Study on bottom-up curriculum design in science
Project/Area Number |
17K01037
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
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Research Institution | Kumamoto University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | カリキュラム・マネジメント / カリキュラム・デザイン / 問題解決の文脈 / 教材配列 / 知識・技能・考え方の活用 / モデルの考案と表現 / 授業分析 / 単元構造 / 問題解決 / 活用 / モデル化 / 探究 / カリキュラム・マップ / 科学的な思考力 / 授業実践 / 学習のつながり / 知識の活用 / 教師の応答 / 表現方法と用語 / 科学教育 / 理科学習 |
Outline of Final Research Achievements |
Curriculum management is a modern task that aims to improve the quality of education and maximize the effects of learning. In this research, I analyzed the lesson practices in elementary and junior high schools to clarify curriculum management guidelines and policies in science. As a result, I am able to extract viewpoints related to curriculum design such as (1)unit planning and lesson structure, (2)teaching material arrangement, (3)utilization of knowledge, skills, and thinking methods, and (4)model design (making model) and expression. In addition, the unit plan and lesson practices reflecting the viewpoints of (1)(2) were conducted, and the effect was verified.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、授業実践の分析に基づき、理科のカリキュラム・マネジメントに関連する観点を抽出したため、その成果はカリキュラムと授業実践をつなぐ知見になる。問題解決や探究の文脈が単元の展開に明瞭に反映されることが学びの目的や学び方の理解を導くこと、「活用」の具体化が学びの繰り返しや関連付けをより有効にすること、モデルの考案・作成とそれを用いた表現がカリキュラム・デザインの鍵にすること等の方策は、地域・学校・教員レベルでのカリキュラム・マネジメントの指標となり、新たな実践研究に発展することが期待される。
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Report
(4 results)
Research Products
(24 results)