• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Standardization of the Counseling Center Assessment of Psychological Symptoms-Japanese Version and cross-cultural comparison study

Research Project

Project/Area Number 16K17329
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

Horita Ryo  岐阜大学, 保健管理センター, 助教 (10733074)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords学生相談 / 臨床心理学 / 心理アセスメント / カウンセリング / 効果測定
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to standardize the Counseling Center Assessment of Psychological Symptoms-Japanese version (CCAPS-Japanese), and clarified the mental health state of Japanese university students through international comparative research. Specifically, we conducted a literature review of CCAPS, item translation of CCAPS based on elaborate procedures, identification of factor structure of CCAPS-Japanese, and verification of internal consistency, convergent validity, and test-retest reliability, as well as a comparative study between Japanese and international students’ mental health. From the above, we developed the CCAPS-Japanese that can be used in both practice and research.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

CCAPS-Japaneseの標準化により、大学保健管理、学生支援分野での幅広い活用が期待できる。健康診断や初回面接時にスクリーニング尺度として実施することで、精神的問題を適切かつ早期に発見することが可能になろう。カウンセリングで定期的に実施すれば、変容過程のモニタリングとしても活用できる。研究では、日本人大学生の心理-精神症状の程度や特徴を明らかにし、国際比較研究に供することができる。本尺度の開発は、実践と研究の両面での貢献が期待される。本研究は、心理療法の効果検証を行う新たな評価ツールの確立と、日本人大学生の精神的健康度の程度や特徴を国内外に発信する際の科学的根拠の提出にも寄与できる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 1 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Counseling Center Assessment of Psychological Symptoms(CCAPS)の活用法と研究の動向―米国の学生相談における評価尺度の発展―2018

    • Author(s)
      堀田亮
    • Journal Title

      学生相談研究

      Volume: 39(2) Pages: 143-155

    • NAID

      40021826526

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] テキサス大学オースチン校の学生サービス部門(Student Service Building)の視察報告―国際連携委員会より―2018

    • Author(s)
      山本眞由美、中川克、西尾彰泰、丸谷俊之、布施泰子、堀田亮、作田恭子、岩井栄一郎、安宅勝弘
    • Journal Title

      CAMPUS HEALTH

      Volume: 55(2) Pages: 191-196

    • NAID

      40022282848

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学入学期のストレス対処能力とストレス対処行動・精神的健康度との関連についての検討2018

    • Author(s)
      堀田亮、西尾彰泰、舩越高樹、磯村有希、宮地幸雄、 加納亜紀、山本眞由美
    • Journal Title

      CAMPUS HEALTH

      Volume: 55(2) Pages: 156-161

    • NAID

      40022282737

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学生支援に内包される発達障害学生支援2018

    • Author(s)
      堀田亮
    • Journal Title

      大学のメンタルヘルス

      Volume: 2 Pages: 28-31

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] イギリスの大学に設置された学生相談機関のある一日の風景2017

    • Author(s)
      キャサリン・マカティア、バリー・キーン、堀田亮(抄訳)
    • Journal Title

      学生相談研究

      Volume: 38 Pages: 72-84

    • NAID

      40021320168

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 若手カウンセラーから見る現代の学生とこれからの学生相談2017

    • Author(s)
      堀田亮
    • Journal Title

      第50回全国学生相談研究会議(別府湾シンポ)報告書

      Volume: 50 Pages: 10-10

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 南フロリダ大学の学生支援:学生相談室・障害学生支援室の視察報告2016

    • Author(s)
      堀田亮、西尾彰泰、佐渡忠洋、中川克、山本眞由美
    • Journal Title

      CAMPUS HEALTH

      Volume: 53 Pages: 175-180

    • NAID

      40022281965

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 大学におけるグレーゾーン学生対応の実態2019

    • Author(s)
      堀田亮
    • Organizer
      キャリプロ実践報告会「発達障害学生支援最前線:グレーゾーン学生支援の現場から」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 支援者同士の”顔が見える”関係をめざして~学内・学外連携~2019

    • Author(s)
      堀田 亮・川上 ちひろ
    • Organizer
      大学教育改革フォーラムin東海2019
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 入学時の心理スクリーニング結果と在学中の保健管理センター受診の関係2018

    • Author(s)
      西尾彰泰、堀田亮、山本眞由美
    • Organizer
      第40回大学メンタルヘルス学会総会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 入学の精神的健康度と休学・退学・留年状況の関連2018

    • Author(s)
      堀田亮、西尾彰泰、栗木由美子、今村七菜子、加納亜紀、山本眞由美
    • Organizer
      第56回全国大学保健管理研究集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 休学・退学・留年とSense of Coherence(SOC)の関係についての分析2018

    • Author(s)
      西尾彰泰、堀田亮、加納亜紀、栗木由美子、今村七菜子、山本眞由美
    • Organizer
      第56回全国大学保健管理研究集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国人留学生と日本人学生の精神的健康度の比較ーCounseling Center Assessment of Psychological Symptoms-62(CCAPS-62)を用いた検討 ー2018

    • Author(s)
      堀田亮、西尾彰泰、山本眞由美
    • Organizer
      日本心理臨床学会第37回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Differences in Psychological Distress between International Students and Japanese University Students2018

    • Author(s)
      Ryo Horita, Akihiro Nishio, Mayumi Yamamoto
    • Organizer
      American College Health Association Annual Meeting 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ”どの入口から入っても大丈夫”な支援体制をめざして~岐阜大学の現状と課題~2018

    • Author(s)
      堀田亮
    • Organizer
      大学教育改革フォーラムin東海2018
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学生支援に内包される発達障害学生支援2017

    • Author(s)
      堀田亮
    • Organizer
      第39回全国大学メンタルヘルス学会総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Counseling Center Assessment of Psychological Symptoms-62日本語版 (J-CCAPS-62) の開発:大学生の心理・精神症状のアセスメント尺度作成に関するパイロットスタディ2017

    • Author(s)
      堀田亮、西尾彰泰、佐渡忠洋、山本眞由美
    • Organizer
      日本心理臨床学会第36回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高等教育における学生支援(2):国際化をめぐる諸課題 留学生支援をめぐる冒険2017

    • Author(s)
      堀田亮
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Development of the Japanese Version of the Counseling Center Assessment of Psychological Symptoms: A Pilot Study2017

    • Author(s)
      Ryo Horita, Akihiro Nishio, Mayumi Yamamoto
    • Organizer
      American College Health Association 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学部新入生のストレス対処行動の実態とその影響因:対処行動エゴグラムを用いた検討2016

    • Author(s)
      堀田亮、西尾彰泰、磯村有希、宮地幸雄、加納亜紀、舩越高樹、山本眞由美
    • Organizer
      第54回全国大学保健管理研究集会
    • Place of Presentation
      大阪
    • Year and Date
      2016-10-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] The influence of meaning making process on changes in self-concept following stressful life experiences2016

    • Author(s)
      Ryo Horita, Masashi Sugie
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      横浜
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 重大なネガティブ体験の意味づけに関する心理学的研究2016

    • Author(s)
      堀田亮
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      株式会社 風間書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] PTGの可能性と課題2016

    • Author(s)
      宅香菜子、堀田亮ほか
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      株式会社 金子書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi