• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and application of investigation learning materials on adaptive behavior of larvae of swallowtail butterfly

Research Project

Project/Area Number 17K00972
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

Imai Kensuke  京都教育大学, 教育学部, 准教授 (80447888)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 村上 忠幸  京都教育大学, 教育学部, 教授 (20314297)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Keywords探究学習 / 生態学 / 進化生態学 / 行動 / 理科 / 理科教育 / 生物 / 昆虫 / 表現型可塑性 / 適応 / 生活史 / 過剰脱皮 / 植食者 / アゲハチョウ / 生態 / 植物 / 可塑性 / 生物教育 / 食草 / 進化
Outline of Final Research Achievements

We studied about adaptation of herbivore, larvae of Papilio xuthus to overcome defense of their host plant to develop investigation learning materials of science.
We revealed that larvae reared on hard matured leaves developed into final instar larvae with larger head part after excessive moltng, and can feed hard matured leaves at higher rate per day.
We also tested whether final instar larvae experienced excessive molting have lower ability to use young host leaves, presumed to have higher level of chemical qualitative defense. However, we could not gained significant positive result in our experiment comparing absorption rate (mass of young leaves absorbed per mass of young leaves fed) and rate of weight gain (per mass of young leaves absorbed) between normal-final instars and excessive-molting-final instars.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の結果は、ナミアゲハ幼虫が柔らかい葉が利用できるような条件下で、自己の成長を生存に都合が良いように変化させる能力がある可能性を示唆している。このような適応的な表現型可塑性は、生物が環境に適応するように進化していることの証拠である。
ナミアゲハは学校の理科において最も親しまれている生物の一つであり、本研究の成果を活用し、探究学習の課題とすることで、児童・生徒が、身近な生物の進化に自ら気づき、実感を持って理解することが可能となる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017 Other

All Presentation (5 results) Remarks (3 results)

  • [Presentation] ナミアゲハ幼虫中令期の幼葉給餌が幼虫の発育に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      今井健介・村上忠幸
    • Organizer
      日本応用動物昆虫学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ナミアゲハ幼虫中令期の幼葉給餌が幼虫の発育に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      今井健介 村上忠幸
    • Organizer
      日本応用動物昆虫学会大会」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 食樹の葉の硬さがアゲハチョウ幼虫の摂食能力に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      今井健介 村上忠幸
    • Organizer
      日本環境動物昆虫学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 本学キャンパスを活用した自然教育・研究のとりくみ2018

    • Author(s)
      今井健介 藤浪理恵子
    • Organizer
      京都教育大学主催 国連SDGsポスター展示「KYOKYO SDGs - 私たちができること」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ナミアゲハ幼虫の若令期のエサ質が老令期のパフォーマンスに及ぼす影響2017

    • Author(s)
      今井健介・村上忠幸
    • Organizer
      日本環境動物昆虫学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 藤森キャンパスからのICT教材発信

    • URL

      http://natsci.kyokyo-u.ac.jp/~imai/index.php/fujinomori_sizen_ICT

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] アゲハチョウの生態を探究する教材の開発

    • URL

      http://natsci.kyokyo-u.ac.jp/~imai/index.php/ageha

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
  • [Remarks] 藤森キャンパスからのICT教材発信(カラーパンフレット概要およびSDGsポスター掲載)

    • URL

      http://natsci.kyokyo-u.ac.jp/~imai/index.php/fujinomori_sizen_ICT

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi