• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and practice of multi-task visual programming tool for elementary school student

Research Project

Project/Area Number 16K12767
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Science education
Research InstitutionOita University

Principal Investigator

nakahara hisashi  大分大学, 教育学部, 准教授 (00724204)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 上之園 哲也  弘前大学, 教育学部, 教授 (20735120)
森山 潤  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (40303482)
勝本 敦洋  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (30780621)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords小学校プログラミング / プログラミング教育 / ビジュアルプログラミング / 情報教育 / 小学校 / ツール開発
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to development and practical verification of multi-task visual programming tool for elementary school student. In order to achieve such a purpose, the following three items were carried out in this study. ①Development of image scale for grasping the readiness of children's programming. ②Development of three types of visual programming tools. ③A trial practice of visual programming tools for elementary school teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,小学校プログラミング教育の円滑な実施に向けて,子ども達のプログラミングに対する認知的実態を測定する手法の作成,ビジュアルプログラミングツールの開発,小学校教員を対象とした実践を行った。特定のスキルやプログラミング言語の習得を目指した教材ではなく,身近な題材を取り扱うと同時に,プログラミング的思考の育成を目指したツール開発を実践した。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] Practice of Programming Education for Senior High School Students Aimed to Promote the Creative Attitudes Using Games and Puzzles2018

    • Author(s)
      福井昌則,黒田昌克,森山潤
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 42 Issue: Suppl. Pages: 021-024

    • DOI

      10.15077/jjet.S42015

    • NAID

      130007546309

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2018-12-20
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 双方向性コミュニケーションを行うブロック型プログラミングアプリケーションの開発2018

    • Author(s)
      中原久志,村長康太郎
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 40(1) Pages: 69-79

    • NAID

      120006592043

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] An Examination on Formation Factors of Teachers' Awareness on Meaning of Programming Education in Elementary School2018

    • Author(s)
      黒田昌克,森山潤
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Media Research

      Volume: 24 Issue: 2 Pages: 43-54

    • DOI

      10.24458/jaems.24.2_43

    • NAID

      130006707506

    • ISSN
      1340-9352, 2424-2527
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 実装形態の差異に着日した大学生対象スマー トフォンアプリ開発の試行的実践2018

    • Author(s)
      福井昌則,青木徹,萩倉丈,佐々木雄司,黒田昌克,平嶋宗,森山潤
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 31 Pages: 135-143

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学的ゲーム・パズルを題材にプログラミングのモチベーションを高める高校生対象ワークショップ型プログラミング講習の実践と評価2018

    • Author(s)
      福井昌則,萩倉丈,黒田昌克,森山潤,平嶋宗
    • Journal Title

      コンピュータ&エデュケーション

      Volume: 45 Pages: 48-54

    • NAID

      130007659175

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学生と高校生の持つプログラミングに対するイメージの調査2018

    • Author(s)
      杉山昇太郎・中原久志・市原靖士
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会九州支部論文集

      Volume: 25 Pages: 1-10

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] PIC-GPE組込LED発光教材を利用した小学校プログラミング教育の実践と評価方法の提案2017

    • Author(s)
      阪東哲也・川島芳昭・菊地章・加部昌凡・森山潤
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 59(3) Pages: 187-197

    • NAID

      130007777106

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校段階におけるプログラミング教育の実践に向けた教員の課題意識と研修ニーズとの関連性2017

    • Author(s)
      黒田昌克・森山潤
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 41(Suppl.) Pages: 169-172

    • NAID

      130006407885

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 我が国の初等中等教育におけるプログラミング教育の制度化に関する批判的検討2017

    • Author(s)
      阪東哲也・黒田昌克・福井昌則・森山潤
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 30 Pages: 173-184

    • NAID

      120006368476

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 課題設定・解決力を育成するスマートフォンアプリ開発を用いたプログラミング導入教育の実践2017

    • Author(s)
      福井昌則・森山潤
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 30 Pages: 107-113

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] HTMLコーディングを行うことを目的としたBlock型プログラミング言語環境の開発2017

    • Author(s)
      番庄智也・萩倉丈・福井昌則・森山潤
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 117(340) Pages: 61-63

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生のプログラミングに対するイメージ2017

    • Author(s)
      杉山昇太郎・中原久志・市原靖士
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第30回九州支部大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 吉村光平・市原靖士・中原久志2017

    • Author(s)
      児童のプログラミングに対するイメージに関する研究
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第60回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 創造的態度の育成を目的とした高校生対象のJavaプログラミング教育の実践2017

    • Author(s)
      福井昌則・森山潤
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教員のプログラミング教育に対する意義を形成する要因の分析2017

    • Author(s)
      黒田昌克・森山潤
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校段階のプログラミング教育に対する小学校教員の意識2017

    • Author(s)
      黒田昌克・森山潤
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第60回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生のプログラミング教育に対する興味・関心と創造的態度との関連性2017

    • Author(s)
      福井昌則・森山潤
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第60回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ブロックプログラミングライクに HTML の編集を可能とする学習用 GUI コーディング環境の開発2017

    • Author(s)
      福井昌則・番庄智也・萩倉丈・森山潤
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第34回近畿支部研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 生活における身近な課題を解決する活動を中心とした小学校プログラミング教育の授業実践の効果2017

    • Author(s)
      黒田昌克・森山潤
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第34回近畿支部研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 工業高校生のプログラミングに対するイメージに関する調査2016

    • Author(s)
      杉山昇太郎・中原久志
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第29回九州支部大会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎県長崎市)
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi