• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An empirical study on the promotion of multicultural campus climate

Research Project

Project/Area Number 16K13544
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

ONISHI AKIKO  東京大学, グローバルキャンパス推進本部, 准教授 (10436595)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords留学生支援 / 高等教育の国際化 / キャンパス風土 / 多様性対応 / 大学の国際化 / 多様性 / 学生支援 / 多文化対応 / 留学生相談 / 学生参画 / 文化的多様性 / 留学生 / 国際化 / 異文化間教育
Outline of Final Research Achievements

This study investigated Japanese universities' initiatives to develop adequate campus environment to meet the needs of culturally diverse international students. By using both qualitative and quantitative data, campus climate perception among international students was examined. The result showed factors such as students' cultural background,the length of stay in Japan and the attitude of majority members toward diversity impacted on how international students perceived campus climate. Developing the system that can reveal diverse needs among students on campus and the effort to change the attitude of majority members for diversity is essential in the internationalizing process of Japanese university.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、留学生支援を学生個人の適応支援の問題としてとどめず、組織側の多様性対応の課題として位置付けた。また組織的対応の状況が留学生の学生生活への満足度に影響を及ぼすことや、ニーズへの対応が学びの場の質の維持・向上にとっても不可欠であることを示した。留学生の体験と組織次元の取り組みの関連を捉える枠組みの生成は、大学が課題を把握し、より計画的に多様性への対応を進めていくことを可能とする。大学の国際化という抽象的な課題を、具体的な取り組み課題として示した点が、学術的・実践的に意義があるといえる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 大学院留学生に知覚される日本の大学のキャンパス風土2018

    • Author(s)
      大西晶子
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 48 Pages: 101-115

    • NAID

      40021685822

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学の国際化に向けた学生調査の在り方ー留学生の声をいかに聴くのか2018

    • Author(s)
      大西晶子
    • Journal Title

      留学生交流・指導研究

      Volume: 20 Pages: 81-95

    • NAID

      40021651420

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Developing a Culturally Competent Campus Community for Diverse Student Populations:2017

    • Author(s)
      大西晶子
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 56 Issue: 0 Pages: 165-185

    • DOI

      10.5926/arepj.56.165

    • NAID

      130006106523

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2017-03-30
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 留学生の受け入れとキャンパスにおける多様性対応の推進 : 米国の取り組みを踏まえた日本の大学における課題の整理2016

    • Author(s)
      大西晶子
    • Journal Title

      留学生教育

      Volume: 21 Pages: 55-62

    • NAID

      40021058606

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] キャンパス多文化風土尺度の開発2018

    • Author(s)
      大西晶子
    • Organizer
      日本コミュニティ心理学会年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 多文化的キャンパス風土の構築に向けた研究ー大学院留学生に知覚される日本の大学のキャンパス風土2017

    • Author(s)
      大西晶子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] キャンパスにおける多様性対応推進 ―包括的モデルの構築に向けた概念整理 ―2016

    • Author(s)
      大西晶子
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Place of Presentation
      追手門学院大学
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi