• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Working memory binding in individuals with intellectual disabilities

Research Project

Project/Area Number 17H07215
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Special needs education
Research InstitutionTokoha University

Principal Investigator

Oi Yuhei  常葉大学, 教育学部, 助教 (40802997)

Project Period (FY) 2017-08-25 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords特別支援教育 / 実験系心理学 / 知的障害 / ワーキングメモリ / 情報統合 / マルチモーダル / 記憶 / 注意 / クロスモーダル / 発達障害 / 視空間性ワーキングメモリ / オブジェクト認知
Outline of Final Research Achievements

It has been indicated that individuals with intellectual disabilities show weaknesses in working memory. Working memory plays an essential role in everyday tasks. Thus, it is important to understand working memory in individuals with intellectual disabilities. This study aimed to identify working memory characteristics in individuals with intellectual disabilities, focusing on binding of information. We examined visual-spatial and visual-auditory binding in working memory in individuals with intellectual disabilities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、複数の種類の情報(視覚情報や空間情報、聴覚情報)を統合し保持することに関する、知的障害児・者のワーキングメモリ特性を明らかにした。本研究により得られた知見は学術的に新奇性の高いものであり、知的障害児・者のワーキングメモリに関する理解を進めることに貢献するものと考えられる。また、本研究成果は、特別支援教育における実践(教材開発や生活支援など)に有用な示唆を与えるものと考えられる。

Report

(3 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 特別支援教育の学習指導案づくりに関するツール開発:特別支援学校教育実習生による試行的活用からの示唆2019

    • Author(s)
      大井雄平,野村和代,姉崎弘
    • Journal Title

      常葉大学教育学部紀要

      Volume: 39 Pages: 259-265

    • NAID

      120006630344

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The relationship between the superior frontal cortex and alpha oscillation in a flanker task: Simultaneous recording of electroencephalogram (EEG) and near infrared spectroscopy (NIRS)2018

    • Author(s)
      Suzuki K, Okumura Y, Kita Y, Oi Y, Shinoda H, Inagaki M
    • Journal Title

      Neuroscience Research

      Volume: 印刷中 Pages: 30-35

    • DOI

      10.1016/j.neures.2017.08.011

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Visuospatial working memory in individuals with intellectual disabilities under simultaneous and sequential presentation2018

    • Author(s)
      Oi, Y., Okuzumi, H., Kokubun M.
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Right prefrontal cortex specialization for visuospatial working memory and developmental alterations in prefrontal cortex recruitment in school-age children2018

    • Author(s)
      Suzuki K, Kita Y, Oi Y, Okumura Y, Okuzumi H, Inagaki M
    • Journal Title

      Clinical Neurophysiology

      Volume: 印刷中 Issue: 4 Pages: 759-765

    • DOI

      10.1016/j.clinph.2018.01.010

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援学校における授業実践のための学習指導案作成時のチェックリストの開発2018

    • Author(s)
      野村和代, 大井雄平, 姉崎弘
    • Journal Title

      常葉初等教育研究

      Volume: 3 Pages: 40-45

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 発達障害児の認知特性に基づいた教育実践に向けて2017

    • Author(s)
      大井雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 1 Pages: 65-70

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 「社会性と情動の学習」導入に関する小学校教員の意識の検討:教職経験とICT活用状況から2019

    • Author(s)
      阪東哲也,大井雄平
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第34回情報分科会(宇都宮)研究発表会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミングとプログラミング的思考の捉えに関する小学校教員の意識:教科の専門性による違い2019

    • Author(s)
      阪東哲也,大井雄平
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第34回情報分科会(宇都宮)研究発表会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害児・者における視空間性ワーキングメモリの特性2018

    • Author(s)
      大井雄平
    • Organizer
      2018年度(第2回)広域科学教育学会大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 注意欠如・多動性障害児における前頭前皮質の活動:近赤外分光法を用いた検討2018

    • Author(s)
      鈴木浩太,北洋輔,奥村安寿子,大井雄平,山下裕史朗,後藤隆章,奥住秀之,稲垣真澄
    • Organizer
      第47回臨床神経生理学会学術大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害児に向けた ICT 機器の活用状況に関する実態調査2018

    • Author(s)
      大井雄平,阪東哲也,社浦竜太,佐藤和紀
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Simultaneous and sequential visuospatial working memory and attentional control in individuals with intellectual disabilities2018

    • Author(s)
      Oi, Y., Okuzumi, H., Kokubun, M.
    • Organizer
      12th European Conference on psychological theory and research Intellectual and Developmental Disabilities
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] プログラミング教育の授業設計に関する小学校教員の意識調査2018

    • Author(s)
      阪東哲也, 社浦竜太, 佐藤和紀, 大井雄平
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第33回情報分科会研究発表会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校教員におけるプログラミング教育の授業実践の意識に関する基礎的検討2017

    • Author(s)
      阪東哲也, 大井雄平, 佐藤和紀, 社浦竜太
    • Organizer
      日本産業技術教育学会技術教育分科会研究会(2017)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 注意欠如・多動性障害児における前頭前皮質の活動:近赤外分光法を用いた検討2017

    • Author(s)
      鈴木浩太, 北洋輔, 奥村安寿子, 大井雄平, 山下裕史朗, 後藤隆章, 奥住秀之, 稲垣真澄
    • Organizer
      第47回日本臨床神経生理学会学術大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 視空間情報の記銘時と想起時に関与する知的障害児・者の注意制御機能2017

    • Author(s)
      大井雄平, 奥住秀之, 國分充
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 教員養成セミナー2018年12月号2018

    • Author(s)
      大井雄平
    • Total Pages
      141
    • Publisher
      時事通信出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] researchmap

    • URL

      https://researchmap.jp/yoi/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 常葉大学教育学部初等教育課程

    • URL

      https://www.tokoha-u.ac.jp/teachers/pedagogy/elementary/ooi/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 常葉大学教育学部初等教育課程

    • URL

      http://www.tokoha-u.ac.jp/teachers/pedagogy/elementary/ooi/index.html

    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-08-25   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi