• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Demonstration of key skills and development of training materials at the learning support center

Research Project

Project/Area Number 17K01086
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionTokyo Metropolitan University (2022)
The University of Tokyo (2017-2021)

Principal Investigator

Tsubakimoto Mio  東京都立大学, 大学教育センター, 准教授 (40508397)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中村 美智子  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 准教授 (10379589)
冨永 敦子  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 教授 (60571958)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
KeywordsTA / ルーブリック / 高等教育 / 学修支援行動 / プレFD / FD / 社会的信号 / ティーチング・アシスタント(TA) / 演習型授業 / 初年次教育 / TA研修 / 自己評価 / ティーチング・アシスタント(TA) / 学修支援 / 学生評価 / 媒介モデル / 交差遅延効果モデル / ティーチング・アシスタント / 学生支援 / 学習支援 / 課外学習 / 正課・課外学習支援の連携 / 内容分析 / チュータリング / 教えるスキル / 教育実践 / 実証実験
Outline of Final Research Achievements

Based on the classification of academic support behaviors in terms of social signals, a rubric was developed to guide and evaluate communication behaviors in academic support situations by TAs. As a result of the formative evaluation, a list of basic behaviors that should be emphasized as TAs was compiled. In addition, this rubric was also able to indicate behaviors that are relatively difficult to be aware of as TAs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ティーチング・アシスタント(TA)の育成と活用は、昨今の高等教育において広く求められている。したがって、TAを効果的に育成・評価するための教材は、プレFDおよびFDの両方の文脈において必要とされている。本研究では、身体動作による学修支援行動の分類を試みた。このような切り口による分類は他に例がなく、また、チェックボックス式のルーブリックは研修や授業中にも教員・TAそれぞれが教材として活用しやすい形式である。本研究の成果物であるルーブリックは、TA育成のための教材として活用可能である。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 3 results) Book (4 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Mediation Effect of the Improvement in Teaching Assistant Quality on Students’ Evaluations of Their First-Year Experience2021

    • Author(s)
      Mio Tsubakimoto
    • Journal Title

      International Journal of Institutional Research and Management

      Volume: 5 Pages: 65-79

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Prototype of a Rubric for Classifying Teaching Assistants’ Learning Support Behaviors by Social Channels2021

    • Author(s)
      Mio Tsubakimoto
    • Journal Title

      International Conference on Data Science and Institutional Research (DSIR 2021) proceedings

      Volume: DSIR2021 Pages: 299-302

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 2020年度初年次ゼミナール理科の学修効果について2021

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Journal Title

      東京大学 教育研究データ分析室紀要

      Volume: 3 Pages: 33-46

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Maximising university education through improved teaching assistant training2021

    • Author(s)
      Tsubakimoto,Mio
    • Journal Title

      Impact

      Volume: 2021 Issue: 2 Pages: 28-30

    • DOI

      10.21820/23987073.2021.2.28

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] ティーチング・アシスタントの社会的信号に着目したルーブリックの開発と評価2023

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      第29回 大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業外学修支援の効果を測定する指標を考察する2022

    • Author(s)
      石毛弓, 椿本弥生, 合田美子
    • Organizer
      第11回 大学情報・機関調査研究会(MJIR)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] データクレンジングとIR実務2022

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      広島大学高等教育研究開発センター内研究資源ナショナルセンター主催「第3回 IRよろず相談会」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Current Status and Issues of University Education-related Data in TOKYO OPEN DATA2022

    • Author(s)
      Mio Tsubakimoto
    • Organizer
      12th International Conference on Data Science and Institutional Research (DSIR 2022)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 演習形式の理系初年次科目におけるオンライン授業の評価ー授業評価アンケートの項目からー2022

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      第28回大学教育研究フォーラム発表論文集, p.119
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次授業の開始前の学生の意識ーオンラインと対面の比較ー2021

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      第10回 大学情報・機関調査研究集会(MJIR2021)論文集, 90-95
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] フルオンラインでの理系初年次教育授業におけるTAの学習支援行動2021

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      第27回 大学教育研究フォーラム発表論文集, p.58
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ティーチング・アシスタントによる学習支援における身体行動の熟達化を示すルーブリックの開発ー身体部位で分類する学習支援行動ー2021

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年春季全国大会講演論文集, pp. 475-476
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Evaluation of First-Year Students’ Academic Experience: Causal Relationships Before and After Lecture Expectations2020

    • Author(s)
      Tsubakimoto,Mio
    • Organizer
      ICERI2020 (13th International Conference of Education, Research and Innovation) Proceedings 5797 - 5801
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Mediation Effect of the Improvement in Teaching Assistant Quality in Students’ Evaluations of Their First-Year Experience2020

    • Author(s)
      Tsubakimoto,Mio
    • Organizer
      DSIR2020 proceedings, 9th International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI 2020). 308 - 311
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 初年次教育の学生評価にみるTAの質改善の媒介効果2020

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      2020年度日本教育工学会 春季全国大会講演論文集, pp.373-374
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 演習型の初年次教育において学生・TA・教員のインタラクションを高めるICT環境の構築2020

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      東京工業大学教育革新シンポジウムポスターセッション. p.1
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学習支援に活かすメタ認知:研究を指向した初年次教育TAにおけるメタ認知と社会的スキルとの関係2019

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会発表要旨集録. pp.274-275
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 研究を指向した初年次教育におけるTAの育成課題2019

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 (JSET19-1), pp.485-488
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] TAによる学習支援を研究する―言語データの収集と分析―2019

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会大15回全国大会発表予稿集, p.20
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] グループワークを重視した初年次科目におけるTAの行動ーTA経験の有無に着目してー2019

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム発表論文集 , 137
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 研究を指向した初年次教育におけるTAの育成課題2019

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集(JSET19-1), 485-488
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学びの意識変容:初年次ゼミナールにおける早期学術体験の効果2018

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会発表論文集, 607-608
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] データからみる初年次ゼミナールの学び2018

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      東京大学 教養教育高度化機構シンポジウム「東京大学初年次ゼミナールの軌跡と展望」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教育工学研究における言語分析2018

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      日本教育工学会 SIG01 高等教育・FD 第4回セミナー「ツールに頼りすぎないテキストデータの分析 -もう一工夫して論文を書こう-
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 大学IR標準ガイドブックーインスティテューショナル・リサーチのノウハウと実践ー2022

    • Author(s)
      日本IR協会ほか13名(分担)
    • Total Pages
      422
    • Publisher
      インプレスR&D
    • ISBN
      9784295601203
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 東京大学教育研究データ分析室紀要 第2号(2018年度)2019

    • Author(s)
      東京大学教養学部教育研究データ分析室
    • Total Pages
      42
    • Publisher
      不明
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 初年次ゼミナール理科 TAガイドブック 2019年度版2019

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Total Pages
      27
    • Publisher
      ヤマノ印刷株式会社
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 初年次ゼミナール理科TAガイドブック2018

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Total Pages
      25
    • Publisher
      ヤマノ印刷(※オンデマンド印刷)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] researchmap

    • URL

      https://researchmap.jp/miotsubaki

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 初年次ゼミナール理科TAガイドブック

    • URL

      https://drive.google.com/open?id=10dgVBQOsHgiwrWb5mkrRk2yKBTRn-khu

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi