• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of biodiversity conservation education for pre-school and elementary school children and lower secondary school students

Research Project

Project/Area Number 17K01048
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionKawamura Gakuen Woman's University (2018-2019)
Japan Women's University (2017)

Principal Investigator

KATO Miyuki  川村学園女子大学, 教育学部, 准教授 (70706829)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 倉本 宣  明治大学, 農学部, 専任教授 (60287886)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords生物多様性保全 / 都市の自然 / 小学校 / 中学校 / 普及教育活動 / 理科 / 生活科 / オーストラリア / 生物多様性 / 教科書 / 植物図鑑 / 外来植物 / イギリス / 科学教育 / 環境教育
Outline of Final Research Achievements

This study examined biodiversity conservation education. 1. Japanese elementary school science textbooks did not include any biodiversity conservation terms, but covered biodiversity concepts by focusing on species diversity, and the examples of activities to conserve the local natural environment. 2. An elementary school class in Australia undertook observations of organisms in a wetland on the school premises and associated expression activities, through which the children recognized biodiversity conservation as a personal responsibility. Based on these results and a survey of plants in our surroundings, we proposed continuous education materials and activities focusing on naturalized exotic plants: storytelling picture cards and brochures for expression activities for lower grades of elementary school, a pictorial guide to plants for intermediate grades of elementary school, and vegetation surveys for lower secondary school students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

子どもたちの身の回りの環境問題の中で、外来植物についての認識は高くなく、生物多様性保全についての学びは、小学校低学年には難しいと考えられていた。本研究では、身の回りの植生調査をもとに、地域の自然に分布を広げる外国産の園芸植物を題材とした紙芝居や子ども向けのパンフレットによる普及教育活動を行い,低学年児童に対する学びの可能性を示した。また、観察の目を養う植物図鑑の作製,中学校理科での方形枠を用いた植生調査の導入を検討し、外来植物を身の回りの生物多様性保全の問題として継続して考えていく教材を開発した。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 地域の自然への気づきを育む渡り鳥の物語-ビクトリア州の小学校を視察して-2020

    • Author(s)
      加藤美由紀
    • Journal Title

      川村学園女子大学教職センター年報

      Volume: 4 Pages: 107-112

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 都市の中に残された半自然草原としての刈取り草地2020

    • Author(s)
      倉本宣
    • Journal Title

      グリーン・エージ

      Volume: 47(3) Pages: 29-31

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校理科教科書に見られる生物多様性保全に関する学習内容-生物多様性の概念と保全の活動に着目して-2020

    • Author(s)
      加藤美由紀・倉本宣
    • Journal Title

      川村学園女子大学研究紀要

      Volume: 31 Pages: 161-175

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校理科における植生調査の教材化-外来植物について考える教材を目的として2020

    • Author(s)
      加藤美由紀
    • Journal Title

      人間研究

      Volume: 56 Pages: 49-60

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Case Report on Biodiversity Conservation Education for Elementary School Children: Toward the Development of Skills to Evaluate the Ecological Impacts of Exotic Plant Species2019

    • Author(s)
      加藤美由紀・倉本宣
    • Journal Title

      Japanese Journal of Environmental Education

      Volume: 29 Issue: 1 Pages: 1_27-32

    • DOI

      10.5647/jsoee.29.1_27

    • NAID

      130007751626

    • ISSN
      0917-2866, 2185-5625
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学生の生命科学の学びについての事例報告-ビクトリア州の小学校と博物館を視察して-2019

    • Author(s)
      加藤美由紀
    • Journal Title

      川村学園女子大学教職センター年報

      Volume: 3 Pages: 31-37

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 動物園における大学生向けアクティブラーニング2018

    • Author(s)
      馬島洋・倉本宣
    • Journal Title

      動物観研究

      Volume: 23 Pages: 19-26

    • NAID

      40021836187

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 人と環境(22)Pond dipping(ポンド・ディッピング) : 子どもたちと水辺の小動物2018

    • Author(s)
      倉本宣
    • Journal Title

      グリーン・エージ

      Volume: 45 Pages: 36-37

    • NAID

      40021660733

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 校内の植物図鑑の作製とその活用についてー小学校における生物多様性保全の学習と指導に関連してー2018

    • Author(s)
      加藤美由紀
    • Journal Title

      人間研究

      Volume: 54

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 生物多様性保全に関する教材作成について-外来植物を考える教材を目的として-2019

    • Author(s)
      加藤美由紀
    • Organizer
      日本環境教育学会第30回年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 校内の植生調査の教材化について-外来生物を考える教材を目的として-2018

    • Author(s)
      加藤美由紀・倉本宣
    • Organizer
      日本環境教育学会第29回年次大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 多摩川流域におけるオオキンケイギクとハルシャギクの分布について2018

    • Author(s)
      倉本宣・上小牧駿(明大・農) ・新坂祥・三島らすな(明大院・農)
    • Organizer
      日本湿地学会2018年度大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校理科教科書に見られる生物多様性保全教育 生物多様性の概念と保全方法に着目して2017

    • Author(s)
      加藤美由紀
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 井の頭自然文化園の動物解説員による大学生に対する外来種問題教育2017

    • Author(s)
      倉本宣・馬島洋
    • Organizer
      日本環境教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] くにたち すきまの植物<2020年春>2020

    • Author(s)
      倉本宣著 和田まさ子写真
    • Total Pages
      36
    • Publisher
      野原の通信社
    • ISBN
      9784877791087
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 絶滅危惧種の生態工学2019

    • Author(s)
      倉本宣 編著  亀山章 監修
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      地人書館
    • ISBN
      9784805209301
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi