Structural study for ligand recognition in G-protein coupled receptors
Project/Area Number |
17H05000
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Functional biochemistry
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥26,260,000 (Direct Cost: ¥20,200,000、Indirect Cost: ¥6,060,000)
Fiscal Year 2019: ¥7,540,000 (Direct Cost: ¥5,800,000、Indirect Cost: ¥1,740,000)
Fiscal Year 2018: ¥7,540,000 (Direct Cost: ¥5,800,000、Indirect Cost: ¥1,740,000)
Fiscal Year 2017: ¥11,180,000 (Direct Cost: ¥8,600,000、Indirect Cost: ¥2,580,000)
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Keywords | GPCR / X線結晶構造解析 / クライオ電子顕微鏡 / 構造生物学 / Gタンパク質共役型受容体 / 膜タンパク質 / 結晶構造解析 / Gタンパク質共役受容体 / 生物物理 |
Outline of Final Research Achievements |
We revealed the structural basis for the ligand recognition and activation of G-protein coupled receptors (GPCRs), by solving the structures of various receptors. In this research, we have successfully obtained the structures of endothelin reeptor subtype-B (ETB), non-EDG LPA receptor LPA6, and pituitary adenylate cyclase-activating polypeptid (PACAP) receptor, and the structural comparison revealed similarity and diversity of GPCRs.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
Gタンパク質共役型受容体(GPCR)はヒトを含む真核生物において細胞間でのシグナル伝達に関わる重要な膜タンパク質ファミリーである。既存の承認薬の30%はGPCRを標的するのに対して、いまだに構造の明らかになっていない受容体の数は多い。本研究では、血圧調節に関わるペプチド受容体であるエンドセリン受容体、細胞増殖などに関わる脂質受容体であるLPA6、神経における重要なシグナル伝達分子である下垂体アデニル酸シクラーゼ活性化ポリペプチド(PACAP)の受容体などに関して、構造を明らかにした。これらの情報は、構造をもとにした薬剤開発などにつながることが期待される。
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Report
(4 results)
Research Products
(12 results)
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[Journal Article] Structural basis for xenobiotics extrusion by eukaryotic MATE transporter.2017
Author(s)
Miyauchi H., Moriyama S., Kusakizako T., Kumazaki K., Ito K., Dohmae N., Nishizawa T., Miyaji T., Moriyama Y., Ishitani R., Nureki O.
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Journal Title
Nature Commun.
Volume: 8
Issue: 1
Pages: 1633-1633
DOI
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Peer Reviewed / Open Access
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