• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analysis of Political Mechanisms in the Development Process of International Large-Scale Assessments

Research Project

Project/Area Number 16K13521
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

HAYASHI Kampei  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (10726376)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 仁  福岡大学, 人文学部, 准教授 (30432701)
黒田 友紀  日本大学, 理工学部, 准教授 (60631851)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords大規模国際アセスメント / PISA / テスト開発 / グローバル教育政策市場 / Education 2030
Outline of Final Research Achievements

This research project aimed to reveal the political mechanism behind international large-scale assessments (ILSAs). It focussed on assessment developers and analysed who (actors) conducted ILSAs and how (process) they were conducted. We successfully gathered information on the motives and processes of the assessments by assessment developers as well as how these institutions envision the future of assessment. It should be noted that the institutions differed in terms of the technologies and techniques, which were their strengths. We found that ILSAs can be divided into phases, such as development, operation, analysis, and use of results. One of our conclusions is that the current situation of assessment research focusses on technologies and methodologies of development and analysis, and thus there is a research gap regarding the political mechanisms in the use of ILSA, which is in fact the most problematic aspect of ILSAs today.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

テスト開発主体に着目した政治性の分析という視点を切り開くことで、国際アセスメントの能力観や政策への影響力をより相対的・批判的に捉えられるようになった。国際アセスメントの結果は各国の行政機関のみならず、民間企業等による商材としても利用されており、新たな問題状況を引き起こしている。この事象を理解し、新たな不平等や不公正を生む事態を回避しつつ、教育の向上を目指すためには、国際アセスメントの政治性を分析する必要がある。本課題を通じて国際アセスメント開発の政治性を新たな研究対象として提案し、分析枠組みを提示したことによって、問題構造が明らかになり、研究の基盤が築けた。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 3 results) Book (7 results) Remarks (2 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Int'l Joint Research] ウプサラ大学(スウェーデン)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 比較教育学における「政策移転」を再考するーPartnership School for Liberiaを事例に―2019

    • Author(s)
      林 寛平
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 86-2

    • NAID

      130007728487

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育借用から考える「場」としての規範的比較教育政策論の可能性2018

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 58 Pages: 13-30

    • NAID

      130007902812

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員養成の質保証政策の意味ー諸外国の動向を踏まえてー2018

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 25 Pages: 37-53

    • NAID

      130008103019

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育行政事象としての国際アセスメントと日本からの貢献のあり方2018

    • Author(s)
      林寛平
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 44 Pages: 176-180

    • NAID

      130007710018

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Structure of PISA Penetration into Education Policy in Japan and Norway2017

    • Author(s)
      Hitoshi SATO
    • Journal Title

      Alexander W. Wiseman , Calley Stevens Taylor (ed.), The Impact of the OECD on Education Worldwide (International Perspectives on Education and Society, Volume 31)

      Volume: 31 Pages: 209-230

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 2000年代以降の米国における財団と企業による教育改革の検討-州共通スタンダードへの政策関与に焦点をあてて-2017

    • Author(s)
      黒田友紀
    • Journal Title

      日本大学教育学雑誌

      Volume: 54 Pages: 1-15

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカにおける教員養成教育の成果をめぐる諸相ー付加価値評価と教員パフォーマンス評価に着目してー2017

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Journal Title

      福岡大学人文論叢

      Volume: 48 Pages: 1069-1087

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] スウェーデンにおける学校選択制による学校間成績差抑制モデルの分析ーナッカ市におけるSALSAを活用した予算配分を事例にー2016

    • Author(s)
      林寛平
    • Journal Title

      日本教育行政学会(編)『学会創立50周年記念 教育行政学研究と教育行政改革の軌跡と展望』

      Volume: 1 Pages: 174-179

    • NAID

      120007100663

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] グローバル教育政策市場を通じた「教育のヘゲモニー」の形成ー教育研究所の対外戦略をめぐる構造的問題の分析2016

    • Author(s)
      林寛平
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 42 Pages: 147-163

    • NAID

      130007616501

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 諸外国における教育行政改革動向2016

    • Author(s)
      高妻紳二郎・佐藤仁
    • Journal Title

      日本教育行政学会編『学会創立50周年記念 教育行政学研究と教育行政改革の軌跡と展望』

      Volume: 1 Pages: 193-199

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 21世紀型学力・コンピテンシーの開発と育成をめぐる問題2016

    • Author(s)
      黒田 友紀
    • Journal Title

      学校教育学会『学校教育研究』

      Volume: 31 Pages: 8-22

    • NAID

      130005665518

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Rethinking Comparative Education as Translation2019

    • Author(s)
      Kampei HAYASHI
    • Organizer
      Nordic Educational Research Association , Annual Congress of the Nordic Educational Research Association 2019
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Education Export: Edu-business by Government and Educational Colonialism2018

    • Author(s)
      Kampei HAYASHI
    • Organizer
      第3回人文社会科学セミナー
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Exporting and Importing Educational Goods and Values: The New Paradigm of Policy Transfer2018

    • Author(s)
      Kampei HAYASHI
    • Organizer
      European Educational Research Association , The European Conference on Educational Research 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 拡大する教育政策市場と教育の公共性2017

    • Author(s)
      林寛平
    • Organizer
      公開シンポジウム 拡大する教育政策市場と教育の公共性
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2017-02-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 米国におけるcorporate education reformの展開:Common Core State Standardsをめぐるゲイツ財団とピアソン社の教育政策関与の検討2017

    • Author(s)
      黒田友紀
    • Organizer
      アメリカ教育史研究会
    • Place of Presentation
      ホテル新大阪(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2017-01-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Impact of International Large-Scale Assessments on the Diversity of Education Policy Making2017

    • Author(s)
      Kampei HAYASHI & Ryohei HAYASHI
    • Organizer
      7th IEA International Research Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] PISA2015の結果と考察2016

    • Author(s)
      林寛平
    • Organizer
      CRET/Benesseシンポジウム2016 これからの日本の教育のあり方~ポスト2030を見据えて~
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2016-12-15
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Comparative Analysis on the Trends of Exporting Education2016

    • Author(s)
      Kampei Hayashi
    • Organizer
      the European Conference on Educational Research 2016
    • Place of Presentation
      University College Dublin, Ireland
    • Year and Date
      2016-08-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 米国教員養成における付加価値評価の浸透とその対抗軸の限界2016

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Organizer
      日本教育学会第75回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-08-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 米国における『PISAの影響』―教育企業と教育内容・評価をめぐる問題―2016

    • Author(s)
      黒田友紀
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第27回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2016-07-02
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカの大学アドミッションにおける非認知的側面の評価に関する研究動向2016

    • Author(s)
      中田麗子・林寛平
    • Organizer
      日本比較教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-06-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 欧州難民危機における子どもの学習権保障に向けた各国の対応2016

    • Author(s)
      林寛平・有江ディアナ・小山晶子・辻野けんま・本所恵・二井紀美子・斎藤里美
    • Organizer
      日本比較教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-06-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] PISAが浸透する教育システム構造の特徴―ノルウェーを事例に―2016

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Organizer
      北欧教育研究会2016年5月例会
    • Place of Presentation
      金沢学生の街市民交流館(石川県金沢市)
    • Year and Date
      2016-05-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] New Practices of Comparison, Quantification and Expertise in Education; Conducting Empirically Based Research,2019

    • Author(s)
      Molstad C. E., Pettersson D., Hayashi K. et al.
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781138612853
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 地域研究 : 多様性の教育学へ2018

    • Author(s)
      中矢 礼美、西野 節男、近藤 孝弘、林寛平他
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915067
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 未来をつかむ学級経営 学級のリアル・ロマン・キボウ2016

    • Author(s)
      末松裕基・林寛平(編著)
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 岐路に立つ移民教育―社会的包摂への挑戦2016

    • Author(s)
      園山大祐(編)・林寛平(著)
    • Total Pages
      309
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 子どもと教育と社会2016

    • Author(s)
      腰越滋(編)・林寛平(著)
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 現代の学校を読み解く―学校の現在地と未来の教育2016

    • Author(s)
      末松裕基(編)・林寛平(著)
    • Total Pages
      383
    • Publisher
      春風社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教師の声を聴く―教職のジェンダー研究からフェミニズム教育学へ―2016

    • Author(s)
      浅井幸子・黒田友紀・杉山二季・玉城久美子・柴田万里子・望月一枝(編著)・林寛平(著)
    • Total Pages
      348
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 信州大学比較教育学研究室

    • URL

      https://shinshuedu.blogspot.com/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 信州大学比較教育学研究室

    • URL

      http://www.shinshuedu.blogspot.com/

    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 国際シンポジウム「国際アセスメント時代における教育行政」2017

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Funded Workshop] CRET/Benesseシンポジウム2016 これからの日本の教育のあり方~ポスト2030を見据えて~2016

    • Place of Presentation
      東京大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi