Project/Area Number |
17H02301
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Art at large
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Research Institution | Shinshu University |
Principal Investigator |
KITAMURA AKIKO 信州大学, 学術研究院人文科学系, 教授 (40334875)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
荒谷 大輔 江戸川大学, 基礎・教養教育センター, 教授 (40406749)
兼古 昭彦 東京家政大学, 家政学部, 教授 (40626636)
楜沢 順 千葉商科大学, 政策情報学部, 教授 (50337713)
村尾 静二 清泉女学院大学, 人間学部, 講師 (90452052)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥15,860,000 (Direct Cost: ¥12,200,000、Indirect Cost: ¥3,660,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
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Keywords | 舞踊学 / 舞台芸術 / 身体技法 / 身体論 / メディア論 / コンテンポラリーダンス / 身体表現 / 伝統芸能 / 芸術人類学 / メディア / 舞台芸術論 |
Outline of Final Research Achievements |
I conducted a study on the methodology of contemporary dance theater in Southeast and South Asia, focusing on the connection between traditional arts and modern expressions, including Japan. I explored creative methodologies in contemporary stage arts derived from tradition, addressing the questions of ethnic culture in the global era and the richness of ethnic arts. Through fieldwork, research presentations, and feedback from various countries and regions, I validated the investigation. Ultimately, I devised a creation methodology that aimed to discover a cultural understanding based on local community, social ethics, traditional and artistic structures, and the creation of physical value. The stage creation practices based on this methodology were presented and received high acclaim in multiple countries and regions.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
歴史的継続性や伝承性よりも、進化論的な先端性を求めて発展した一方で、創造性を一方向性に決定づける閉塞感をも生み出した日本の現代舞台芸術において、新たなアジアの芸術創造の形を見出す可能を示すことができた。また、調査過程や研究成果などを、映像・音楽の非言語領域による技法の伝達をも含める形式にて推進し、言語を超えたイメージによる表現コミュニケーションの重要性を実証することができ、そのアーカイブズ作成は、ローカルな文化遺産としてのみならず、現代に機能する力として示し、グローバルなものとローカルなものとの対立を乗り越えるひとつの可能性を、理論的・実践的な方法論で示した。
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