• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Material learning at elementary and junior high schools to foster the joy of understanding the mechanisms of nature and the solid view of materials

Research Project

Project/Area Number 17K00957
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionIwate University

Principal Investigator

KIKUCHI Yoichi  岩手大学, 教育学部, 教授 (50241493)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 久坂 哲也  岩手大学, 教育学部, 准教授 (00779944)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords物質学習 / 小学校 / 中学校 / 粒子概念 / 系統的学習 / 科学的思考力 / 理科教育 / 小中学校
Outline of Final Research Achievements

In this study the material learning at elementary and junior high schools has been structured and designed so that learners become aware of the linkage and the positioning of the contents and acquire the solid view of materials and scientific thinking skills. The practical class was developed for the key concepts. And, the issues which had been regarded as problems at school were tackled for the improvement, and the solution method was proposed. Furthermore, we developed the method of metacognitive support and evaluation.
The proposal of this study, which makes use of the characteristics of the content of material learning, is quite important as a basic research to realize deep learning .

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在,コンピテンシー・ベースの教育への移行が模索されているが,確かな理解を含めた豊かな教育の実現のためにはコンテンツとの融合が大きな課題となる.本研究は小中学校の物質学習分野について,物質学習の内容の構造化を行い,その特徴を生かした系統的学習構想を構築するものである.その成果は,コンピテンシー育成とコンテンツの融合を模索する上での基礎的研究として大きな意義をもつ.今後,新たな教育の視点からさらに研究を深めることが期待される.

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 6 results) Presentation (23 results)

  • [Journal Article] 材料の異なる固体の簡便な熱膨張実験法 -小学4年「ものの体積と温度」における「深い学び」に関連して-2020

    • Author(s)
      村上祐・菊地洋一・武井隆明
    • Journal Title

      岩手大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 19 Pages: 89-96

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「主体的に学習に取り組む態度」の評価指標の開発: 中学校理科における具現化と実践を通して2020

    • Author(s)
      久坂哲也・平澤傑・佐々木聡也・菊地洋一・名越利幸
    • Journal Title

      教育実践研究論文集

      Volume: 7 Pages: 7-10

    • NAID

      120006843044

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校における系統的物質学習の実践的研究 ―粒子概念を「状態変化」で導入し「空気と水の圧縮性」で活用する授業―2019

    • Author(s)
      菊地洋一・尾崎尚子
    • Journal Title

      岩手大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 18 Pages: 31-40

    • NAID

      120006620548

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校理科・数学科におけるアクティブ・ラーニングの開発と評価(理科編) -メタ認知的支援を組み込んだ授業設計-2019

    • Author(s)
      久坂哲也,及川宏輝,會津響平,平澤傑,佐々木聡也,菊地洋一,名越利幸
    • Journal Title

      教育実践研究論文集

      Volume: 6

    • NAID

      120006620577

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 粒子概念を柱とした小中学校の物質学習2018

    • Author(s)
      菊地洋一・武井隆明,黄川田健,高室敬,菅原純也,小室孝典,平澤傑,佐々木聡也,尾崎尚子,坂本有希
    • Journal Title

      教育実践研究論文集

      Volume: 5 Pages: 44-49

    • NAID

      120006460310

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校理科・数学科におけるアクティブ・ラーニングの開発と評価(理科編) -考察場面におけるメタ認知的支援を組み込んだ授業実践-2018

    • Author(s)
      久坂哲也,平澤傑,名越利幸,菊地洋一,小室孝典,佐々木聡也
    • Journal Title

      教育実践研究論文集

      Volume: 5 Pages: 30-35

    • NAID

      120006460308

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] コロイドを効果的に活用する中学1年「溶液学習」2019

    • Author(s)
      菊地、斉藤、久坂、佐々木、新沼、菊池
    • Organizer
      日本理科教育学会 第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中和概念の理解を深める授業2019

    • Author(s)
      山内、菊地、久坂、平澤、坂本
    • Organizer
      日本理科教育学会 第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの意欲を喚起し、主体的に学べる理科授業2019

    • Author(s)
      増田、薗部、佐藤、菊地
    • Organizer
      日本理科教育学会 第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学での化学結合の学習 海外の事例を参考に2019

    • Author(s)
      佐藤、高橋、増田、薗部、武井、菊地
    • Organizer
      日本理科教育学会 第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 注入観察法を用いた水の温まり方の再考察2019

    • Author(s)
      加茂川、菊地
    • Organizer
      日本理科教育学会 第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科学習版グリット尺度の試作2019

    • Author(s)
      久坂,平澤,佐々木,菊地
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科授業における実験計画スキル育成の試み:プロダクションルールとしてのメタ認知的知識の教示効果2019

    • Author(s)
      久坂,平澤
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] メタ認知的支援による科学的探究の充実 -中学校理科の実験計画場面を中心に-2019

    • Author(s)
      平澤,久坂
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学2年における擬人メタファーを用いた化学結合の学習2018

    • Author(s)
      佐々木,坂本,菊地
    • Organizer
      日本理科教育学会 第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 粒子モデル実験により「確かな理解」を図る中学校2年「定比例の法則」の学習2018

    • Author(s)
      會津,平澤,新沼,久坂,菊地
    • Organizer
      日本理科教育学会 第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 構成主義に基づく小学校理科授業の研究 -小学校4年生「もののあたたまり方」の実践を通して-2018

    • Author(s)
      増田,薗部,佐藤,菊地
    • Organizer
      日本理科教育学会 第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校の「もののあたたまり方」の学習 海外の科学教育を参考に2018

    • Author(s)
      佐藤,高橋,増田,田中,草野,薗部,武井,村上,菊地
    • Organizer
      日本理科教育学会 第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 根拠をもって比較できる小学4年「ものの体積と温度」 -新学習指導要領における改訂に関連して-2018

    • Author(s)
      村上,武井,菊地
    • Organizer
      日本理科教育学会 第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 改めて理科教育史から今日の理科教育(主に初等教育)を眺める2018

    • Author(s)
      武井,加茂川,佐藤,村上,菊地
    • Organizer
      日本理科教育学会 第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 理科の問題解決場面におけるメタ認知に対するオンライン評価の理論的検討2018

    • Author(s)
      清野,久坂
    • Organizer
      日本理科教育学会 第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 科学的探究における促進要因と阻害要因のメタ認知的知識獲得による効果の検討2018

    • Author(s)
      平澤,久坂
    • Organizer
      日本理科教育学会 第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 注入観察法による水の温まり方の学習2018

    • Author(s)
      加茂川,菊地
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] メタ認知的支援を組み込んだ中学校理科授業の実践と評価:協働的問題解決における学業的援助要請の影響に着目して2018

    • Author(s)
      久坂.平澤
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 粒子モデルを用いた「小学校6年 物の燃え方と空気」の授業実践2017

    • Author(s)
      菊地洋一,岸美瑞保,尾崎尚子,黄川田健
    • Organizer
      日本理科教育学会 第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 科学的な概念の形成を図る学習評価 コンセプトマップの要素を取り入れたOPPAの取組を通して2017

    • Author(s)
      坂本有希,山内洋子,久坂哲也,菊地洋一
    • Organizer
      日本理科教育学会 第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 視覚と呼称から入るイオン概念の段階的育成モデル2017

    • Author(s)
      加茂川恵司, 菊地洋一
    • Organizer
      日本科学教育学会 第41回年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 粒子モデルを用いて「確かな理解」を図る物質学習―中学校2年「定比例の法則」における実践―2017

    • Author(s)
      會津響平,平澤傑,久坂哲也,菊地洋一
    • Organizer
      日本理科教育学会 第56回東北支部大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生の理科学習に対する学習動機の基礎的考察 -学年差と自己効力感・メタ認知方略に与える影響-2017

    • Author(s)
      久坂哲也,菊地洋一,小室孝典,佐々木聡也,平澤傑,名越利幸
    • Organizer
      日本理科教育学会 第56回東北支部大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi