• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Supporting School Nurses in Dental Checkups for Autistic Children

Research Project

Project/Area Number 16K04856
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionKansai University of Social Welfare (2018-2019)
Kibi International University (2016-2017)

Principal Investigator

Ikenaga Rieko  関西福祉大学, 教育学部, 教授 (10554115)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高尾 茂子  吉備国際大学, 保健医療福祉学部, 准教授 (10584485)
赤坂 真人  吉備国際大学, 社会科学部, 教授 (20289193)
中嶋 貴子 (神宝貴子)  吉備国際大学, 保健医療福祉学部, 講師 (40305777)
山内 芳忠  吉備国際大学, 保健医療福祉学部, 教授 (70616218)
清水 菜月  吉備国際大学, 保健医療福祉学部, 助教 (30803431)
鈴木 みちる  関西福祉大学, 教育学部, 助教 (60831310)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords学校歯科検診 / 自閉症スペクトラム障害児 / 養護教諭 / 自閉症スペクトラム / 自閉症スペクトラム障害 / 支援ニーズ / 教育学
Outline of Final Research Achievements

This study aims to clarify the actual situation of support giving by school nurses and teachers in the dental checkup at schools for children with autism spectrum disorders, and to obtain suggestions for safe and secure support methods. We investigated the support methods of school nurses and teachers using non-participatory observation method in the dental examination scenes at 6 intellectual special support schools. As a result, it was suggested that there are needs of diversified support methods on teacher’s placement and physical supports suitable for the grade and disability characteristics in the dental checkups at special support schools contain children with intellectual disabilities and autism. We were also convinced that the words and actions related to the children's greetings during the dental examination could be elicited by clear instructions and admiration using the picture cards of the supporters.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

自閉症スペクトラム障害児(以下、ASD児とする)は特有の感覚過敏性により、口腔ケアや歯科治療に抵抗性を示し、そのために重度の齲歯や歯肉炎に至る事例の報告がある。また、歯科治療時の恐怖や不愉快な体験の記憶がその後に想起されるタイムスリップ現象によって、受診行動に影響を受けることも指摘されている。以上の点から、学校における歯科検診はASD児にとって生涯の自律的な口腔ケアの教育の場としてきわめて重要である。本研究は学校歯科検診場面に焦点化し、養護教諭や教員による具体的なサポート方法を比較検討した。今後、養護教諭や教員がASD児にとって安心・安全な支援体制を構築する上で有効な資料となり得る。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report

Research Products

(5 results)

All 2019 2018 2017

All Presentation (5 results) (of which Invited: 3 results)

  • [Presentation] 特別な配慮を要する子どもへの養護教諭の支援2019

    • Author(s)
      池永理恵子
    • Organizer
      特別支援学校等養護教諭グループ研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 知的特別支援学校における歯科検診場面の養護教諭および教員の支援に関する実態調査2019

    • Author(s)
      池永理恵子 赤坂真人 中嶋貴子 清水菜月
    • Organizer
      日本発達障害学会第54回研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校歯科検診の支援の実際ー知的特別支援学校を中心にしてー(調査報告)2018

    • Author(s)
      池永理恵子
    • Organizer
      自閉症カンファレンスNippon2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障がいのある子どもへの支援と保護者との連携ー養護教諭の支援を中心としてー2017

    • Author(s)
      池永理恵子
    • Organizer
      関西福祉大学第6回子ども支援セミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本における発達障がい児の教育と支援2017

    • Author(s)
      池永理恵子
    • Organizer
      中国・内蒙古財経大学における講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi