• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on bottom-up curriculum design in science

Research Project

Project/Area Number 17K01037
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionKumamoto University

Principal Investigator

Watanabe Shigeyoshi  熊本大学, 大学院教育学研究科, 教授 (00230962)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsカリキュラム・マネジメント / カリキュラム・デザイン / 問題解決の文脈 / 教材配列 / 知識・技能・考え方の活用 / モデルの考案と表現 / 授業分析 / 単元構造 / 問題解決 / 活用 / モデル化 / 探究 / カリキュラム・マップ / 科学的な思考力 / 授業実践 / 学習のつながり / 知識の活用 / 教師の応答 / 表現方法と用語 / 科学教育 / 理科学習
Outline of Final Research Achievements

Curriculum management is a modern task that aims to improve the quality of education and maximize the effects of learning. In this research, I analyzed the lesson practices in elementary and junior high schools to clarify curriculum management guidelines and policies in science. As a result, I am able to extract viewpoints related to curriculum design such as (1)unit planning and lesson structure, (2)teaching material arrangement, (3)utilization of knowledge, skills, and thinking methods, and (4)model design (making model) and expression. In addition, the unit plan and lesson practices reflecting the viewpoints of (1)(2) were conducted, and the effect was verified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、授業実践の分析に基づき、理科のカリキュラム・マネジメントに関連する観点を抽出したため、その成果はカリキュラムと授業実践をつなぐ知見になる。問題解決や探究の文脈が単元の展開に明瞭に反映されることが学びの目的や学び方の理解を導くこと、「活用」の具体化が学びの繰り返しや関連付けをより有効にすること、モデルの考案・作成とそれを用いた表現がカリキュラム・デザインの鍵にすること等の方策は、地域・学校・教員レベルでのカリキュラム・マネジメントの指標となり、新たな実践研究に発展することが期待される。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 7 results) Presentation (15 results)

  • [Journal Article] 理科の授業分析によるカリキュラム・マネジメント要素の抽出22020

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 37 Pages: 51-58

    • NAID

      120006839464

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 熊本地震の被災中学校における「大地の成り立ちと変化」の探究学習2019

    • Author(s)
      宮村景,渡邉重義
    • Journal Title

      一般社団法人日本理科教育学会九州支部大会発表論文集

      Volume: 45 Pages: 14-17

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 食材の骨を用いた探究教材の開発2019

    • Author(s)
      枝村美咲,渡邉重義
    • Journal Title

      一般社団法人日本理科教育学会九州私物大会発表論文集

      Volume: 45 Pages: 18-21

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 熊本地震の被災中学校における地域の自然を活用した探究学習2019

    • Author(s)
      渡邉重義,宮村景
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 68 Pages: 239-247

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 理科授業分析によるカリキュラム・マネジメント要素の抽出2018

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 67 Pages: 233-238

    • NAID

      120006551996

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 被災地における中学校理科地学領域の学習研究~地域を多面的に捉えるための単元構想と授業開発~2018

    • Author(s)
      宮村景,渡邉重義
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 33(2) Pages: 15-20

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多様性と共通性に注目したタマネギの表皮細胞の観察-細胞学習の教材研究からカリキュラム構想へ-2018

    • Author(s)
      鳥井元翔多,渡邉重義
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 33(2) Pages: 21-26

    • NAID

      130007522198

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 弱視の児童生徒に対する理科実験-特別支援及び交流学究における教材の開発ー2018

    • Author(s)
      古田弘子,竹森瑶子,今村唯,渡邉重義
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 35 Pages: 85-91

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 水草の適応と進化-系統に着目した維管束の比較-2017

    • Author(s)
      松茂良美穂,渡邉重義
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 32(2) Pages: 1-6

    • NAID

      130007387596

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 豚足の骨から広がる探究教材の開発1-学校教育・社会教育・生涯教育における豚足の骨の教材化-2020

    • Author(s)
      渡邉重義,枝村美咲
    • Organizer
      日本生物教育学会第104回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 豚足の骨から広がる探究教材の開発2-骨の細胞の観察から発展する学びの可能性-2020

    • Author(s)
      枝村美咲,渡邉重義
    • Organizer
      日本生物教育学会第104回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 熊本地震の被災中学校における「大地の成り立ちと変化」の探究学習2019

    • Author(s)
      宮村景,渡邉重義
    • Organizer
      平成30年度日本理科教育学会九州支部大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 食材の骨を用いた探究教材の開発2019

    • Author(s)
      枝村美咲,渡邉重義
    • Organizer
      平成30年度日本理科教育学会九州支部大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 熊本地震の被災中学校における「大地の成り立ち」の探究学習22019

    • Author(s)
      渡邉重義,宮村景
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 食材の骨を用いた探究教材の開発2-骨の細胞と成分から学校教育と生涯教育を結び付ける-2019

    • Author(s)
      枝村美咲,渡邉重義
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 水草の維管束の観察を鍵にした進化学習のカリキュラム・デザイン2019

    • Author(s)
      渡邉重義,松茂良美穂
    • Organizer
      日本生物教育学会第103回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 多様性と共通性の概念形成のためのカリキュラム・デザインとタマネギの細胞の観察に関する教材開発2019

    • Author(s)
      鳥井元翔多,渡邉重義
    • Organizer
      日本生物教育学会第103回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 理科授業分析によるカリキュラム・マネジメント要素の抽出2018

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Organizer
      平成29年度(第2回)一般社団法人日本理科教育学会九州支部大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 理科授業分析によるカリキュラム・マネジメント要素の抽出22018

    • Author(s)
      渡邉重義
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 被災地における中学校理科地学領域の学習研究~地域を多面的に捉えるための単元構想と教材開発~2018

    • Author(s)
      宮村景,渡邉重義
    • Organizer
      平成30年度第2回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 多様性と共通性に注目したタマネギの表皮細胞の観察-細胞学習の教材研究からカリキュラム構想へ-2018

    • Author(s)
      鳥井元翔多,渡邉重義
    • Organizer
      平成30年度第2回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 水草の維管束から進化を考える教材開発2018

    • Author(s)
      松茂良美穂,渡邉重義
    • Organizer
      日本生物教育学会第102回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] タマネギの細胞の構造からみた多様性と共通性2018

    • Author(s)
      鳥井元翔太,渡邉重義
    • Organizer
      日本生物教育学会第102回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校3年間の理科学習を通した環境教育の実践研究 地域の施設や研究機関との連携と探究活動の導入2017

    • Author(s)
      大村千尋,渡邉重義
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi