Damage control and next-generation performance based design of soil structures to improve the anti-catastrophe performance
Project/Area Number |
17H03309
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Geotechnical engineering
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Research Institution | 防衛大学校(総合教育学群、人文社会科学群、応用科学群、電気情報学群及びシステム工学群) |
Principal Investigator |
Miyata Yoshihisa 防衛大学校(総合教育学群、人文社会科学群、応用科学群、電気情報学群及びシステム工学群), システム工学群, 教授 (20532790)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
篠田 昌弘 防衛大学校(総合教育学群、人文社会科学群、応用科学群、電気情報学群及びシステム工学群), システム工学群, 准教授 (30462930)
野々山 栄人 防衛大学校(総合教育学群、人文社会科学群、応用科学群、電気情報学群及びシステム工学群), システム工学群, 講師 (00624842)
宮本 慎太郎 防衛大学校(総合教育学群、人文社会科学群、応用科学群、電気情報学群及びシステム工学群), システム工学群, 助教 (60782711)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2017: ¥10,530,000 (Direct Cost: ¥8,100,000、Indirect Cost: ¥2,430,000)
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Keywords | 性能設計 / 土構造物 / 危機耐性 / 冗長性 / ロバスト性 / 地盤補強 / リスク / 数値解析 |
Outline of Final Research Achievements |
In this project, a new framework of the performance based design by considering is examined based on those backgrounds. Shaking table tests were performed for non-reinforced embankments, conventional gravity retaining walls, and reinforced soil walls under extreme conditions far exceeding conventional design criteria. In a series of the tests, the effects of seismic intensity, seismic motion duration, and vertical seismic motion on the failure mode of the soil structures were investigated. A Lagrangian based failure analysis method and a reliability analysis method were developed to consider structural redundancy and robustness in the design. They enable for designer to assess deterministic and probabilistic geotechnical risk. Those achievements will contribute for next generation performance based design of soil structures which consider anti-catastrophe performance.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
土構造物は,道路全長の約8割を支えるような重要性の高い構造種別である.本研究では,その設計の高度化について研究を行った.研究の学術的意義としては,設計地震動よりはるかに厳しい作用条件に対する土構造物の挙動を実験的に明らかにしたこと,土構造物のリスクを確定論的・確率論的に定量化する数理力学モデルの実際問題への適用性を高めたことが挙げられる.社会的意義としては,災害時の事業継続性や早期復旧が可能になるための技術の高度化や.2015年に改訂された一般構造物の設計法に関する国際基準への対応をスムーズにするための基礎的成果が得られたことが挙げられる.
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Report
(4 results)
Research Products
(21 results)