Project/Area Number |
17H00774
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Learning support system
|
Research Institution | Chiba Institute of Technology |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
森本 容介 放送大学, 教養学部, 准教授 (00435702)
池田 満 北陸先端科学技術大学院大学, 先端科学技術研究科, 教授 (80212786)
瀬田 和久 大阪府立大学, 人間社会システム科学研究科, 教授 (50304051)
田中 孝治 金沢工業大学, 情報フロンティア学部, 講師 (60583672)
田村 恭久 上智大学, 理工学部, 教授 (30255715)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
|
Budget Amount *help |
¥41,210,000 (Direct Cost: ¥31,700,000、Indirect Cost: ¥9,510,000)
Fiscal Year 2020: ¥11,050,000 (Direct Cost: ¥8,500,000、Indirect Cost: ¥2,550,000)
Fiscal Year 2019: ¥13,650,000 (Direct Cost: ¥10,500,000、Indirect Cost: ¥3,150,000)
Fiscal Year 2018: ¥11,440,000 (Direct Cost: ¥8,800,000、Indirect Cost: ¥2,640,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
|
Keywords | 知的学習支援システム / 分散プラットフォーム / グループ学習 / デザインパターン / 分散オブジェクト / クループ学習 |
Outline of Final Research Achievements |
This research aims to establish a learning support system architecture capable to integrate diverse learning styles such as self-learning and group-learning, as well as to provide both function extensibility of learning environment and system interoperability including content and learning strategy description. Based on the basic architecture regarding communication interface between elemental building blocks called "courseware objects", a distributed multi-platform architecture has been proposed to implement learning support environment integrating diverse learning styles on distributed platforms including Web server and smartphone, Design and implementation has been conducted to optimize communication between courseware object as well as dynamically relocate courseware object among platforms. In addition, the architecture has been applied to implement learning environment for practical learning strategies such as flipped classroom.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
現在,学校への電子教科書やタブレット端末などの導入が積極的に進められているが,コンテンツやツールのほとんどは独自アプリとして開発され,相互連携・利活用の枠組みは規定されていない.本研究はそのような問題点を解決し,統合的な学習環境の枠組みを提供するものである. 技術的には,学習方略の分析から導かれたデザインパターンを基盤とすることで,学習支援技術分野での汎用性を確保するとともに,デザインパターンに基づき通信最適化や動的再配置を行う点に新規性がある.このように特定の応用領域の技術を分析・抽象化して共通的なデザインパターンを導き,その上で実装の最適化を行う方法論にソフトウェア工学的な意義がある.
|