• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the development of self-advocacy skills related to employment support for students with developmental disabilities

Research Project

Project/Area Number 16K04831
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

OGAWA TSUTOMU  山口大学, 大学教育機構, 教授 (60448272)

Research Collaborator OKADA NAHOKO  山口大学
HIRAO MOTOHIKO  山口大学
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsセルフ・アドボカシー・スキル / 移行支援 / 発達障害 / 自己理解 / 仕事理解 / 就労支援事業者 / 企業実習 / 仕事体験 / 修学支援 / 就労支援 / 障害受容 / 就労支援事業所 / 学内インターンシップ / 仕事チャレンジ / 定期面談 / 相談会 / 教育学 / 特別支援教育 / 高等教育
Outline of Final Research Achievements

Students with developmental disabilities have the fact that it is difficult to work because of their disability characteristics. For this reason, in this research, we study a support method aimed at acquiring self-advocacy skills (SAS) that understands one's own characteristics, explains it to others, and asks other people for the support they need. Did. During the research period, we practiced "work challenge" and "campus internship". As a result, it became clear that even if you could find a task as a result of working experience, it is quite difficult to get a job after overcoming it. For this reason, it became clear that comprehensive and continuous support such as job matching with the actual workplace is necessary in addition to continuous support of work experience and feedback in order to acquire SAS.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は,これまでに大学で試みられてきた発達障害学生に対する就労体験等の取組は,課題を発見できても,それを乗り越えて就労に結び付けるには困難が伴うことを明らかにしたことにある。また,セルフ・アドボカシー・スキル獲得には、就労体験とフィードバックの連続的な支援と,実際の職場とのジョブマッチングを行う包括的かつ継続的な支援環境が必要であり,これらを提供できる就労支援事業所との連携が必要であることや就労支援事業所との連携を想定した移行支援モデルを研究する必要があることを提案したことにある。本研究の成果が移行支援に活用されることにより,発達障害学生の雇用機会の拡大に貢献できると考えている。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (39 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (27 results) (of which Invited: 14 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 大学における障害学生支援の現状と課題に関する研究2019

    • Author(s)
      小川勤
    • Journal Title

      山口大学教育機構紀要「大学教育」

      Volume: 第16号 Pages: 7-16

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本におけるグローバル人材育成の課題2019

    • Author(s)
      小川 勤
    • Journal Title

      山口大学教育機構紀要「大学教育」

      Volume: 第16号 Pages: 1-6

    • NAID

      40021917367

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障害学生のセルフ・アドボカシー・スキル育成に関する研究2018

    • Author(s)
      小川 勤
    • Journal Title

      山口大学教育機構紀要「大学教育」

      Volume: 15号 Pages: 25-35

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 発達障害学生に対する組織的支援の現状と課題について-修学支援・移行支援の課題と学内外組織との連携・協力-2017

    • Author(s)
      小川 勤
    • Journal Title

      大学教育学会会誌

      Volume: 第39巻第1号 Pages: 57-61

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Study on educational effect inspection of new subject "information security and morals"2017

    • Author(s)
      小川 勤
    • Journal Title

      第6回先進的応用情報学に関する国際会議(IIAI-AAI2017)

      Volume: -

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] コミュニケーションおよび対人関係を苦手とする学生の修学指導と成績評価2017

    • Author(s)
      小川 勤
    • Journal Title

      異文化間情報ネクサス学会

      Volume: 第9巻 Pages: 24-29

    • NAID

      40021504354

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニング論考2017

    • Author(s)
      小川 勤
    • Journal Title

      山口大学教育機構紀要「大学教育」

      Volume: 14号 Pages: 1-9

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 発達障害に対する移行支援の基本的な考え方について2016

    • Author(s)
      小川 勤
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 第38巻第1号 Pages: 67-72

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 発達障害への学生支援・大学教育の役割2016

    • Author(s)
      小川勤、青野透、枝廣和憲、吉武 清實、渡辺みさ
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 第38号第2号 Pages: 123-127

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 障がいのある学生と共に学ぶ:合理的配慮の実践と課題2019

    • Author(s)
      小川勤
    • Organizer
      島根県立大学平成30年度学生相談研修会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] コミュニケーションを苦手とする学生への対応について2018

    • Author(s)
      小川勤
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 障害学生支援に関する基本的な考え方2018

    • Author(s)
      小川勤
    • Organizer
      日本学生支援機構障害学生支援実務者育成研修会(基礎プログラム)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 障害学生支援のための学内ネットワーク構築に関する基本的な考え方とマネージメント2018

    • Author(s)
      小川勤
    • Organizer
      日本学生支援機構障害学生支援実務者育成研修会(応用プログラム)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 合理的配慮の決定過程Ⅰ2018

    • Author(s)
      小川勤
    • Organizer
      日本学生支援機構障害学生支援実務者育成研修会(応用プログラム)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学教育のユニバーサル化に向けたアクセシビリティに関する授業展開2018

    • Author(s)
      小川勤
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] アクセシビリティ人材育成と大学教育の役割2018

    • Author(s)
      小川勤
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] コミュニケーションを苦手とする学生への対応について2018

    • Author(s)
      小川 勤 岡田菜穂子
    • Organizer
      第24回 大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 差別解消法施行後の障害学生支援の現状と課題-論点整理-2017

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      大学教育学会第39回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 共通教育の定食化に伴う成果と課題および受講生の意識変化2017

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      大学教育学会第39回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] タイの大学における国際戦略-チェンマイ大学の留学生戦略-2017

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      日本教育情報学会第33回年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] アクティブ・ラーニング実施上の課題と解決策-コミュニケーションや対人関係を苦手とする学生への対応を中心に-2017

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      日本高等教育学会第20回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] コミュニケーションを苦手とする学生への修学指導と成績評価2017

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      平成29年度国立大学教養教育実施組織会議
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] タイの大学教育における質保証と学生支援-チェンマイ大学における質保証と障害学生支援-2017

    • Author(s)
      小川勤
    • Organizer
      日本比較教育学会第53回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 支援の流れ、教職員の役割、相談体制2017

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      日本学生支援機構 障害学生支援実務者研修会(基礎プログラム)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 障害学生のための学内ネットワーク構築に関する基本的考え方とマネージメント2017

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      日本学生支援機構 障害学生支援実務者研修会(応用プログラム)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 障害者支援に関する地域リソース・シェリングに関する研究-UE-Netの概要と遠隔ノートテイク実験-2017

    • Author(s)
      小川勤 岡田 菜穂子
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 障害者差別解消法施行後に大学等が実施しなければならない合理的配慮について2017

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      国立研究開発法人水産研究・教育機構水産大学校
    • Place of Presentation
      国立研究開発法人水産研究・教育機構水産大学校(山口県下関市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 障害学生支援のための学内ネットワーク構築に関する基本的考え方とマネージメント2016

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      日本学生支援機構 障害学生支援実務者育成研修会(応用プログラム)
    • Place of Presentation
      東京国際交流館プラザ平成(東京都江東区)
    • Year and Date
      2016-09-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 支援の流れ、教職員の役割・相談体制2016

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      日本学生支援機構 障害学生支援実務者育成研修会(基礎プログラム)
    • Place of Presentation
      品川区立荏原平塚総合区民会館(東京都品川区)
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 支援の流れ、教職員の役割・相談体制2016

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      日本学生支援機構 障害学生支援実務者育成研修会(基礎プログラム)
    • Place of Presentation
      千里ライフサイエンスセンター(大阪府豊中市)
    • Year and Date
      2016-08-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 国立大学の発達障害学生支援(2)山口大学における体制整備および移行支援の課題を中心に2016

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      大学教育学会
    • Place of Presentation
      千葉大学(千葉県千葉市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「山口と世界」を通じて明らかになった大学教育の成果と課題2016

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Place of Presentation
      追手門学院大学(大阪府茨木市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 差別解消法施行により整備すべきことと実施上の課題2016

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      大学教育学会
    • Place of Presentation
      立命館大学大阪茨木キャンパス(大阪府茨木市)ス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 差別解消法前後の大学における障害学生支援の変化と課題について2016

    • Author(s)
      小川 勤 岡田 菜穂子
    • Organizer
      大学教育学会
    • Place of Presentation
      立命館大学大阪茨木キャンパス(大阪府茨木市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 差別解消法施行後の障害学生支援の現状と課題について-支援体制を再検討する-2016

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      日本教育情報学会
    • Place of Presentation
      福山平成大学(広島県福山市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 差別解消法施行後に大学が実施しなければならない合理的な配慮等について2016

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      山口県立大学
    • Place of Presentation
      山口県立大学(山口県山口市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] グローバル時代のコア・ベクトル-意外性への視点-2018

    • Author(s)
      浅間正道、山下厳、小川勤,笹本浩、小林猛久、安富勇希、木内明、前野博、西村厚子、伊東田恵、酒井太一、榎本佳子、林亮、長沼淳、釘宮宗大、石井一郎、
    • Total Pages
      254
    • Publisher
      遊行社
    • ISBN
      9784902443455
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 主体的に学び意欲を育てる 教学改善のすすめ2016

    • Author(s)
      小川勤 林徳治、藤本光司、若杉祥太
    • Total Pages
      235
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] デジタル時代のクォリティライフ -新たに見つめるアナログ力-2016

    • Author(s)
      小川勤 浅間正通 前野博
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      遊行社
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi