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Profitability and Customer Retention Rate in Subscription Services

Research Project

Project/Area Number 16K21470
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Commerce
Sports science
Research InstitutionKyoto Sangyo University

Principal Investigator

WAKUTA Ryuji  京都産業大学, 経営学部, 准教授 (70433505)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords収益性 / 顧客維持率 / ディリクレモデル / サービス / PLS-SEM / アート・マーケティング / スポーツ・マーケティング / 生命保険 / レシート / マーケティング / 消費者行動論 / 市場浸透度
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to reveal the relationship between profitability and customer retention rate in subscription services. As a result, this study revealed following three findings. First, the customer retention rate of orchestras or professional soccer teams was influenced by the market penetration. Second, we couldn’t recognize the profitability of each orchestra or professional soccer team depended only on sponsorship fee. Third, it is useful to use PLS-SEM (Partial Least Squares Structural Equation Modeling) to reveal the relationship between profitability and customer retention rate in subscription services.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果の学術的および社会的意義は2つある。第1に、マーケティング研究で用いられるディリクレモデルには一定の外的妥当性をもつということである。フィットネスクラブ市場には適用しがたいモデルであった。第2に、アート・マーケティングやスポーツ・マーケティングの研究を進めるためには、顧客維持率(および、ディリクレモデルからの乖離)では収益性を十分説明できないという、他のサービス業には見られない特殊な現象を解く必要があるということである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Can we compare visit frequencies among Japanese coffee shops?2019

    • Author(s)
      Ryuji WAKUTA
    • Journal Title

      Proceedings of 18th International Marketing Trends Conference 2019 Venice

      Volume: 18 Pages: 1-15

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 生命保険業における顧客維持率と収益性:ディリクレモデルを用いて2018

    • Author(s)
      涌田龍治
    • Journal Title

      商品研究

      Volume: 61(3・4) Pages: 1-15

    • NAID

      40021617558

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 損害保険とプロ野球における収益性と顧客維持率2018

    • Author(s)
      涌田龍治
    • Journal Title

      京都マネジメント・レビュー

      Volume: 32 Pages: 381-392

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] A Study on Speculators’ Attendance Frequency at JapaneseProfessional Team Sports: Application of the NBD Dirichlet Model2017

    • Author(s)
      涌田龍治
    • Journal Title

      Journal of Japan Society of Sports Industry

      Volume: 27 Issue: 2 Pages: 2_135-2_148

    • DOI

      10.5997/sposun.27.2_135

    • NAID

      130006901784

    • ISSN
      1343-0688, 1884-2534
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 鑑賞頻度を日本のオーケストラ同士で比較してよいか:首都圏在住者への実証分析2017

    • Author(s)
      涌田龍治
    • Journal Title

      京都マネジメント・レビュー

      Volume: 31 Pages: 95-107

    • NAID

      120006468219

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ディリクレモデルの境界条件 : サービスへの適用可能性と限界2017

    • Author(s)
      涌田龍治
    • Journal Title

      京都マネジメント・レビュー

      Volume: 30 Pages: 1-17

    • NAID

      120006368909

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ディリクレモデルの外的妥当性:サービスの商品分類を用いたスポーツの事例研究2016

    • Author(s)
      涌田龍治
    • Journal Title

      龍谷大学経営学論集

      Volume: 56(1) Pages: 37-54

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Can we compare visit frequencies among Japanese coffee shops?2019

    • Author(s)
      Ryuji WAKUTA
    • Organizer
      18th International Marketing Trends Conference
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    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 金融サービス業における顧客維持率と収益性:ディリクレモデルを用いて2018

    • Author(s)
      涌田龍治
    • Organizer
      日本商業学会第68回全国研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects of cause related marketing and product trials in a mixed sponsorship and ownership context2018

    • Author(s)
      涌田龍治
    • Organizer
      International Marketing Trends Conference 2018
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      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] スポンサーシップにおけるコーズ・リレーティド・マーケティングとトライアルの効果2017

    • Author(s)
      涌田龍治
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会 第54回コンファレンス
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      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 継続取引を必要とするサービス業における収益性と顧客維持率:生命保険の事例2017

    • Author(s)
      涌田龍治
    • Organizer
      日本商品学会第68回全国大会
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  • [Presentation] 観戦型スポーツとしてのジャパンラグビートップリーグの観戦者の動機要因と制度設計-Jリーグをベンチ―マークとして-2017

    • Author(s)
      澤井和彦、岡本純也、澁谷茂樹、中村英仁、涌田龍治
    • Organizer
      日本スポーツ産業学会 第26回大会
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  • [Presentation] 企業スポーツにおけるCause Related Marketingと使用経験の効果2017

    • Author(s)
      涌田龍治、岡本純也、中村英仁、澤井和彦、澁谷茂樹
    • Organizer
      日本スポーツ産業学会 第26回大会
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      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ディリクレモデルの外的妥当性:サービスの商品分類を用いて2016

    • Author(s)
      涌田龍治
    • Organizer
      日本商品学会 第67回全国大会
    • Place of Presentation
      東洋大学(東京都・文京区)
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      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 鑑賞頻度を楽団間で比較してよいか:首都圏在住者への定量分析2016

    • Author(s)
      涌田龍治
    • Organizer
      文化経済学会 2016研究大会
    • Place of Presentation
      大阪樟蔭女子大学(大阪府・東大阪市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 観戦頻度をプロ野球球団間で比較してよいのか:ディリクレモデルの適用2016

    • Author(s)
      涌田龍治
    • Organizer
      日本スポーツ産業学会 第25回大会
    • Place of Presentation
      順天堂大学(東京都・文京区)
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      2016 Research-status Report
  • [Presentation] スポーツの購買頻度に関する研究:ディリクレモデルを用いて2016

    • Author(s)
      涌田龍治
    • Organizer
      文化活動のマーケティング研究会
    • Place of Presentation
      南山大学(愛知県・名古屋市・昭和区)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ディリクレモデルの外的妥当性:二つのスポーツマーケティング2016

    • Author(s)
      涌田龍治
    • Organizer
      日本マーケティング学会 2016コンファレンス
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都・新宿区)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 専門基礎ライブラリー 現代マーケティング論 第2版2018

    • Author(s)
      武井寿、小泉秀昭、広瀬盛一、八ッ橋治郎、畠山仁友、秋本昌士、佐藤志乃、スタニスロスキー・スミレ、高畑泰、武谷慧悟、畢 滔滔、吉見憲二、涌田龍治
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      実教出版
    • ISBN
      9784407346237
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] WAKU LABO (涌田龍治のマーケティング論研究室)

    • URL

      http://www.cc.kyoto-su.ac.jp/~wakuta/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 涌田龍治のマーケティング論研究室

    • URL

      http://www.geocities.jp/wakulabo/index.htm

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

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