Development of incivility scale in nursing education
Project/Area Number |
16K11925
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Fundamental nursing
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Research Institution | Okinawa Prefectural College of Nursing |
Principal Investigator |
Kinjo Yoshihide 沖縄県立看護大学, 保健看護学研究科, 教授 (40291140)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
西川 浩昭 聖隷クリストファー大学, 看護学部, 教授 (30208160)
佐伯 圭一郎 大分県立看護科学大学, 看護学部, 教授 (50215521)
李 廷秀 東京大学, 大学院医学系研究科(医学部), 特任准教授 (60292728)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | インシビリティ / シビリティ / 看護教育 / 看護学生 / civility / incivility / 尺度 / 看護養育 / concept analysis / nursing education / questionnaire / social capital theory / caring theory / 礼節 |
Outline of Final Research Achievements |
Incivility - whether unconscious or conscious - could impede sound learning process in nursing education. Our study, the first article of incivility in nursing education in Japan, suggests the students perceive incivility in situations that possibly cause discontinuation or interruption of the mutual relationship between learners and educators (Kinjo et al., 2019). Based on this finding and previous incivility scale studies, we have developed the incivility questionnaire as a pilot measure of incivility. This pilot version demonstrates certain reliability and validity; therefore, it is eligible for practical application to incivility research. Our incivility questionnaire should be revised along with our ongoing study on students’incivility behaviors perceived by faculty members.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
わが国の教育学習環境において、国内では初めて、看護学生が認識する学生間、学生と教員間のインシビリティとその測定尺度を報告した。礼節や相互尊重の欠如と考えられるインシビリティは、看護教育に限らず、さまざまな職場環境に少なからず存在すると考える。とくに看護職場においては、生産性の低下、メンタルヘルスの不調、離職など、悪影響が報告されている。本研究はわが国の看護教育において取り組むべき課題、すなわちインシビリティを減らし、シビリティを育む教育の必要性を示す貴重な資料であり、学術的にも社会的にも意義がある。今後、看護学生から看護専門職者へのトランジションを視野に入れた研究の展開も期待できる。
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Report
(5 results)
Research Products
(12 results)