Characterization of Moisture damage of Asphalt-aggregate Interface
Project/Area Number |
16K18135
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Civil engineering materials/Construction/Construction management
|
Research Institution | National Institute for Land and Infrastructure Management |
Principal Investigator |
Kawamura Naoya 国土技術政策総合研究所, 空港研究部, 主任研究官 (70728211)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
|
Keywords | アスファルトコンクリート / 水 / はく離 / 薄片 / 乾式研磨法 / 偏光顕微鏡 / 顕微赤外 / アスファルト / 水分 / 舗装 / 微細構造 |
Outline of Final Research Achievements |
This study investigated micro-structure of interface of asphalt and aggregate to characterize moisture damage of asphalt-aggregate interface. we succeeded to make thin section of moisture damaged asphalt concrete by dry method, which can be used to evaluate micro-structure of asphalt concrete. As a result of polarizing microscopy, stripped asphalt from aggregates and separated asphalt from asphalt mortar were observed in the section.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
水の作用に伴うアスファルトコンクリートの微細構造の変化の評価が可能となったことにより、水による劣化機構に立脚した評価方法で、かつ、空港の既設舗装の補修要否の判断に活用できる可能性のある評価方法を開発できた。限られた大きさのサンプルしか得られないような空港の既設舗装においては、力学量による評価が困難なことがあり,本方法は有用な方法と考えられる。 また、今後既設舗装の水による劣化状況を、本研究で検討した方法に基づき調査することにより、アスコンの材料設計の高精度化に寄与できる.これにより空港アスファルト舗装の効果的な長寿命化につながる。
|
Report
(4 results)
Research Products
(8 results)