• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on effect of peer support for nowadays nursing students with difficult cases

Research Project

Project/Area Number 16K15965
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Gerontological nursing
Research InstitutionMeio University

Principal Investigator

Hirakami Kumiko  名桜大学, 公私立大学の部局等, 研究員 (00550352)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鈴木 啓子  名桜大学, 健康科学部, 教授 (60224573)
大城 凌子  名桜大学, 健康科学部, 教授 (80461672)
鬼頭 和子  名桜大学, 健康科学部, 准教授 (90714759)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords語り場 / メンタルヘルス / ピアサポート / 看護大学生 / イマドキ大学生 / 協同 / イマドキ 大学生 / メンタルヘルス支援 / 居場所 / 困難 / 協同学習 / 看護学
Outline of Final Research Achievements

Nowadays nursing College students have complex psychology that they don't want others to know even when they have serious difficulties. On the other hand, it became clear that they had the power to overcome themselves.
We have worked together with university students who have similar problems to create a place for peer support.It was a place where they could talk frankly about their worries and thoughts. It was suggested that it could contribute to the improvement of their university life and mental health.
It have also spread to storytellers focusing on SOGI and to groups that incorporate hand massage. The need for such activities in resource-poor areas was clear. It was also suggested that university students would transform themselves into supporters of others who welcome those who suffer from loneliness in the same way.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

”イマドキ”大学生の複雑でわかりにくい困難状況とともに、学生主体の語り場の意義、さらに大学生をサポートしようと苦悩する大学職員の状況などが明らかになったことは、学生サポートを考える教職員や関係者への貢献となり、学生・教職員の枠を超えて連携・協力してより良い大学環境をつくることの示唆を得たと考えている。さらに、主体的にボランティア活動を行なっている学生が教員に求めるのは、相談役割であることから、学生主体で、かつ世話係的に教職員が関わることが必要であるといえる。他者の健康支援職を目指す看護大学生が、正課活動に居場所が見出せず、進退や存在に深刻な課題を抱える状況は、看護教育の再考の契機といえる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 精神看護実習における看護学生の実施する触れるケアの現状 ―学生へのアンケートから明らかになったこと―2019

    • Author(s)
      平上久美子,鬼頭 和子,鈴木 啓子
    • Journal Title

      名桜大学総合研究

      Volume: No.28

    • NAID

      120006949871

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] イマドキ”大学生の大学生活のサポートに関連した大学職員の現状2018

    • Author(s)
      平上久美子,大城凌子,鈴木啓子,鬼頭和子
    • Journal Title

      名桜大学総合研究

      Volume: 27 Pages: 47-61

    • NAID

      40021615429

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学生活の継続における“イマドキ”看護大学生の特徴と有効なサポート -インタビューを通して明らかになったこと-2017

    • Author(s)
      平上久美子,大城凌子,鈴木啓子,鬼頭和子
    • Journal Title

      名桜大学総合研究

      Volume: №26 Pages: 45-56

    • NAID

      120006949916

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 性別違和感を抱える大学生にとってのピア活動「多 様な性と生を考える学習活動三丁目」の場の意味2018

    • Author(s)
      新垣 陸、平上久美子
    • Organizer
      第44回日本看護研究学会学術集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 新設看護専門学校におけるLTD基盤型授業導入の効果 - 集中講義前後のアンケート調査の比較から -2018

    • Author(s)
      平上久美子,安永悟
    • Organizer
      日本協同教育学会第15回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 精神看護実習において看護学生が実施する触れるケアの意味2018

    • Author(s)
      平上久美子,鬼頭和子,鈴木啓子
    • Organizer
      日本統合医療学会山陰支部第3回学術大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 輪になってつながる「多様な性と生を考える学習活動三丁目」の取り組み2018

    • Author(s)
      平上久美子,ほんまなほ,土肥いつき,新里美智子 ,大兼久友香
    • Organizer
      GID(性同一性障害)学会 第20回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 多様な性と生を生きる大学生による大学生のためのピア学習活動の意味2017

    • Author(s)
      平上久美子,備瀬雄一,新垣陸,比嘉真子
    • Organizer
      GID学会第19回研究大会
    • Place of Presentation
      北海道札幌市札幌医科大学
    • Year and Date
      2017-03-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生同士の語り場を開催する学生の体験プロセス「語れない想いのBar」にまつわる記録の分析より2017

    • Author(s)
      比嘉真子,藤原いずみ,伊志嶺香奈,長谷部里奈,戸高友布,平上久美子
    • Organizer
      第43回日本看護研究学会学術集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] The meaning of activities on the university campus2017

    • Author(s)
      Kumiko Hirakami, Keiko Suzuki, Kazuko Kito, Ryoko Oshiro
    • Organizer
      TNMC & WANS International Nursing Research Conference 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学生同士から探究のピアへの変化-『多様な性と生を考える学習活動三丁目』が多様なサポーターと協同する意味-2017

    • Author(s)
      平上久美子,土肥いつき,ほんまなほ,新里美智子,鈴木啓子,鬼頭和子,大城凌子
    • Organizer
      日本協同教育学会第14回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] “イマドキ”大学生が活き活きと大学生活を送るために有効なサポート-教職員への調査を通して-2017

    • Author(s)
      平上久美子,鈴木啓子,鬼頭和子,大城凌子
    • Organizer
      第37回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 誰にも話せなかった重要なことを人に話す大学生の 体験の意味2017

    • Author(s)
      長谷部里奈,戸高友布,比嘉真子,藤原いずみ,伊志嶺香奈,平上久美子
    • Organizer
      第43回日本看護研究学会学術集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] “イマドキ”看護大学生が大学生活を継続するために教員に求めるサポート-インタビューを通して-2016

    • Author(s)
      平上久美子,鈴木啓子,大城凌子,鬼頭和子
    • Organizer
      第42回日本看護研究学会学術集会
    • Place of Presentation
      茨城県つくば市つくば国際会議場
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教養科目授業を大学生とともに創る意味‐授業学生の振り返りに焦点をあてて‐2016

    • Author(s)
      平上久美子,安永悟,鈴木啓子,鬼頭和子
    • Organizer
      日本協同教育学会 第13回大会
    • Place of Presentation
      三重県津市三重大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi