Project/Area Number |
17H07215
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Special needs education
|
Research Institution | Tokoha University |
Principal Investigator |
Oi Yuhei 常葉大学, 教育学部, 助教 (40802997)
|
Project Period (FY) |
2017-08-25 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
|
Keywords | 特別支援教育 / 実験系心理学 / 知的障害 / ワーキングメモリ / 情報統合 / マルチモーダル / 記憶 / 注意 / クロスモーダル / 発達障害 / 視空間性ワーキングメモリ / オブジェクト認知 |
Outline of Final Research Achievements |
It has been indicated that individuals with intellectual disabilities show weaknesses in working memory. Working memory plays an essential role in everyday tasks. Thus, it is important to understand working memory in individuals with intellectual disabilities. This study aimed to identify working memory characteristics in individuals with intellectual disabilities, focusing on binding of information. We examined visual-spatial and visual-auditory binding in working memory in individuals with intellectual disabilities.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、複数の種類の情報(視覚情報や空間情報、聴覚情報)を統合し保持することに関する、知的障害児・者のワーキングメモリ特性を明らかにした。本研究により得られた知見は学術的に新奇性の高いものであり、知的障害児・者のワーキングメモリに関する理解を進めることに貢献するものと考えられる。また、本研究成果は、特別支援教育における実践(教材開発や生活支援など)に有用な示唆を与えるものと考えられる。
|