• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Career Support Program for Japanese Language Teachers and Their Growth from Life Course Perspective

Research Project

Project/Area Number 16K13243
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

Yoshinaga Mioko  大阪大学, 国際教育交流センター, 教授 (80324838)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 渡部 倫子  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (30379870)
本田 弘之  北陸先端科学技術大学院大学, グローバルコミュニケーションセンター, 教授 (70286433)
Research Collaborator IWATA Kazunari  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords日本語教育者 / ライフコース / 教師の成長 / キャリア支援 / 教師の役割 / 教師の資質・能力・スキル / キャリア構築 / 日本語教育 / 日本語学校 / 日本語教師の成長
Outline of Final Research Achievements

We conducted a questionnaire-based survey of Japanese language teachers to examine the aptitude, abilities, and skills required of Japanese language teachers; the process of growth for teachers and the defining moments that promoted their growth and supported their needs; and other issues pertaining to career building. The survey revealed that Japanese language teachers were confident about their “knowledge” and “performance of classroom activities,” but felt that they needed to improve skills such as speaking in an easily understandable way and improve attitudinal aspects such as “self-awareness and/or passion” and “receptivity and/or flexibility.” Furthermore, the survey revealed that the compositional concepts of the self-assessment of Japanese language teachers’ aptitude and abilities were “knowledge and/or abilities pertaining to educational practice,” “power to connect the classroom and society,” and “passion and introspective ability.”

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本国内での外国人受け入れ拡大に向けた法整備が進み、日本語教育の社会的意義や日本語教育者の資質・能力に関する議論が改めて活発になる中で、本研究の成果は日本語教育者の専門性およびそのキャリア支援のあり方に示唆を与えるものである。
また、本研究の成果は学会発表のみならず、一般書2冊(『日本語教育学の歩き方ー初学者のための研究ガイド』大阪大学出版会・『ことばで社会をつなぐ仕事ー日本語教育者のキャリア・ガイド』凡人社))としても公表されており、日本語教育学の知見や日本語教育者のキャリアの現状をアカデミズムのみならず社会に広く伝える点でも意義があると言える。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 自律学習支援のための日本語学習記録における教師コメントの分析2018

    • Author(s)
      義永美央子
    • Journal Title

      大阪大学国際教育交流センター研究論集 多文化社会と留学生交流

      Volume: 22 Pages: 33-46

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Japanese as a Second Language Assessment in Japan: Current Issues and Future Directions2017

    • Author(s)
      Yukiko Hatasa & Tomoko Watanabe
    • Journal Title

      LANGUAGE ASSESSMENT QUARTERLY

      Volume: 14,3 Pages: 192-212

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ライフコースの視点からみた日本語教師の成長-アンケート調査の結果をもとに考える-2019

    • Author(s)
      渡部倫子・義永美央子・本田弘之
    • Organizer
      日本語教育学会2018年度秋季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] DLA<読む>研修による教員の成長2018

    • Author(s)
      渡部倫子
    • Organizer
      大学日本語教員養成課程研究協議会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 言語教師の成長とその支援ー日本語学校へのインタビュー調査から考える2017

    • Author(s)
      義永美央子・渡部倫子・本田弘之・岩田一成
    • Organizer
      言語文化教育学会第3回年次大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] ことばで社会をつなぐ仕事ー日本語教育者のキャリア・ガイドー2019

    • Author(s)
      義永美央子・嶋津百代・櫻井千穂
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      凡人社
    • ISBN
      9784893589576
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 日本語教育学の歩き方―初学者のための研究ガイド・改訂版―2019

    • Author(s)
      本田弘之・岩田一成・義永美央子・渡部倫子
    • Total Pages
      298
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      9784872596731
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 日本語教師の成長に関するアンケート

    • URL

      https://jp.surveymonkey.com/r/seicho

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi