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The effect of the retail enviroment on consumer behavior

Research Project

Project/Area Number 16K21526
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Human geography
Commerce
Research InstitutionUniversity of Marketing and Distribution Sciences

Principal Investigator

HATA Yoji  流通科学大学, 商学部, 教授 (70512698)

Research Collaborator MORITO chihiro  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords経済地理学 / 消費者行動 / 出版物 / 電子書籍 / ネット通販 / オムニチャネル / サービス / 購買行動 / 商業環境 / 商業 / インターネット / チャネル選択
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the effect of the retail enviromnet on consumer behavior. In the research, the environmenthas a lot of aspects. I found that the digital devices are very important for consumer behavior. The consumer have some kinds of digital devices, for example, personal computer, tablet PC and smartphone like iPhone. Especially, smartphone play very important roll. Consumer can read digital books and magazines when they take train, bus and so on. In Japan, smart phone is widespread across country. Smartphone increasingly become very useful thing for us. tremendous amountor apps are developed and Reader app of digital books and magazines are installed in most smartphone. So, it become very easier to buy not only real books and magazines but also digital books and magazines via the internet. I found that consumer behavior was influenced by both phisical and digital environment.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

電子書籍をはじめとするデジタルコンテンツは,近年急速に普及しているが,これらを消費者がどのように受容し,また購入しているのかはこれまで十分明らかにされてこなかった。さらに,商品の購入先として,ネット通販の台頭が著しいと。いう現実がある。本研究では,出版物を事例として,モノ商品とデジタルコンテンツ(情報サービス)の間に,内容的に互換性があるという条件下で消費者の行動を検証した点に学術的意義がある。また,リアルとネットというチャネルの多元性が消費者特性とどのように関係しているのかを明らかにした点で,社会的意義をがあると考えている。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2018 2016

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 電子出版物と印刷出版物に関する消費者行動特性2018

    • Author(s)
      秦 洋二
    • Journal Title

      サービス学会第6回国内大会講演論文集

      Volume: 6 Pages: 1-6

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 財の性質と消費者行動の関係2018

    • Author(s)
      秦 洋二
    • Journal Title

      流通科学大学論集流通・経営編

      Volume: 31 Pages: 43-58

    • NAID

      120006502040

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 電子書籍と消費者行動の関係2018

    • Author(s)
      秦 洋二
    • Journal Title

      LISN

      Volume: 178 Pages: 14-17

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 商品特性の違いが購買行動に及ぼす影響-出版物を事例に-2016

    • Author(s)
      秦 洋二
    • Journal Title

      流通科学大学論集 流通・経営編

      Volume: 29-1 Pages: 159-176

    • NAID

      40020936655

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 電子出版物と印刷出版物に関する消費者行動特性2018

    • Author(s)
      秦 洋二
    • Organizer
      サービス学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 近年のサービス研究の動向と課題2018

    • Author(s)
      秦 洋二
    • Organizer
      日本地理学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 電子出版物と印刷出版物に関する消費者行動特性2018

    • Author(s)
      秦 洋二
    • Organizer
      サービス学会第6回国内大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 出版物の消費行動とデバイスの関係2016

    • Author(s)
      秦 洋二
    • Organizer
      日本商業学会関西部会
    • Place of Presentation
      大阪市立大学文化交流センター(大阪府大阪市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

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