• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

English Education Support for University Students with Hearing Impairment

Research Project

Project/Area Number 16K04825
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

Iwata Yoshinari  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (20314065)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 浜崎 通世  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (10262940)
小塚 良孝  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (40513982)
小野 雄一  筑波大学, 人文社会系, 教授 (70280352)
田口 達也  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (70411189)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords聴覚障害学生 / 高等教育機関(大学) / 聾学校 / 英語教育 / 大学教員 / 高等教育機関 / 障害学生支援 / ユニバーサルデザイン / 大学教育 / 聴覚障害 / 高等教育 / 特別支援教育
Outline of Final Research Achievements

This study clarified the problems of English skills for University students with hearing impairment in general universities and proposed effective teaching methods for improving English ability of them. In addition, we investigated English education for students with hearing impairment, and the actual conditions of students in high school for the deaf who want to enter university. The researchers reported as academic conference presentations and research papers. Moreover, we created the booklet containing basic and practical examples of English education for deaf students, and distributed it to universities and deaf schools across Japan.
We could suggest many ideas for better class practice to English teachers at a university who did not have specialized training for the deaf. Furthermore, we were able to provide English teachers in the high school for the deaf to consider English teaching for deaf students and give reference materials for career guidance.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

聴覚障害者の英語教育改善の研究は、筑波技術大学や聴覚特別支援学校(聾学校)等の聴覚障害教育の専門性のある教員において主に行われてきた。しかし、一般の大学では、健聴学生と聴覚障害学生の協働学習の機会増加とともに、聴覚障害についての専門的経験のない教員が担当する機会が増え、支援方法と教授方法に戸惑いを感じていた。過去の研究成果は聴覚障害教育に特化した実践研究がほとんどで、一般的な教員の教育実践に対して有用とは言い難い状況にあった。
本研究では、聴覚障害教育と英語教育の専門家からなるチームを組織し研究を進め、研究論文および理解啓発のブックレットを作成し、成果をまとめることができた。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 聴覚障害学生の英語講義のリスニングにおける配慮の実態とその課題に関する研究-愛知教育大学の聴覚障害学生を対象として-2019

    • Author(s)
      寺田理紗,岩田吉生
    • Journal Title

      障害者教育・福祉学研究

      Volume: 15 Pages: 73-78

    • NAID

      120006606325

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 聴覚障害学生の英語学習に対する意識と大学の英語講義への教育的ニ-ズに関する研究-愛知教育大学の聴覚障害学生を対象として-2018

    • Author(s)
      寺田理紗、岩田吉生
    • Journal Title

      障害者教育・福祉学研究

      Volume: 14 Pages: 49-57

    • NAID

      120006453153

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 聴覚障害学生に対する外国語指導方法-海外からの実践的示唆-2017

    • Author(s)
      田口達也、岩田吉生、小塚良孝、浜崎通世
    • Journal Title

      教養と教育

      Volume: 17 Pages: 16-23

    • NAID

      120006357354

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 聴覚障害学生の英語教育の課題に関する文献的検討2017

    • Author(s)
      寺田理紗・岩田吉生
    • Journal Title

      障害者教育・福祉学研究

      Volume: 13 Pages: 147-151

    • NAID

      120006309936

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 聴覚障がい学生に対する教室での具体的英語指導―愛知教育大学における取組と課題―2016

    • Author(s)
      浜崎通世・岩田吉生・田口達也・小塚良孝
    • Journal Title

      教養と教育

      Volume: 16 Pages: 1-12

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 大学進学を希望する聾学校高等部生徒の英語教育の実態調査(1)-教員のコミュニケーション等の配慮と英語に特化した配慮を中心として-2019

    • Author(s)
      鵜飼歩・岩田吉生・藤嶋桃子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会. (20190921-20190923). 広島大学・東広島キャンパス.
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学進学を希望する聾学校高等部生徒の英語教育の実態調査(2)-大学進学に関わる英語指導、英語指導における課題の検討-2019

    • Author(s)
      岩田吉生・鵜飼歩・藤嶋桃子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会. (20190921-20190923). 広島大学・東広島キャンパス.
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 語学教育における聴覚障害学生への合理的配慮と教育の質保証のジレンマ-(分科会3「教育の質保証と障害学生支援のあり方をめぐる問題 ―合理的配慮と教育の質の間のジレンマ―」)2017

    • Author(s)
      田口達哉
    • Organizer
      第13回日本聴覚障害学生高等教育支援シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 2016~2019年度 文部科学省科学研究費補助金 基盤研究(C)研究成果報告書(研究課題番号:16K04825)「聴覚障害学生の英語学習実態調査と英語力向上に向けての提言」2020

    • Author(s)
      岩田吉生・浜崎通世・小塚良孝・小野雄一・田口達也
    • Total Pages
      65
    • Publisher
      愛知教育大学
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 聴覚障害学生の英語教育支援・ブックレット-英語の授業を担当する大学の先生のために-2020

    • Author(s)
      岩田吉生・浜崎通世・小塚良孝・小野雄一・田口達也(編著)、今村彩子・上田大貴・河合茉奈・谷本佳子・柘植香穂・牧谷陽平(著)
    • Total Pages
      82
    • Publisher
      愛知教育大学
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi