• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study to develop autonomous learners by using mindfulness to increase emotional intelligence

Research Project

Project/Area Number 16K12794
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational technology
Research InstitutionFukui Prefectural University

Principal Investigator

YAMAKAWA Osamu  福井県立大学, 学術教養センター, 教授 (90230325)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 黒田 祐二  福井県立大学, 学術教養センター, 教授 (10375454)
伊藤 雅之  愛知学院大学, 文学部, 教授 (60340139)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords自律的学習者 / 情動知能 / マインドフルネス / 問い / 関係性 / 安心 / SOC(首尾一貫感覚) / ポジティブ感情 / ネガティブ感情 / 感情の認識 / 感情の制御
Outline of Final Research Achievements

We developed several educational programs focusing on emotional intelligence to develop autonomous learners. First one is a program of mainly mindfulness practice, not only at the principal investigator's university, but also at a shortened version of that program is available to nearby high schools.
In the second, students from several universities work in teams to solve local problems. It has been developed with a focus on asking questions and creating relationships of trust.
The third is the Life-design Portfolio course. This is a program that allows participants to explore the core of life through paired dialogue, and which in addition, the effect of improving emotional intelligence and intrinsic motivation has been confirmed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

自律的学習者の育成に多くの大学や教育機関では,認知的スキル向上のためのプログラムの提供を行っているが,本研究ではまったく新しい観点から,非認知的スキル向上のプログラムを開発した.最近欧米ではSEL(社会性と情動の学習)という範疇で非認知的スキル向上のプログラムが提供されつつあるが,本研究で開発したプログラムは,SELのプログラムとして提供でき,自律的学習者育成のプログラムとしてまったく新しいアプローチとなる.

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 対話による知の創造 ~問いと関係性の変化を導くものとしての対話~2019

    • Author(s)
      山川修
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 19-5 Pages: 570-574

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自律的学習者に必要な非認知能力をダイアローグを通して育成する2018

    • Author(s)
      山川修
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 35 Pages: 309-311

    • NAID

      130007493280

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育に活かすマインドフルネス2017

    • Author(s)
      山川修
    • Journal Title

      情報処理

      Volume: 58 Pages: 64-67

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] A Smartwatch-Based System for Students Sensor Data Collection: A Trial of Use and Study on Analysis.2020

    • Author(s)
      Tagawa, T. & Yamakawa, O.
    • Organizer
      Society for Information Technology & Teacher Education International Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] キャリア教育としてのライフデザイン・ポートフォリオ2019

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 内発的動機づけを高める地域協働型PBLの設計2019

    • Author(s)
      田中洋一,山川修
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ダイアローグに対して内受容感覚の果たす役割とセキュアベース2019

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 質問ワークは心理的安全性を向上させるのか2019

    • Author(s)
      田中洋一,山川修
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] セキュアベースとしてのマインドフルネスに関する一考察2018

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      日本マインドフルネス学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 自律的学習者育成のために必要なダイアローグの機能は何か2018

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] An Analysis of Characteristics of Learning Community Using Accelerometer Sensor Data with High Sampling Rate2018

    • Author(s)
      Takahiro Tagawa, Osamu Yamakawa
    • Organizer
      Society for Information Technology & Teacher Education
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 加速度センサーを使った学生の情動知能の把握の試み2018

    • Author(s)
      山川修,多川孝央
    • Organizer
      情報処理学会,CLE研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 問いと関係性に果たすマインドフルネスの役割2017

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      日本マインドフルネス学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「問い」と「関係性」を結びつける「対話」に関する一考察2017

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学習において「問い」と「関係性」が果たす役割2017

    • Author(s)
      山川修,田中洋一,谷内眞之助
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 情動知能とマインドフルネス2016

    • Author(s)
      山川修,伊藤雅之,黒田祐二
    • Organizer
      日本マインドフルネス学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学国際会議場(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2016-11-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 高等教育における効果的なマインドフルネス・トレーニングの研究2016

    • Author(s)
      山川修,伊藤雅之,黒田祐二
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Place of Presentation
      帝京大学宇都宮キャンパス(栃木県宇都宮市))
    • Year and Date
      2016-08-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi