Project/Area Number |
16K06781
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Structural/Functional materials
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Research Institution | Tokyo Metropolitan College of Industrial Technology |
Principal Investigator |
Kenichi Yoshida 東京都立産業技術高等専門学校, ものづくり工学科, 准教授 (60252201)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 固体酸化物燃料電池 / 空気極 / 層状酸化物 / 新物質探索 / 材料開発 / 燃料極 / グリーンシート / 電解質 / 一体共焼結 / レーザー蒸着 / 反り / 金集電 / 大面積化 / 反り抑制 / 集電 / 燃料極基板 / メタン直接酸化 / 空気極材料 / 燃料電池 / セラミックス / 構造・機能材料 / 天然ガス / 水素 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, we worked on material development with the aim of improving the characteristics of Slid Oxide Fuel Cells. Therefore, we first worked on the material development to synthesize the fuel electrode/electrolyte substrate inexpensively using the existing materials. As a result, we first succeeded in developing a 10 cm square fuel electrode substrate. Next, we succeeded in developing a coin cell substrate with an outer diameter of 21 mm, in which the fuel electrode and the electrolyte were integrated. We tried to develop cathode material using these substrates, but unfortunately we could not find a new material that exceeds existing substances. In the future, we plan to work on the search for new substances for cathode materials using the developed substrate.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
固体酸化物燃料電池は、発電効率が理論上80%に達する、最もエネルギー効率の高い、 クリーンな発電システムである。しかしながら、動作温度が700℃以上と高温なため、普及は進んでいない。固体酸化物燃料電池の低温動作を実現するためには、既存物質の特性を上回る、新しい空気極材料の開発が求められている。本研究で得られた、燃料極・電解質の一体型基板を安価に製造する材料開発の成果により、今後も更なる研究成果が期待できる。
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