• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of new practical experimental teaching materials of plasma science which can connect basic and professional science education

Research Project

Project/Area Number 16K16308
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Science education
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

Kamataki Kunihiro  九州大学, システム情報科学研究院, 助教 (60582658)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords科学教育 / アクティブラーニング型授業 / 物理教育 / 相互作用型演示実験講義 / プラズマ科学 / アクティブラーニング / 演示実験授業 / 科学実験 / 教材開発 / アクティブ・ラーニング / 実験教材 / プラズマ
Outline of Final Research Achievements

In this research, I investigated new practical experimental teaching materials of plasma science, wave, electricity and magnetism, atom and light which can connect basic and professional science education and new active learning type lecture by using these practical experimental materials. This lecture has short time active learning which is based on the interactive lecture demonstrations. As the results, this lecture was an effective method to deepen the understanding of students. They had the opportunity to further their understanding via demonstrations of experiments and cooperation with other members. The students’ positive evaluations of this style class and an improvement in the average score in the test were shown. I believe that the method of this style class can apply other subject’s classes and enhance their education effects.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

プラズマ科学は難解であるが、非常に綺麗な発光現象であることから、これまでのプラズマ科学実験教材はプラズマに関心を高めるための展示用が多く、大学生の教育効果を高める実用的実験教材はほとんどなかった。そのため、本研究で開発した実験教材は、学生の教育効果を高め、基礎教育から専門教育の架け橋になりうるものであり、非常に学術的・社会的意義ある。また、これらの実験教材を活用したアクティブ・ラーニング型授業の開発および高い教育効果を示した実践結果は、本研究において実践した授業展開・手法が、物理教育分野だけでなく、多くの講義型授業に適用可能で、授業の質を高めることができることを示しており、波及効果は大きい。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] 初年次学生における電磁気学の理解を深めるプラズマ実験授業2017

    • Author(s)
      鎌滝 晋礼
    • Journal Title

      第66回九州地区大学一般教育研究協議会議事録

      Volume: 66 Pages: 77-81

    • NAID

      40021533900

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 課題協学科目による初年次学生の動機づけと学習観への影響 1つの授業実践の事例から2017

    • Author(s)
      鎌滝晋礼
    • Journal Title

      基幹教育紀要

      Volume: 3 Pages: 33-46

    • NAID

      120005981122

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] プラズマに関する学生実験が受講者の動機付けに与える影響2019

    • Author(s)
      鎌滝 晋礼,大友 洋, 山下 大輔, 板垣 奈穂, 古閑 一憲, 白谷 正治
    • Organizer
      2019年 第66回 応用物理学会 春季学術講演会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] アクティブラーニング型授業が学習者に与える効果~初年次物理学を通じた学習動機付け、学習観、理解度に注目して~2018

    • Author(s)
      鎌滝 晋礼, 安永 和央, 矢山 英樹
    • Organizer
      教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] プラズマ科学を用いた教育2018

    • Author(s)
      鎌滝 晋礼
    • Organizer
      第45回西日本放電懇談会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 知識伝達型授業における部分的AL導入の効果~初年次教育における物理授業を一例として~2018

    • Author(s)
      鎌滝晋礼
    • Organizer
      日本物理学会年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次学生における電磁気学の理解を深めるプラズマ実験授業2017

    • Author(s)
      鎌滝晋礼
    • Organizer
      第66回九州地区大学教育研究協議会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 科学実験が文系学部学生の専門教育過程に与える影響2017

    • Author(s)
      鎌滝晋礼
    • Organizer
      大学教育学会第39回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Active Learning based on Science Experiments to Improve Scientific Literacy2016

    • Author(s)
      K.Kamataki
    • Organizer
      18th International Conference on Physics Education(ICPE2016)
    • Place of Presentation
      Shingapore
    • Year and Date
      2016-09-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次における文系学部学生への科学実験授業の影響2016

    • Author(s)
      鎌滝晋礼
    • Organizer
      第65回九州地区大学教育研究協議会
    • Place of Presentation
      鹿児島県鹿児島市
    • Year and Date
      2016-09-02
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 科学的思考力育成のための文系学生に対する科学実験の展開2016

    • Author(s)
      鎌滝晋礼
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会
    • Place of Presentation
      大分県大分市
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi