• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Study on Educational Communication in EFL classes

Research Project

Project/Area Number 16K13274
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKyoto University of Foreign Studies

Principal Investigator

Kondo Mutsumi  京都外国語大学, 外国語学部, 准教授 (20467533)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 野澤 孝之  東京工業大学, 地球インクルーシブセンシング研究機構, 特任准教授 (60370110)
Jeong Hyeonjeong  東北大学, 国際文化研究科, 講師 (60549054)
山本 玲子  京都外国語短期大学, キャリア英語科, 准教授 (60637031)
石川 保茂  京都外国語大学, 外国語学部, 教授 (90257775)
Research Collaborator IKEDA shigeyuki  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords教育コミュニケーション / 脳同調 / 学習エンゲージメント / アクティブラーニング / フロー / EFL / 学習評価 / 能同調 / 足場かけ / アクティブ・ラーニング
Outline of Final Research Achievements

In this study, we investigated Japanese EFL students' learning engagement using the concept of flow as a framework. Findings from both of the subjective and quantitative measurements indicate that (1) contrary to the flow theory, the participants experience increased engagement regardless of the task difficulty or their motivation level by working together, (2) demonstrates the great potential of neural synchrony as a quantitative measurement of group work. This fundamental research will lead to an improved understanding of educational communication and the development of neural synchrony as a practical assessment for learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教室内の教師と学習者および学習者間のコミュニケーションが、学習エンゲージメントに及ぼす影響を明らかにし、アクティブラーニングの効果検証に寄与した点。また、アクティブラーニングを評価する定量的な指標として、脳同調を用いる可能性を示した点。特定の教育コミュニケーションが、教師と学習者および学習者間の脳同調を高め、共に集中を高めることで、学習効果の高い学びの場構築のための基礎研究となった。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2020 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 大学生の授業内学習エンゲージメントをどう高めるか:フロー理論を用いて2017

    • Author(s)
      近藤睦美、山本玲子、石川保茂
    • Journal Title

      外国語メディア学会第57回全国研究大会発表予稿集

      Volume: - Pages: 60-61

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] fNIRS ハイパースキャニングによる集団学習時の経験共有評価の可能性2017

    • Author(s)
      野澤 孝之、近藤睦美、山本玲子、JEONG Hyeonjeong、池田 純起、榊 浩平、三宅 美博、石川 保茂、川島 隆太
    • Journal Title

      計測自動制御学会システムインテグレーション部門講演会(CD-ROM)

      Volume: 18th

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] Instructional Scaffolding in a University EFL Course in Japan: Toward the Investigation of Students' Flow in a Classroom2017

    • Author(s)
      M. Kondo, T. Nozawa, H. Jeong, S. Ikeda, K. Sakai, R. Kawashima, R. Yamamoto, Y. Ishikawa
    • Journal Title

      INTED2017 Proceedings

      Volume: - Pages: 2340-1079

    • DOI

      10.21125/inted.2017.1742

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Flow Experience during Group Work in Japanese EFL Classroom: An Ultra-small NIRS Study2020

    • Author(s)
      Kondo M, Nozawa T, Jeong H, Ikeda S, Reiko Y, Ishikawa Y, Kawashima R
    • Organizer
      American Association of Applied Linguistics 2019 Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Instructional Scaffolding in a University EFL Course in Japan: Toward the Investigation of Students' Flow in a Classroom2017

    • Author(s)
      M. Kondo, T. Nozawa, H. Jeong, S. Ikeda, K. Sakai, R. Kawashima, R. Yamamoto, Y. Ishikawa
    • Organizer
      INTED2017
    • Place of Presentation
      Valencia, Spain
    • Year and Date
      2017-03-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学生の授業内学習エンゲージメントをどう高めるか:フロー理論を用いて2017

    • Author(s)
      近藤睦美、山本玲子、石川保茂
    • Organizer
      外国語教育メディア学会第57回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Shared subjective experience and interpersonal neural synchronization in foreign language active learning classroom: a pilot study2017

    • Author(s)
      Nozawa T, Kondo M, Yamamoto R, Jeong H, Ikeda S, Sakaki K, Ishikawa Y, Miyake Y, Kawashima R
    • Organizer
      Society for Neuroscience 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] fNIRS ハイパースキャニングによる集団学習時の経験共有評価の可能性2017

    • Author(s)
      野澤 孝之、近藤睦美、山本玲子、JEONG Hyeonjeong、池田 純起、榊 浩平、三宅 美博、石川 保茂、川島 隆太
    • Organizer
      第18回 計測自動制御学会システムインテグレーション部門講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブラーニングをどう評価するか:外国語教育研究の視点から2016

    • Author(s)
      近藤睦美
    • Organizer
      計測自動制御学会 第59回自律分散システム部会研究会
    • Place of Presentation
      東北大学加齢医学研究所
    • Year and Date
      2016-12-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi