Project/Area Number |
16K17126
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Economic policy
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Research Institution | Kobe University (2017-2019) Osaka University of Economics (2016) |
Principal Investigator |
Zennyo Yusuke 神戸大学, 経営学研究科, 准教授 (10754682)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | プラットフォーム / 両面市場 / イノベーション / フリーミアム / シェアリングエコノミー / e-コマース / 最恵国待遇条項 / 価格同等性条項 / カルテル / 契約形態 / 間接ネットワーク外部性 / 経済政策 |
Outline of Final Research Achievements |
Throughout this research project, I have investigated the effects of innovation and related strategies by platforms. The results derived can be applied to a variety of industries, such as e-commerce platforms, media platforms, system-goods platforms, and sharing-economy platforms. Further, they have many implications for competition policy and consumer protection, as well as platform management and marketing. Additionally, in the final year, I have focused not only on what happens inside platform markets, but also on what happens outside them, e.g., how does a platform behavior affect existing distribution systems? These new research interests will be studied in the future.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
プラットフォームによるイノベーションは、利用者にとって有益である場合が多い。しかし、それは同時にプラットフォーム間の競争状況も変えてしまう可能性もある。つまり、イノベーションに成功した1つのプラットフォームが、市場において多大な支配力を持ち、消費者に対して独占的に振る舞うかもしれない。当初、その技術的な複雑性から、多くの先行研究は対称なプラットフォーム間の競争に注目することが多く、イノベーションを伴う非対称な競争環境についての研究はあまり蓄積されていなかった。しかし、近年では後者の競争環境も考慮した発展的な研究が増えており、本研究課題もその分野に対して一定程度の貢献を与えることができた。
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