• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Development of Assumption Setting Ability in Mathematical Modeling

Research Project

Project/Area Number 16K21022
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Science education
Education on school subjects and activities
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

SEINO Tatsuhiko  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (00550740)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords数学的モデル化 / 仮定 / 学習指導 / 割合 / 仮定の設定 / 仮定の意識化 / 科学教育 / 教科教育学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to establish the learning and teaching of mathematical modeling to promote the abilities related to the consciousness and setting of the assumption, and to verify the effectiveness. The first result was the identification of mathematical modeling abilities related to the ability to set assumptions. The second result was the clarification of teaching materials and their sequence to broaden the "deem" perspective, one of the perspectives linking "real world" and "world of mathematics". The third result was the clarification of how mathematical modeling and mathematical problem solving in mathematical activities relate to each other in order to progress the solution. The fourth result was that it was found that the constructed learning and teaching works effectively.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日常生活の問題から社会的な問題までの多様な問題に対して、数学という眼鏡を通して捉えたり、数学を活用して解決する能力、すなわち数学的モデル化能力の育成は、より一層重要になってきている。しかし、児童・生徒の実態をみると、数学的モデル化能力は十分に育成されているとはいいがたい。
それゆえ、数学的モデル化能力の育成は、数学教育における喫緊の課題である。本研究では、仮定の設定に関する能力を含む数学的モデル化能力を育成するための教材や学習指導について開発したことに最大の意義がある。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (4 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Why the details matter:Learning from Japanese Kyouzai Kenkyuu2019

    • Author(s)
      Tatsuhiko Seino、Colin Foster
    • Journal Title

      Mathematics in School

      Volume: 48.5 Pages: 2-8

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 割合の導入指導に関する一考察-関係としての割合の理解を目指して-2019

    • Author(s)
      越後佳宏、清野辰彦、田中義久、中野博之、栗田辰一郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌算数教育

      Volume: 101.10 Pages: 2-12

    • NAID

      130007938620

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学的問題解決における日米共通調査再考:「マッチ棒の問題」の解決における式表現と擬変数に焦点を当てて2018

    • Author(s)
      藤井斉亮,成田慎之介,清野辰彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌算数教育

      Volume: 100 Pages: 2-15

    • NAID

      130007937372

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学的モデル化能力の同定に関する一考察2017

    • Author(s)
      清野辰彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会春期研究大会論文集

      Volume: 5巻

    • NAID

      40022278014

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 数学的モデル化過程と数学的問題解決過程の関わりに関する一考察2019

    • Author(s)
      清野辰彦
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学校教育における設計科学的視座に基づく数理科学教育に関する研究 -数理科学的意思決定をする際に有益となる手法の抽出とその検討-2018

    • Author(s)
      清野辰彦
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「現実の世界」と「数学の世界」を繋ぐ見方に関する一考察 -「みなす」見方を拡げる教材-2018

    • Author(s)
      清野辰彦
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 数学的モデル化能力の同定に関する一考察2017

    • Author(s)
      清野辰彦
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 数学教育学の礎と創造2017

    • Author(s)
      藤井斉亮先生ご退職記念論文集編集委員会編著
    • Total Pages
      358
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491034447
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「資質・能力」を育成する算数科授業モデル2017

    • Author(s)
      大野桂(編著),清野辰彦,樋口万太郎,高橋丈夫,前田一誠,山本大貴,早川健,久下谷明,髙橋正英,久保田健祐,岡部寛之,木下幸夫,平川賢,松山起也,森本隆史,小谷祐二郎,河内麻衣子,瀧ヶ平悠史,加固希支男,越後佳宏(分担執筆)
    • Total Pages
      111
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi