• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reducing school risks by collaborating with teachers/students/guardians through risk communication

Research Project

Project/Area Number 16K13523
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

Murakoshi Shin  静岡大学, 教育学部, 教授 (30210032)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中村 美智太郎  静岡大学, 教育学部, 准教授 (20725189)
中道 圭人  千葉大学, 教育学部, 准教授 (70454303)
藤井 基貴  静岡大学, 教育学部, 准教授 (80512532)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教員養成 / 防災 / ステークホルダー / ロールプレイ / 特別活動論 / ジレンマ / SDGs / 資源枯渇 / 学校 / リスクコミュニケーション / 自然体験活動 / 保護者会 / 組み体操 / リスク認知の発達 / リスク・コミュニティー / 学校危機 / 防災道徳 / 21世紀型能力 / 保護者 / 学校行事 / 危機管理
Outline of Final Research Achievements

Two empirical studies were conducted based on the actual situation of the school crisis and sharing risk information with parents and students grasped by hearings. (1) We conducted risk communication (RC) tasks using Special activities as the material, and investigated the effects from the perspective of risk and RC awareness. (2) Similarly, the effects of the RC tasks was compared between role-play and making explanatory documents for parents and students. From the researches of (1) and (2), it was revealed that RC reduced risk aversion, and at the same time, increased need to share risks and cooperate with parents, students, and the community, and increased awareness of teacher responsibilities for protecting student from risks for students. These results were utilized in the practice of dilemma-solving classes on the subject of disaster prevention and resource depletion in schools and teacher training.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

様々なリスクに囲まれる学校でRCはますます重要なアプローチになると予想される。本研究の成果は、学校におけるRCの意義を明らかにすると同時に、教員養成でその資質を伸ばすことの可能性や意義を明らかにした点にある。多様化し成熟する社会において、他者と協働して課題を解決する能力の育成が新学習指導要領で謳われている。これらの課題解決では、時にジレンマをもたらす様々な論点を統合的に考え、目的を再構成することが欠かせない。RC課題が、学校や大学でこうした能力を育成、発揮する教材として可能性を持つことを明らかにした点も、本研究のより広い意義である。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (41 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (21 results) (of which Peer Reviewed: 19 results,  Open Access: 15 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] Awareness to the risk of playground equipment : Consideration from view point of practical intelligence of kindergarten teachers2020

    • Author(s)
      河合美保・柴田知江・青山昌子・村越真
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 30 Pages: 39-48

    • DOI

      10.14945/00027104

    • NAID

      120006808677

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/12146

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Research on different perceptions of behavioral standard factors among junior\nhigh school students, teachers, and university students aspiring to become teachers : Cultivating teachers who can practice "moral education" that enables children to think and discuss2020

    • Author(s)
      酒井郷平・田中奈津子・大島安紀子・中村美智太郎
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 30 Pages: 28-38

    • DOI

      10.14945/00027103

    • NAID

      120006808676

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/12145

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教職課程におけるリスクコミュニケーション演習の効果とリスクへの態度の変容2020

    • Author(s)
      村越真・河合美保
    • Journal Title

      教科開発学論集

      Volume: 8 Pages: 1-6

    • NAID

      120006821288

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Educational value in risk:2020

    • Author(s)
      満下健太・村越真
    • Journal Title

      Taiikugaku kenkyu (Japan Journal of Physical Education, Health and Sport Sciences)

      Volume: 65 Issue: 0 Pages: 19-33

    • DOI

      10.5432/jjpehss.19048

    • NAID

      130007796127

    • ISSN
      0484-6710, 1881-7718
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Analysis of the relationship between moral normative consciousness and information moral of university students : Focus on free description about an image to an information moral2019

    • Author(s)
      酒井郷平・田中奈津子・中村美智太郎
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 29 Pages: 37-46

    • DOI

      10.14945/00026351

    • NAID

      120006594588

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/11383

    • Year and Date
      2019-03-27
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 『現代的な課題』を取り上げた道徳科の教材・授業開発―防災を題材とした『主体的・対話的で深い学び』の実践―2019

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Journal Title

      道徳と教育

      Volume: 337 Pages: 109-120

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] リスクコミュニケーションによるリスクとその共有に対する態度の変容2019

    • Author(s)
      村越真・河合美保
    • Journal Title

      教科開発学論集

      Volume: 8

    • NAID

      120006623744

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 安全教育の実施状況とその規程因としての教員の属性:静岡県西部2市の義務教育教員を対象として2019

    • Author(s)
      村越真・河合美保・鈴木秀志・羽田秀樹
    • Journal Title

      安全教育学研究

      Volume: 18

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Analysis of Risk Perception to Physical Activities in Elementary School for College Students by Three-mode Factor Analysis2018

    • Author(s)
      満下健太・村越真
    • Journal Title

      Japanese Journal of Risk Analysis

      Volume: 28 Issue: 1 Pages: 13-21

    • DOI

      10.11447/sraj.28.13

    • NAID

      130007498812

    • ISSN
      0915-5465, 2185-4548
    • Year and Date
      2018-09-25
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Study on Promoting the Ability of ICT Use Instruction for Teachers : Issues and Possibilities for Introducing E-learning in Foreign Language Eduaction2018

    • Author(s)
      大瀧綾乃、中村美智太郎、藤井基貴
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 28 Pages: 58-67

    • DOI

      10.14945/00024660

    • NAID

      120006402133

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/9674

    • Year and Date
      2018-02-28
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Study on Development and Practice of the Case-material based on the Modern issues in Moral Education2018

    • Author(s)
      中村美智太郎、鎌塚優子、上野博史
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 28 Pages: 39-47

    • DOI

      10.14945/00024658

    • NAID

      120006402131

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/9672

    • Year and Date
      2018-02-28
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 連帯可能性としてのリスク・コミュニティへの視座 : 再帰的近代化と道徳のリスクの問題2018

    • Author(s)
      中村美智太郎
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 人文・社会・自然科学篇

      Volume: 69 Pages: 149-161

    • DOI

      10.14945/00026224

    • NAID

      120006546308

    • ISSN
      18843492
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/11252

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Study of the Support for Sexual minorities at school : Focusing on Tojisha who have not been supposed to be “Tojisha”2018

    • Author(s)
      掛本健太・中村美智太郎
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 教科教育学篇

      Volume: 50 Pages: 71-81

    • DOI

      10.14945/00026207

    • NAID

      120006546291

    • ISSN
      0286732X
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/11235

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Structural Transformation toward “Moral Education through Thinking and Discussing”: Development of Teaching Materials for “Athlete Moral Education”2018

    • Author(s)
      藤井 基貴
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF PSYCHOLOGICAL SCIENCE

      Volume: 39 Issue: 2 Pages: 33-43

    • DOI

      10.20789/jraps.39.2_33

    • NAID

      130007557793

    • ISSN
      0388-3299, 2423-883X
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Fr.シラーの美的教育思想における『遊戯』の領域--『美的主体』を手がかりとして2018

    • Author(s)
      中村美智太郎
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(人文・社会・自然科学篇)

      Volume: 68 Pages: 39-50

    • NAID

      120006483160

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 道徳科における『子どもの哲学』の導入―『哲学対話』授業の基本原理の検討と授業案・カリキュラム・評価の開発2018

    • Author(s)
      藤井基貴・土屋陽介
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学編)

      Volume: 49 Pages: 69-85

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 登山道に対する指導者のリスク特定能力2018

    • Author(s)
      村越真・小西岳勝
    • Journal Title

      教科開発学論集

      Volume: 6 Pages: 121-132

    • NAID

      120006484986

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 安全教育の課題と21世紀型能力2017

    • Author(s)
      村越真
    • Journal Title

      教科開発学論集

      Volume: 5 Pages: 117-126

    • NAID

      120006228253

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 防災教育のための絵本教材の開発2017

    • Author(s)
      藤井基貴、川原崎知洋
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 26 Pages: 233-240

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 防災教育2017

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Journal Title

      道徳教育

      Volume: 704 Pages: 12-12

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 地震に対する抜き打ち避難訓練は臨機応変な避難行動を促進するか?2016

    • Author(s)
      村越真・小山正人・河合美保
    • Journal Title

      安全教育研究

      Volume: 16 Pages: 3-14

    • NAID

      40021297784

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Studying Self-construal in Learning Community from the Viewpoint of Self-formation Using the Concept of Authenticity2019

    • Author(s)
      Yuya Watanabe, Michitaro Nakamura
    • Organizer
      Inter Academia Asia 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Japanese Classes Using Folk Tales in Shizuoka2019

    • Author(s)
      Nao Iwahori, Michitaro Nakamura
    • Organizer
      Inter Academia Asia 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 実践経験による山岳リスクイメージの精緻化:三相因子分析による検討2019

    • Author(s)
      満下 健太・村越 真
    • Organizer
      認知科学会第39回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] なぜ「危ない!」と感じるのか?:知識獲得によるリスクイメージの精緻化2019

    • Author(s)
      村越 真
    • Organizer
      認知科学会第39回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 近代における「遊戯」の再考2018

    • Author(s)
      中村美智太郎
    • Organizer
      東京唯物論研究会4月定例研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校で多様な性について伝えることについて2018

    • Author(s)
      中村美智太郎・田中倫紀
    • Organizer
      NPO法人ReBit「学校で伝える多様な性--先生と学校づくりを考える」シンポジウム分科会②発表
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 道徳教育の現状と課題--『教科化』時代を迎えて2018

    • Author(s)
      中村美智太郎
    • Organizer
      静岡大学教育学部同窓会小笠支部総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 新学習指導要領における道徳教育の方向性と評価の問題について2018

    • Author(s)
      中村美智太郎
    • Organizer
      職員組合・特別分科会「特別の教科 道徳」研修会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 静岡県における教師の働き方に関する考察:A市におけるアンケート調査の分析から2018

    • Author(s)
      藤井基貴・高林真衣
    • Organizer
      中部教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] GPSを用いたウォークラリーの道迷い把握2018

    • Author(s)
      小西岳勝・村越真・太田正義・櫻井良樹
    • Organizer
      野外教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 防災教育2018

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Organizer
      越境地域政策研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 心理学は道徳性をどう捉えるか2017

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Organizer
      心理科学研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 道徳教育2019

    • Author(s)
      原 清治、春日井 敏之、篠原 正典、森田 真樹、荒木 寿友、藤井 基貴
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623081907
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 道徳教育はこうすれば〈もっと〉おもしろい2019

    • Author(s)
      荒木 寿友、藤澤文、藤井基貴他
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762830895
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 近代日本の冒険・探検の社会史 ―集合的経験としての「冒険・探検」とメディア・物語2019

    • Author(s)
      鈴木康史・志村真幸・ 武田悠希・熊谷昭宏・高嶋航・坂元正樹・ 高井昌吏・大野哲也・村越真
    • Total Pages
      289
    • Publisher
      せりか書房
    • ISBN
      9784796703796
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] とことん考え話し合う道徳--ケースメソッド教育実践入門2018

    • Author(s)
      中村美智太郎・鎌塚優子・竹内伸一・岡田加奈子共編著
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      4761923970
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教育現場の防災読本2018

    • Author(s)
      中井仁・藤井基貴他(36名)
    • Total Pages
      586
    • Publisher
      京都大学学術出版会
    • ISBN
      4814001657
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 野外教育学研究法2018

    • Author(s)
      村越真・井村仁・大石康彦・金子和正・永吉宏英・星野敏男・小森伸一・土方圭・高野孝子・張本文昭・西島大祐・松本秀夫・千足耕一・島貫織江他
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      杏林書院
    • ISBN
      9784764415928
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 哲学としての美学--〈美しい〉とはどういうことか2017

    • Author(s)
      ギュンター・ペルトナー、渋谷治美監訳、中野裕考・中村美智太郎・馬場智一・大森万智子共訳
    • Total Pages
      349
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      9784771024977
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] リスク科の構想:21世紀型能力を踏まえたマネジメント教育(教科開発学を創る 第1集)2017

    • Author(s)
      村越真
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      愛知教育大学出版会
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi