Project/Area Number |
17H03327
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Civil engineering project/Traffic engineering
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Shibasaki Ryuichi 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 准教授 (50323514)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
渡部 大輔 東京海洋大学, 学術研究院, 准教授 (30435771)
新井 洋史 公益財団法人環日本海経済研究所(調査研究部), その他部局, 部長 (30551402)
川崎 智也 東京工業大学, 環境・社会理工学院, 助教 (30705702)
鳩山 紀一郎 長岡技術科学大学, 産学融合トップランナー養成センター, 特任准教授 (60361523)
鳥海 重喜 中央大学, 理工学部, 准教授 (60455441)
加藤 浩徳 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 教授 (70272359)
税所 哲郎 国士舘大学, 経営学部, 准教授 (80386870)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2017: ¥9,360,000 (Direct Cost: ¥7,200,000、Indirect Cost: ¥2,160,000)
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Keywords | 国際物流 / ネットワーク / インターモーダル輸送 / 世界海運 / 政策分析 / 経路選択モデル / 一帯一路 / データ解析 / データ解 / 経路選択 / 交通工学・国土計画 |
Outline of Final Research Achievements |
The research group studied the current status and structure of global logistics network from both shippers’ and carriers’ viewpoints. Then, a global intermodal logistics network simulation model was developed from the shippers’ viewpoint and extended to many regions of the world, whereas global maritime cargo flows on a port basis were estimated by commodities by using the AIS and other vessel movement data from the carriers’ viewpoint and the decision-making of carriers was modeled. Further, using these results and developed models, policy simulations and scenario analyses on logistics infrastructure investment and cross-border facilitation were conducted.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
世界規模の物流ネットワークを対象として,全世界を包括的に捉え,貨物流動の実態を分析したり,荷主の側から見た貨物の経路選択モデルや船会社の側から見た輸送ルートや船舶サイズの選択モデル等を構築した研究は世界的に見ても少なく,グローバル化が進み世界各地の物流ネットワークの相互依存が進む現代において,このような分析手法や政策シミュレーション手法を提案することは,学術的にも社会的にも意義が大きい.
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