• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Challenge of In-Service Training at school focused of Practical Capability for created Teachers Organization

Research Project

Project/Area Number 16K12780
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational technology
Research InstitutionSaitama Gakuen University (2017-2019)
Akita University (2016)

Principal Investigator

URANO Hiroshi  埼玉学園大学, 人間学部, 教授 (50185089)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 南部 昌敏  聖徳大学, 教職研究科, 教授 (90143627)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教育工学 / 学び続ける教師 / 自律的校内研修 / 授業研究 / 教師教育
Outline of Final Research Achievements

This Research is referring to the theories of Adult Learner and Reflective Practitioner. Our research has advanced regardfully about the following ; by telling the others, teachers can look back upon his act and method of own lesson, and can notice the concrete fact. Based on such as, the authors have repeated trial of In-Service-Training Program at the schools. They turn PDCA to own subject by themselves, and tell each other about a mutual experience, and the contents examine each other.
As a result, since collaboration, reflection, and a durations were important, the authors concluded that the model of the In-Service-Training program in the school which took in the idea of the multi-style method was effective. This model can satisfy the various needs accompanying the organization of a school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

開発した実践的指導力成長モデルにもとづく,校内研修プログラムモデルでの実践結果からは,教師個人の課題が明確になり,継続的に取り組むことにより,学習指導に関する実践的指導力が向上していることが確かめられた。 一方で,学校現場では,新たな試みを開始することに対して大きな抵抗感があることも事実である。これらの声に応えるには,本モデルを短時間に組み込んだ,授業参観後での付箋紙を用いた4人程度の参観記録の交流(15分程度)が,平等な語らいをもたらし,同僚性の輪が出来,自己の変容につながりを見せることが確認されている。
このようなことから,指導力向上を目指す有効な研修モデルと言える。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 秋田大学教育文化学部附属小学校における「総合的な学習の時間」の開発研究の系譜 -「総合的な学習の時間」設定前を中心に-2019

    • Author(s)
      浦野弘・佐藤友菜
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

      Volume: 41 Pages: 97-107

    • DOI

      10.20569/00003760

    • NAID

      120006623900

    • ISSN
      2432-8871
    • URL

      https://air.repo.nii.ac.jp/records/3401

    • Year and Date
      2019-03-31
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 若手教員に求められる資質・能力の明確化と校内研修プログラムの開発2019

    • Author(s)
      安島祐治・山崎奈々絵・南部昌敏
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 19-5 Pages: 75-82

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「総合学習」の基となった工業科教育「課題研究」の実践的指導法に関する研究-公立高等学校におけるグループ活動の事例を通して-2017

    • Author(s)
      工藤正孝・佐々木純悦・浦野弘・鎌田信
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部教師力高度化プロジェクト研究集録

      Volume: 3 Pages: 62-74

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業実践力の向上を目指した校内研修の活性化に関する研究-校内授業研修を成功に導いた事例を通して-2017

    • Author(s)
      浦野弘,南部昌敏
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

      Volume: 39 Pages: 15125-15125

    • NAID

      120006227518

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教師の学級経営力の向上をめざしたワークショップ方式集合型研修プログラムの開発-若い教師のための学級経営講座「秩父師範塾」の実践を通して-2017

    • Author(s)
      南部昌敏,黒田富衛,小林章男,福島昌彦,浦野弘
    • Journal Title

      聖徳大学教職研究科紀要教職実践研究

      Volume: 7 Pages: 83-99

    • NAID

      40021209530

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業実践力を自律的に育む校内研修の活性化に関する研究-校内授業研修を成功に導いた研究リーダーの事例を通して-2016

    • Author(s)
      浦野弘,南部昌敏
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 31 Pages: 55-60

    • NAID

      130006655984

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 学級経営力の向上をめざした協働と省察の積み上げによる教員研修プログラムの開発2018

    • Author(s)
      南部昌敏・浦野弘
    • Organizer
      日本教育工学会全国大会講演論文集
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 学力上位県のひみつ2017

    • Author(s)
      千々布敏弥,佐々田亨三,浦野弘,他23名
    • Total Pages
      209
    • Publisher
      教育開発研究所
    • ISBN
      9784873804842
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi