Project/Area Number |
16K16325
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Educational technology
|
Research Institution | Jissen Women's University (2018-2019) Tokyo University of Science (2016-2017) |
Principal Investigator |
Takahashi Toru 実践女子大学, 生活科学部, 助教 (60610863)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
|
Keywords | 問題解決学習 / 問題発見 / なぜなぜ分析 / e-Learning / 問題解決 |
Outline of Final Research Achievements |
We developed for "Problem solving game" and "Guidance agent for five whys " to learn problem solving process. Especially, we focus on the process of problem findings. Problem soloving game aim learners to learn importance of problem findings. As a result, learners learn important of problem analysis is part of problem findings. Guidande agent for five whys aim learners to learn how to analyaze through five whys. As a result, It enables them to learn five whys method.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は問題解決の中でも特に重要な問題発見の重要さとその方法の一つであるなぜなぜ分析を初学者が比較的低コストの自学習で学ぶ方法を確立した.これは単純にPBLのような方法よりも低コストという事だけではなく,PBLを実施する前の事前学習として使うことが期待される.問題解決学習は実践的で総合的にPBLの方が効果的であると考えられるが,全く問題解決への理解のないまま取り組んでしまうと,その効果は限定的になってしまうことが危惧される.そこで,本研究の提案したものを利用することで問題発見の重要さと方法を理解しておけば,より充実したPBLを実施できるようになるものと考えられる.
|