• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of data science education curriculum to foster students' intellectual information creativity

Research Project

Project/Area Number 17K00969
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

Aoyama Kazuhiro  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (10400657)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤井 良宜  宮崎大学, 教育学部, 教授 (10218985)
小口 祐一  茨城大学, 教育学部, 教授 (70405877)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords数学教育 / 統計教育 / データサイエンス / 知的創造力 / カリキュラム開発 / 数学教育学 / 統計的探究 / 知の創造
Outline of Final Research Achievements

We have investigated recent examples of data science utilization in society and summarized its features and points. And we have also investigated and organized existing domestic and overseas statistical education teaching materials. A framework for evaluating intellectual information creativity have developed.
Data science teaching materials that allow students to take the initiative and acquire the ability of inquiry and creativity have developed. A data science education curriculum have been developed by organizing these teaching materials based on the grade and learning content. It was confirmed that the above teaching materials were put into practice at cooperating schools such as elementary, junior high, and high schools, and that a certain learning effect could be expected from the learning situation of students there and the ex-post survey.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

資質・能力の育成を視野に統計教育が充実される方向となっているが,本研究は同じ方向を目指すものとして統計教育研究及び実践に資するものであると同時に,先端の統計科学を取り入れることでさらに先へと押し進めるものである。また,遅れが指摘されている日本の統計教育であるが,統計的問題解決に加えて知的情報創造力育成が実現すれば,一足飛びに諸外国をリードするほどの優位性を確保するものへと飛躍させることとなる。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (38 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (15 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 3 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (9 results)

  • [Journal Article] Development of data science education curriculum to foster intellectual information creativity2021

    • Author(s)
      Kazuhiro Aoyama
    • Journal Title

      Impact

      Volume: 2021(2) Issue: 2 Pages: 11-13

    • DOI

      10.21820/23987073.2021.2.11

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 四分位数や箱ひげ図の導入段階と課題に関する一考察-生徒による発想を生かした導入について-2021

    • Author(s)
      青山和裕
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌イプシロン

      Volume: 62 Pages: 53-60

    • NAID

      120006999060

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 箱ひげ図の指導に関する一考察-指導に関して必要な事項の抽出と指導事例に対する検討-2019

    • Author(s)
      青山和裕
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌イプシロン

      Volume: 61 Pages: 35-44

    • NAID

      120006777660

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 既習の分析手法の統合と問題解決を発展させる活動2019

    • Author(s)
      青山和裕
    • Journal Title

      算数授業研究

      Volume: 124 Pages: 24-27

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 問題解決過程における定式化の難しさと支援のポイントについて2019

    • Author(s)
      青山和裕
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 581 Pages: 4-7

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育現場が直面している諸課題についての研究2019

    • Author(s)
      小口祐一
    • Journal Title

      Rimse東京懇談会研究紀要

      Volume: No. 2 Pages: 10-110

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] ニュージーランドの統計教育から得られる示唆-カリキュラム,教材・授業事例,評価制度の観点から-2018

    • Author(s)
      青山和裕
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 第100巻 Pages: 11-20

    • NAID

      130007937344

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 統計的問題解決を取り入れた授業実践の在り方に関する一考察―既存のデータを活用した問題解決活動におけるプロセスの相違に着目して―2018

    • Author(s)
      青山和裕
    • Journal Title

      統計数理

      Volume: 第66巻第1号 Pages: 97-105

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「データの活用」領域における数学的活動2018

    • Author(s)
      青山和裕
    • Journal Title

      初等教育資料4月号

      Volume: 966 Pages: 83-85

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ばらつきの中から傾向を見出すこと2018

    • Author(s)
      青山和裕
    • Journal Title

      算数授業研究

      Volume: 115 Pages: 52-53

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本の中学校・高等学校における統計教育の現状と課題について2017

    • Author(s)
      青山和裕
    • Journal Title

      ECO-FORUM

      Volume: 第32巻第3号 Pages: 81-92

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 統計に対する態度を測る調査票の日本語版の作成2017

    • Author(s)
      藤井良宜, 木根主税, 渡邊耕二, アダチ徹子, 川北直子
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部紀要 教育科学

      Volume: 第89巻 Pages: 21-30

    • NAID

      120007120914

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校における統計教育の充実2017

    • Author(s)
      青山和裕
    • Journal Title

      初等教育資料5月号

      Volume: 953 Pages: 88-91

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] データの変動判断に及ぼす変換操作シミュレーションの効果に関する研究2017

    • Author(s)
      小口祐一
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌数学教育学論究

      Volume: 第97巻105・106号 Pages: 55-64

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] シミュレーションによるデータの活用領域の教材開発2017

    • Author(s)
      小口祐一
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要

      Volume: 67 Pages: 55-71

    • NAID

      120006395454

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Simulation Based Inferenceに基づく指導について~中高の接続も視野に入れて~2020

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校算数科において求められる統計教育2020

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      日本数学教育学会第8回春期研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 箱ひげ図の指導にあたっての単元構成と指導事項について―単元構成5時間でのケーススタディ―2019

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 公的統計オープンデータによる教材開発の視点に関する一考察2019

    • Author(s)
      小口祐一
    • Organizer
      科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 統計的な問題解決での授業の進め方と統計に対する態度の評価2019

    • Author(s)
      藤井良宜
    • Organizer
      科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 方法知の指導に向けた数学的モデリング及び統計教育研究の展開について―大学生対象のケーススタディを足がかりとして―2018

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      日本数学教育学会第6回春期研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 統計的問題解決の評価方法に関する一考察―分析に用いた見方・考え方に注目して―2018

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      科学教育学会第42回年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校における統計教育と教員養成について2018

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      2018年度統計関連学会連合大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Current situation and issues for effective use of statistical software2018

    • Author(s)
      Yoshinori Fujii
    • Organizer
      The 10-th International conference of Teaching Statistics
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Practical education of statistics for veterinary medicine and animal science2018

    • Author(s)
      Satoshi Sekiguchi, Yosuke Sasaki, Ryoko Uemura, Masuo Sueyoshi, and Yoshinori Fujii
    • Organizer
      The 10-th International conference of Teaching Statistics
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 箱ひげ図による探索的な問題解決2017

    • Author(s)
      藤井良宜
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 算数・数学科における新学習指導要領での統計教育について2017

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      2017年度統計関連学会連合大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 統計的探究プロセスの授業化に向けた一考察2017

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 変換操作シミュレーションによる大数の法則の教授プラン2017

    • Author(s)
      小口祐一
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 授業力をみがく-高校数学編-2020

    • Author(s)
      竹内英人,数理哲人,河口正司,宮崎興治,岩田耕司,植木久雄,小口祐一,ほか4名
    • Total Pages
      252
    • Publisher
      新興出版社啓林館
    • ISBN
      9784402092450
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 新しい数学教育の理論と実践2019

    • Author(s)
      岩崎秀樹 (編集), 溝口達也 (編集)
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623084299
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 統計と日本社会: データサイエンス時代の展開2019

    • Author(s)
      国友 直人 (編集), 山本 拓 (編集)
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      4130434012
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 新訂 算数科教育の研究と実践2019

    • Author(s)
      九州算数教育研究会 (著)
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      ㈱日本教育研究センター
    • ISBN
      4890261443
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 小学校算数科教育法2018

    • Author(s)
      鈴木将史(編著)
    • Total Pages
      174
    • Publisher
      建帛社
    • ISBN
      4767921120
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 楽しく学ぶ! 中学数学の統計「データの活用」2018

    • Author(s)
      青山和裕
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      東京図書
    • ISBN
      4489022999
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 親子で学ぶ!統計学はじめて図鑑2017

    • Author(s)
      渡辺美智子, 青山和裕, 川上貴, 山口和範
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      日本図書センター
    • ISBN
      4284203940
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 平成29年版 学習指導要領改訂のポイント 中学校 数学2017

    • Author(s)
      『数学教育』編集部
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      4182712129
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 平成29年版小学校新学習指導要領ポイント総整理2017

    • Author(s)
      東洋館出版社編集部
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      東洋館
    • ISBN
      4491033587
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi