Demonstration of key skills and development of training materials at the learning support center
Project/Area Number |
17K01086
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
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Research Institution | Tokyo Metropolitan University (2022) The University of Tokyo (2017-2021) |
Principal Investigator |
Tsubakimoto Mio 東京都立大学, 大学教育センター, 准教授 (40508397)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中村 美智子 公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 准教授 (10379589)
冨永 敦子 公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 教授 (60571958)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
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Keywords | TA / ルーブリック / 高等教育 / 学修支援行動 / プレFD / FD / 社会的信号 / ティーチング・アシスタント(TA) / 演習型授業 / 初年次教育 / TA研修 / 自己評価 / ティーチング・アシスタント(TA) / 学修支援 / 学生評価 / 媒介モデル / 交差遅延効果モデル / ティーチング・アシスタント / 学生支援 / 学習支援 / 課外学習 / 正課・課外学習支援の連携 / 内容分析 / チュータリング / 教えるスキル / 教育実践 / 実証実験 |
Outline of Final Research Achievements |
Based on the classification of academic support behaviors in terms of social signals, a rubric was developed to guide and evaluate communication behaviors in academic support situations by TAs. As a result of the formative evaluation, a list of basic behaviors that should be emphasized as TAs was compiled. In addition, this rubric was also able to indicate behaviors that are relatively difficult to be aware of as TAs.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ティーチング・アシスタント(TA)の育成と活用は、昨今の高等教育において広く求められている。したがって、TAを効果的に育成・評価するための教材は、プレFDおよびFDの両方の文脈において必要とされている。本研究では、身体動作による学修支援行動の分類を試みた。このような切り口による分類は他に例がなく、また、チェックボックス式のルーブリックは研修や授業中にも教員・TAそれぞれが教材として活用しやすい形式である。本研究の成果物であるルーブリックは、TA育成のための教材として活用可能である。
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Report
(7 results)
Research Products
(30 results)