• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Cross-Sequential Large-Scale Study of Cognitive Mechanism on English Language Comprehension and Production

Research Project

Project/Area Number 17H02356
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionFukushima University

Principal Investigator

SAKUMA YASUYUKI  福島大学, 人間発達文化学類, 教授 (90282293)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 湯澤 正通  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (10253238)
高木 修一  福島大学, 人間発達文化学類, 准教授 (20707773)
鈴木 渉  宮城教育大学, 教育学部, 教授 (60549640)
齊藤 智  京都大学, 教育学研究科, 教授 (70253242)
太田 信夫  東京福祉大学, 心理学部, 教授 (80032168)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2017: ¥7,020,000 (Direct Cost: ¥5,400,000、Indirect Cost: ¥1,620,000)
Keywordsワーキングメモリ / 小学校英語 / 母語としての日本語 / 外国語としての英語 / 音韻ループ / 中央実行系 / リスニングスパンテスト / 英語理解 / 英語産出 / 記憶 / 認知発達 / 言語理解 / 言語産出 / 空間認識 / 注意 / ワーキング / 言語性短期記憶量 / 音韻認識 / 音声産出 / リスニング / 認知能力 / 言語性短期記憶容量 / 日本語 / 英語 / 短期記憶容量 / 音韻産出 / 言語性短期記憶 / 視空間スケッチパッド / 認知メカニズム
Outline of Final Research Achievements

We administered basic theoretical research on verbal and non-verbal on-line processing based on three functions (phonological loop, visuo-spatial sketchpad, and central executive) in working memory for native Japanese speakers who study English as a foreign language. In addition to the Japanese language version of the Hiroshima University Computer-based Rating of Working Memory Assessment (HUCRoW), we developed four English language versions of tests: two kinds of digit span tests (forward, backward), a word span test, and listening span tests.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

早期英語教育の影響を踏まえた各校種間の英語教育の連携が、より重要かつ喫緊の課題となっているが、各校種間の接続のあり方を一貫した同一の測定枠組みによる科学的データに基づく議論が少ないのが現状である。このような状況の中で、人間の学習活動に必要不可欠な記憶システムであるWMの枠組みに焦点を当てて、言語情報及び非言語情報も含めた個人の能力を測定する本研究は、早期英語教育の影響ならびに今後の英語指導において瞬時に言語処理(理解・産出)を行うことが如何に重要であるのかを科学的証拠として提供するものである。

Report

(5 results)
  • 2021 Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2022 2019 2018 2017

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] Development of a Listening Span Test for Japanese EFL Elementary School Students2022

    • Author(s)
      Yasuyuki SAKUMA, Shuichi TAKAKI
    • Journal Title

      ARELE

      Volume: 33 Pages: 113-128

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学6年生の言語性短期記憶における音韻認識と音声産出の特徴2019

    • Author(s)
      佐久間康之・髙木修一
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 19

    • NAID

      130007830750

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校英語の教科化を見据えた新たな指導プログラムの開発―効果的なモジュール活動の展開を目指して―2019

    • Author(s)
      阿部勲寿・佐久間康之
    • Journal Title

      東北英語教育学会紀要

      Volume: 39 Pages: 103-111

    • NAID

      40021959403

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Verbal Short-Term Memory’s Phonological Features in First- to Seventh-Grade Japanese EFL Students2018

    • Author(s)
      Yasuyuki SAKUMA
    • Journal Title

      Studies in Language Sciences

      Volume: 16 & 17 Pages: 92-116

    • NAID

      40021662764

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Phonological Awareness in EFL Elementary School Students Participating in Foreign- (English-) Language Activities2018

    • Author(s)
      Yasuyuki SAKUMA, Shuichi TAKAKI
    • Journal Title

      地域創造

      Volume: 29-2 Pages: 5-14

    • NAID

      40021516012

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校外国語活動経験の児童・生徒の日本語(母語)及び英語(外国語)の1年間の変容: 逆ストループ及びストループ効果2018

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Journal Title

      東北英語教育学会研究紀要

      Volume: 38 Pages: 13-25

    • NAID

      40021600141

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Listening span test development for Japanese EFL elementary school students2019

    • Author(s)
      Yasuyuki SAKUMA, Shuichi TAKAKI
    • Organizer
      60th International Meeting of the Psychonomic Society
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本人小学生の英語リスニングスパンテストにおける記憶表象の特徴2019

    • Author(s)
      佐久間康之・髙木修一
    • Organizer
      第17回日本ワーキングメモリ学会大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 同一の英語非単語に対する児童の音韻認識と音声産出の特徴―Children’s Test of Nonword Repetitionの音韻構造を巡って―2018

    • Author(s)
      佐久間康之・髙木修一
    • Organizer
      第18回小学校英語教育学会(JES)長崎大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語の教科化を見据えた新たな指導プログラムの開発―効果的なモジュール活動の展開を目指して―2018

    • Author(s)
      阿部勲寿・佐久間康之
    • Organizer
      第18回小学校英語教育学会(JES)長崎大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ワーキングメモリ機能にみる小・中学生の認知的特徴2018

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Organizer
      全国英語教育学会第44回京都研究大会 課題研究フォーラム(2年目)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ワーキングメモリ機能にみる小・中学生の認知的特徴2018

    • Author(s)
      髙木修一
    • Organizer
      全国英語教育学会第44回京都研究大会 課題研究フォーラム(2年目)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ワーキングメモリ機能にみる小・中学生の認知的特徴2018

    • Author(s)
      齊藤 智
    • Organizer
      全国英語教育学会第44回京都研究大会 課題研究フォーラム(2年目)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Phonological Features of Verbal Short-Term Memory in Fifth- and Seventh-Grade Japanese EFL Students2018

    • Author(s)
      Yasuyuki SAKUMA
    • Organizer
      The Second Language Research Forum
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ワーキングメモリ機能にみる小・中学生の認知的特徴2017

    • Author(s)
      佐久間康之
    • Organizer
      全国英語教育学会第43回島根研究大会 課題研究フォーラム(1年目)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ワーキングメモリ機能にみる小・中学生の認知的特徴2017

    • Author(s)
      齊藤智
    • Organizer
      全国英語教育学会第43回島根研究大会 課題研究フォーラム(1年目)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ワーキングメモリ機能にみる小・中学生の認知的特徴2017

    • Author(s)
      髙木修一
    • Organizer
      全国英語教育学会第43回島根研究大会 課題研究フォーラム(1年目)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語リスニング熟達度の違いによる児童の音韻認識―Children’s Test of Nonword Repetitionを用いて―2017

    • Author(s)
      佐久間康之・髙木修一
    • Organizer
      第17回小学校英語教育学会(JES)神戸大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi