Project/Area Number |
16K07793
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Forest science
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Research Institution | Forest Research and Management Organization |
Principal Investigator |
KURAMOTO Shigeo 国立研究開発法人森林研究・整備機構, 森林総合研究所, 主任研究員 等 (00353673)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大矢 信次郎 長野県林業総合センター, 育林部, 主任研究員 (50584885)
佐藤 弘和 地方独立行政法人北海道立総合研究機構, 森林研究本部 林業試験場, 研究主幹 (70522217)
津山 幾太郎 国立研究開発法人森林研究・整備機構, 森林総合研究所, 主任研究員 等 (80725648)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 車両系林業機械 / 作業システム / 森林土壌 / 林床植生 / 林内走行 / 土壌硬度 / 土壌の締固め / 森林作業道 / 土壌攪乱 / 林道 / 林業機械 / 林内作業 |
Outline of Final Research Achievements |
The occurrence of soil compaction during vehicle operation and the subsequent soil recovery process and the vegetation change were clarified under different soil conditions (sedimentary soil and volcanic ash soil) and vegetation. A vehicle running experiment was conducted in a Japanese cedar forest at the foot of a volcanic mountain in the northern part of Nagano Prefecture, and it was revealed that the vegetation cover decrease as the number of times of driving increased the following year, while be unchanged after two years. Even in sedimentary soil in Hokkaido, the development of high-stem herbs and glasses were suppressed imadiately after vehicle running, while the effect on the vegetation cover rate by running has disappeared in a few years. In addition, the number of years required for recovery from soil compaction on forest roads was estimated by a soil compaction index (SCI), proposed in this study.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本で車両系林業機械がよく使われている地域である北海道と長野県で機械が森林内を走ることによる影響(土壌締固めの発生と回復過程)を実証した。また機械が土を締め固めてからの回復にかかる年数を明らかにした。さらに走行の回数が林床植生に与える影響も示した。これらの知見は、適切な林内走行の基準づくりにも、森林作業道を低コストで作って維持する上においても有用である。また、日本の条件のもとで明らかにした意義が大きい。機械の走行の影響解明は機械開発と作業導入の先進地域である欧州で進んでいるが日本に多い火山灰土壌での影響は未知であった。また多様な植物の生える日本で植生への影響を明らかにしたことの意義も大きい。
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