Project/Area Number |
17K00495
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Learning support system
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Research Institution | Teikyo University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
松居 辰則 早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (20247232)
村松 慶一 埼玉大学, 理工学研究科, 助教 (30634274)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
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Keywords | 学習者理解 / 心的状態 / 視線 / オントロジー / 生体計測 |
Outline of Final Research Achievements |
Recent research on Educational Data Mining (EDM) in intelligent learning support has extended its aspects of learner understanding to mental states by obtaining learner physiological data. However, there is an issue that such learner understanding is inadequate for share with human teachers. This study attempted to implement a basis for intelligent learning support, which extracts behaviors behind learner mental states and provides information easy to share with human teachers. This basis is supposed to enhance intelligent learning support systems adopting EDM techniques. Here, we selected confidence as a mental state and eye tracking data as a target. The system extracts behaviors of learners who engage in answering problems based on eye tracking data, and provides the background of learners' confidence for correctly answering the problems.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
EDMの技術基盤は,学習支援システムの範囲を拡張することが期待される一方,使用する生体計測データと知りたい学習者の状態に特殊化され,学習者の状態のみを出力するモデルを使用しているため,人間の教授者と学習者理解を共有できないという課題がある.本研究は,このEDMの技術基盤による学習者理解を,人間の教授者と共有可能にすることを目的としている.今回は問題に解答する学習者の確信と視線に基づく振る舞いのみを対象したスモールケースにおける取り組みの段階であるが,学習者の心的状態と振る舞いに関する知識記述を拡張,変更可能にすることで,人間の教授者と学習支援システムとの協力が容易になると考えられる.
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