• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Integrated Learning-Support System for Knowledge Acquisition, Utilization, and Collaborative Creation

Research Project

Project/Area Number 17K00492
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Learning support system
Research InstitutionChitose Institute of Science and Technology

Principal Investigator

Komatsugawa Hiroshi  公立千歳科学技術大学, 理工学部, 教授 (10305956)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 今井 順一  公立千歳科学技術大学, 理工学部, 教授 (60458148)
山川 広人  公立千歳科学技術大学, 理工学部, 講師 (90724732)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
KeywordsCBT / 適応型システム / 学習支援 / eラーニング / 反転学習 / 知識マップ / 適応型学習 / アクティブ・ラーニング / ポートフォリオ / 情報系科目 / 知識体系 / 反転授業 / 教育工学 / ソフトウエア学 / ソフトコンピューティング / 科学教育
Outline of Final Research Achievements

We constructed knowledge map of information and mathematics from compulsory to higher education, and arranged e-elarning drills that are classsified into three categories for knowledge acquisition, utlization, and application on basis of difficulty. We developed adaptive learning sysstem for a learning unit with a series of learning materials. Furthermore, we constructed flip frop learning model in which learners acquired, utilized, and created knowledge throuth the personal assignment and the collaborative classroom managed in three weeks, and attaied a learning objective. The proposed model was evaluated trhough a case study in several kinds of lectures for information and mathematics managed in both fundamental and specialized coureses in our univeristy. We confirmed educationa; effectiveness of the proposed model, and developed system.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,知識の体系性を意識した学びの中で,学習者個々の学習状況に応じた学びの展開を図り、着実に知識の定着を図ると同時に,学習者に主体的・自律的に学ぼうとする意識を継続・向上させることを狙った授業設計や学習支援の方策を提案している. これらを情報システムで実現することで,研究者以外の教育関係者ならびに教育機関でも利活用可能な教育システムの提供を図ることができた点で,社会的な意義が大きい.また,特に知識の定着を伴わないアクティブラーニングの形骸化という教育的な課題を解決できる方策として有用性が高いと考えている.

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (22 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results)

  • [Journal Article] 段階的な学習目標を持つ反転学習モデルのための適応型学習システムの開発2020

    • Author(s)
      上野 春毅,光永 悠彦,山川 広人,小松川 浩
    • Journal Title

      教育システム情報学会 論文誌(掲載予定)

      Volume: -

    • NAID

      130007868334

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 反転型のプログラミング授業におけるモブプログラミング導入の試み;2020

    • Author(s)
      山川広人,上野春毅,小松川浩
    • Organizer
      山川広人,上野春毅,小松川浩;教育システム情報学会 2019年 第6回研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] CBT導入による入学前教育の効果測定2019

    • Author(s)
      大河内 佳浩,小松川 浩,今井 順一
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第15回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Case studies of flipped classroom using adaptive learning system2019

    • Author(s)
      Haruki Ueno, Hiroto Yamakawa, and Hiroshi Komatsugawa
    • Organizer
      CIF2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 適応型学習システムにおける実用的な問題分類手法の提案と評価2019

    • Author(s)
      阿部 晃大, 光永 悠彦, 山川 広人, 小松川 浩
    • Organizer
      第44回 教育システム情報学会 全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] CBTを活用した数学でのリメディアル教育の取組2018

    • Author(s)
      今井順一・大河内佳浩・小松川浩
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] CBTを活用した反転型授業のJavaプログラミング授業での実践2018

    • Author(s)
      山川広人, 加藤巽, 上野春毅, 小松川浩
    • Organizer
      教育システム情報学会 2018年度第2回研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] CBTによるレベル判定を中心とした反転型のプログラミング授業2018

    • Author(s)
      山川広人, 小松川浩
    • Organizer
      リメディアル教育学会第14回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Computer Based Test and Trainingを活用した反転授業における授業進度調整方法の実践と評価2018

    • Author(s)
      山川広人, 上野春毅, 小松川浩
    • Organizer
      教育システム情報学会 2018年度特集論文研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] CBT を活用した反転授業モデルの提案とプログラミング系科目での評価2018

    • Author(s)
      上野 春毅, 加藤 巽, 深町 賢一, 立野 仁, 山川 広人, 小松川 浩
    • Organizer
      第43回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] The Case Study of a Flipped Classroom Using an Adaptive Learning System2018

    • Author(s)
      Ueno, H., Kato, T., Fukamachi, K., Tateno, H., Yamakawa, H. & Komatsugawa, H
    • Organizer
      26th International Conference on Computers in Education
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Model of Flipped Classroom Using an Adaptive Learning System2018

    • Author(s)
      Hiroshi Komatsugawa
    • Organizer
      International Workshop Mathematical Education
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 適応型学習支援システムの反転型アルゴリズム授業への適用2018

    • Author(s)
      加藤巽, 上野春毅, 吉田史也, 塚田尚幸, 立野仁, 小松川浩
    • Organizer
      教育システム情報学会 JSiSE学生研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] CBTを用いたモバイル学習支援システムの開発と評価2018

    • Author(s)
      阿部晃大, 工藤敦也, 米田司, 小松川浩
    • Organizer
      教育システム情報学会 JSiSE学生研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] A Model of Flipped Classroom Using an Adaptive Learning System2017

    • Author(s)
      Haruki UENO, Tatsumi KATO, Fumiya YOSHIDA, Naoyuki TSUKADA, Hitoshi TATENO, Kenichi FUKAMACHI, Hiroto YAMAKAWA & Hiroshi KOMATSUGAWA
    • Organizer
      The 18th Chitose International Forum on Photonics Science & Technology
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Model of Flipped Classroom Using an Adaptive Learning System2017

    • Author(s)
      Haruki UENO, Tatsumi KATO, Fumiya YOSHIDA, Naoyuki TSUKADA, Hitoshi TATENO, Kenichi FUKAMACHI, Hiroto YAMAKAWA & Hiroshi KOMATSUGAWA
    • Organizer
      The 25th International Conference on Computers in Education (ICCE2017)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 数学におけるリメディアル教育でのCBTを活用した学習デザイン2017

    • Author(s)
      今井順一 大河内佳浩 小松川浩
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会 全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 適応型学習支援システムの反転授業への導入と評価2017

    • Author(s)
      加藤巽, 上野春毅, 吉田史也, 塚田尚幸, 立野仁, 山川広人, 深町賢一, 小松川浩
    • Organizer
      教育システム情報学会 2017年度 第2回研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] CBTを有する適応型学習支援システムの開発と評価2017

    • Author(s)
      吉田史也,上野春毅, 光永悠彦, 山川広人, 小松川浩
    • Organizer
      第42回 教育システム情報学会 全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者相互の知識活用を促す知識マップ利用型学習支援システムの開発2017

    • Author(s)
      塚田尚幸, 辻慶子, 上野春毅, 山川広人, 小松川浩
    • Organizer
      第42回 教育システム情報学会 全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 看護基礎教育での知識マップを用いた作問学習の実証評価2017

    • Author(s)
      辻慶子, 塚田尚幸, 上野春毅, 山川広人, 小松川浩
    • Organizer
      第42回 教育システム情報学会 全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] アルゴリズム授業でのCBTを活用した反転学修の実践2017

    • Author(s)
      小松川浩
    • Organizer
      情報科教育学会 全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] CBTを用いたリメディアル指向の反転型授業デザインの提案2017

    • Author(s)
      小松川浩
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会 全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi