Perceptual studies of Japanese geminate insertion phenomena based on timing control characteristics
Project/Area Number |
16K16837
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Linguistics
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Research Institution | Saitama University (2018-2019) Nihon University (2016-2017) |
Principal Investigator |
SONU Mee 埼玉大学, 人文社会科学研究科, 准教授 (60734738)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 促音 / 知覚範疇化 / 濃音 / 平音 / 発話速度 / 長母音 / 特殊拍 / 韓国語 / 第二言語習得 / 言語間の子音の類似性 / 生成調査 / 促音挿入 / 促音の知覚 / 韓国語の濃音 / 日本語学習者 / 長短音素 / フォルマント / 先行母音 / 日本語のリズム / 韓国語の濃音と平音 / 言語間の子音の類似性と学習 / 音声学 / 促音の知覚と生成 / 促音挿入と促音へのバイアス / 重子音 |
Outline of Final Research Achievements |
Korean listeners show a perceptual bias toward geminate consonants when listening to Japanese. To investigate the reason for the bias toward geminates, perception experiments were conducted. Both stimuli were created by modifying the duration of the second consonant of the nonword “erete” along a continuum. Listeners participated in a single-stimulus, two-alternative forced-choice identification task. Results suggest that Japanese listeners’ identification boundaries systematically shifted due to changes in speaking rate when the stimuli were in the context of a sentence with mixed rates of presentation. Results of Korean native listeners’ boundaries position show that the boundaries of “lenis” and “fortis” in Korea were shorter end than the boundaries of “singleton” and “geminate” in Japanese. Korean listeners’ boundaries shift toward lenis consonants when identifying Japanese stop consonants.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
今回、日本語学習者の促音挿入に関する科学的な検証を試みた。日本語の音声の中で、特殊拍、長短音素は、大変重要な学習要素ではあるため、その実態の科学的な検証が欠かせない。特に、学習者がどのようにして、特殊拍を聞き取り、発音しているのかについては、学習方法の応用の際にも必要な資料である。本研究では、韓国語母語話者を対象とし、促音知覚と生成の特徴について調査した。その結果、母語の類似した子音による影響があることが科学的に証明された。ただ、学習を進めることで、そのような知覚特性は変化するが、そのためには、音声の文脈情報が欠かせないことが分かった。これらの結果は、今後、ICT音声教育への応用につながる。
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Report
(5 results)
Research Products
(9 results)