Project/Area Number |
16K21741
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Research Category |
Fund for the Promotion of Joint International Research (Home-Returning Researcher Development Research)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Economic policy
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Research Institution | Hitotsubashi University |
Principal Investigator |
MORITA Hodaka 一橋大学, 経済研究所, 教授 (00791956)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
神林 龍 武蔵大学, 経済学部, 教授 (40326004)
都留 康 一橋大学, その他部局等, 名誉教授 (00155441)
石川 城太 学習院大学, 国際社会科学部, 教授 (80240761)
伊藤 秀史 早稲田大学, 商学学術院(経営管理研究科), 教授 (80203165)
Tang Cheng・Tao 国際大学, 国際関係学研究科, 講師(移行) (00799330)
佐藤 進 一橋大学, 経済研究所, 講師 (40876710)
小谷 浩示 高知工科大学, 経済・マネジメント学群, 教授 (80422583)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥56,290,000 (Direct Cost: ¥43,300,000、Indirect Cost: ¥12,990,000)
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Keywords | 企業間競争 / 製品市場 / 労働市場 / 市場支配力 / 企業特殊性 / 内部労働市場 / アイデンティティー / 公平感 / 企業の理論 / 人的資本 / 実験分析 |
Outline of Final Research Achievements |
This study analyzes inter-firm competition from a new perspective that includes the interconnection between product markets and labor markets, and clarifies its implications. It reveals that changes in a firm's market power in the labor market affect the firm's productivity and consumer benefits through investments in employee education and training. It was also found that the changing importance of managerial capabilities influences the firm's productivity through changes in turnover rates, impacting firm-specific nature of firms’ assets and human capital. Furthermore, an experimental analysis on the socio-psychological factors influencing employee motivation within organizations was conducted, examining the relationship between identity and promotion, as well as the relationship between fairness perception and job assignment. Both were found to significantly impact organizational productivity.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
企業は製品市場で競争すると同時に労働市場でも競争しているにも拘らず、両市場における競争を総合的に融合して分析する理論枠組みはこれまで存在しなかった。また、企業間競争分析の主要概念たる資産および人的資本の企業特殊性に関して、その度合いは外生的に所与とされ、内生的に決定されるプロセスは分析されてこなかった。本研究の学術的・社会的意義は、このような既存理論の限界を超える理論を提示分析し、その含意を探ったことにある。また、アイデンティティーと公平感という社会心理学の重要な要素を内部労働市場分析に導入する実験分析をおこなったことに、本研究の行動経済学面での学術的な意義がある。
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