A study on development of visualization techniques for indicating various sports contents under various environments and users
Project/Area Number |
17K00148
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Multimedia database
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Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
Takahashi Sho 北海道大学, 工学研究院, 准教授 (00708018)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | スポーツ映像 / 視線データ / 検索システム / 可視化 / パス可能領域 / 距離計量学習 / 深層学習 / 交通工学 / マルチモーダルデータ分析 / パス可能領域推定 / 情報提示 / フォーメーション情報 / 戦術分析 / サッカー / パスコース / ラグビー / ユーザインターフェース / インターネット高度化 / 情報システム / 機械学習 |
Outline of Final Research Achievements |
The formation of players is a very important element in tactics of field sports such as soccer, rugby football, and baseball, etc. These tactics are expressed by communicating with multiple players on the field. Thus, the analysis methods for the formation of players are necessary for understanding tactics of sports contents. Therefore, in this project, we constructed some advanced analysis methods for understanding tactics of sports contents based on the players' formation, and some visualization techniques which realize dynamic data indication with user’s skill and interest. The indicated data are players’ position, information of each team, a situation of the game, and tactics.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では,利用者の「知識レベル」や「環境」等から,「所望する分析データ」と「利用環境に適応した提示方式」を定める理論の導出と,情報提示の基盤技術の構築を進めた.これによって,スポーツの効率的な観戦や教育等を助ける情報提示の基盤技術が進展した.また,スポーツの情報提示のみならず,社会基盤としての応用可能性も模索した.具体的には,道路利用時,すなわち交通のシーンにおいて,拡張現実等によって「利用者およびその周辺環境」に応じた情報提示の方法論を検討するに至った.これは主軸をスポーツの発展のための情報科学としての学際的な貢献であり,高い研究成果の意義が学術的・社会的に認められるものである.
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Report
(5 results)
Research Products
(57 results)