• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Moral Thinking based on a critical thinking: Education of inference ability for junior high-school students

Research Project

Project/Area Number 17K01091
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionJumonji University

Principal Investigator

IKEDA Masami  十文字学園女子大学, 人間生活学部, 教授 (00334566)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宮本 康司  東京家政大学, 家政学部, 准教授 (00447575)
森 津太子  放送大学, 教養学部, 教授 (30340912)
高比良 美詠子  立正大学, 心理学部, 教授 (80370097)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords道徳教育 / モラルシンキング / クリティカルシンキング / 推論 / 認知体験型 / 認知バイアス / 道徳 / モラル
Outline of Final Research Achievements

Since 2018, moral classes (thinking and discussing) have started in elementary and junior high schools. In this research, since this "morality" is particularly related to the aspect of "thinking", we considered morality as "moral thinking" rather than simply morality, and attempt to construct the concept. We conducted the questionnaire survey for junior high school students and developed the "moral thinking scale". At the same time, the relationship between moral thinking and critical thinking and the relationship between moral thinking and career basic ability were verified using the two- wave panel data. As a result, it was confirmed that many of the factors in these variables had a mutual influence. Based on these findings, we have developed teaching materials and teaching methods for fostering moral thinking for elementary and junior high school students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義として、道徳性を「モラルシンキング」として捉え直し、(1)中学生を対象とした調査によりモラルシンキング尺度を開発したこと、(2)モラルシンキングがクリティカルシンキングやキャリア基礎力と双方向に影響することを実証し、モラルシンキングの概念を構築したこと、(3)その概念に基づいて児童生徒の教材・教授法を開発したこと、があげられる。
社会的意義として、エビデンスに基づく教材開発により、(1)児童生徒の「推論力」を効果的に解発できること、(2)対人関係やいじめの問題解決に有効となる可能性があること、(3)系統立ったモラルシンキング教育プログラムの展開につながる可能性があること、があげられる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (7 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 自然のしくみ理解と生きる力との関係 : 環境学習講座に参加した幼児の母親・父親と女子大学生との比較から2020

    • Author(s)
      宮本康司・中川僚子
    • Journal Title

      東京家政大学研究紀要

      Volume: 60 Pages: 1-12

    • NAID

      40022203836

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Face Homunculus Viewer for Understanding Body Representation in the Primary Somatosensory Cortex2019

    • Author(s)
      上田祥代・吉田成朗・渡邊淳司・池田まさみ・茅原拓朗・北崎充晃
    • Journal Title

      Transactions of the Virtual Reality Society of Japan

      Volume: 24 Issue: 1 Pages: 3-12

    • DOI

      10.18974/tvrsj.24.1_3

    • NAID

      130007628865

    • ISSN
      1344-011X, 2423-9593
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 生きる力の構造と家庭の様子との関係 : 環境学習講座に参加した母親と環境・教育を学ぶ女子大学生との比較から2019

    • Author(s)
      中川僚子・宮本康司・佐々木剛
    • Journal Title

      東京家政大学研究紀要

      Volume: 59 Pages: 17-25

    • NAID

      120006623606

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Advanced researches and hands-on activities of cross-modal correspondences2018

    • Author(s)
      渡邊淳司・池田まさみ
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Psychonomic Science

      Volume: 37 Issue: 1 Pages: 51-51

    • DOI

      10.14947/psychono.37.6

    • NAID

      130007557643

    • ISSN
      0287-7651, 2188-7977
    • Year and Date
      2018-12-26
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Self-perceptions from people with Down syndrome in Japan.2018

    • Author(s)
      Wakai, M., Takahashi, R., Higashigawa, S., Ikeda, M., Yotsumoto, J., & Numabe, H.
    • Journal Title

      Journal of Human Genetics

      Volume: 63 Issue: 5 Pages: 669-672

    • DOI

      10.1038/s10038-018-0412-4

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] モラルシンキング概念構築のための探索的研究(1) 中学生版モラルシンキング尺度の開発2019

    • Author(s)
      池田まさみ・高比良美詠子・森津太子・宮本康司
    • Organizer
      日本心理学会 第83回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] モラルシンキング概念構築のための探索的研究(2) モラルシンキングとクリティカルシンキングの関係2019

    • Author(s)
      高比良美詠子・森津太子・池田まさみ・宮本康司
    • Organizer
      日本心理学会 第83回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] モラルシンキング概念構築のための探索的研究(3) モラルシンキングとキャリア基礎力の関係2019

    • Author(s)
      森津太子・池田まさみ・高比良美詠子・宮本康司
    • Organizer
      日本心理学会 第83回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 道徳教育における教育心理学の貢献:話題提供「モラルシンキングを育成する道徳教育」2019

    • Author(s)
      米田英嗣・林創・池田まさみ・松尾直博
    • Organizer
      日本教育心理学会 第60回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「主体的・対話的な深い学び」の実現に向けて:批判的思考を育む授業デザイン2019

    • Author(s)
      池田まさみ
    • Organizer
      富山県立富山北部高等学校主催「新たな学び創造事業の研修会」
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 高等学校への心理学教育の導入をめぐって:話題提供「心理学の考え方と方法論」2019

    • Author(s)
      池田まさみ
    • Organizer
      日本心理学会 公開シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児のコミュニケーションと支援2019

    • Author(s)
      伊藤恵子・池田まさみ・高田栄子・小林春美・安田哲也
    • Organizer
      十文字学園女子大学公開講座(埼玉)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 自己評価式モラルシンキング尺度(中学生版)の開発ー考え、議論する道徳:社会・集団とのかかわり編2018

    • Author(s)
      池田まさみ・森津太子・高比良美詠子
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 話し手の発話意図に関する語用論的情報の理解 ―自閉スペクトラム症児者と定型発達児者との比較―2018

    • Author(s)
      伊藤恵子・安田哲也・池田まさみ・小林春美・高田栄子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] “目”が向社会的行動に及ぼす影響:メタ分析による検討(3):全体の平均効果量2017

    • Author(s)
      池田まさみ・森津太子・高比良美詠子
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] “目”が向社会的行動に及ぼす影響:メタ分析による検討(4):刺激の性質の調整効果2017

    • Author(s)
      森津太子・高比良美詠子・池田まさみ
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] “目”が向社会的行動に及ぼす影響:メタ分析による検討(5):課題の性質の調整効果2017

    • Author(s)
      高比良美詠子・池田まさみ・森津太子
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] “目”が向社会的行動に及ぼす影響:メタ分析による検討(6):主観的評価を用いた刺激の調節効果の検討2017

    • Author(s)
      森津太子・池田まさみ・高比良美詠子
    • Organizer
      日本社会心理学会第58回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] “目”が向社会的行動に及ぼす影響:メタ分析による検討(7):個人特性が主観評価の調整効果に及ぼす影響の検討2017

    • Author(s)
      高比良美詠子・池田まさみ・森津太子
    • Organizer
      日本社会心理学会第58回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Developing Media Workshops for Understanding Human Mind2017

    • Author(s)
      Watanabe J., & Ikeda, M.
    • Organizer
      13th Asia Pacific Conference on Vision
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] モラルシンキングを育む「貢献する個人」 編:伝統・文化とわたし2020

    • Author(s)
      宮本康司・池田まさみ・森津太子・高比良美詠子
    • Publisher
      (株)クラップス
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] モラルシンキングを育む 「責任ある個人」 編:集団とわたし2020

    • Author(s)
      宮本康司・池田まさみ・森津太子・高比良美詠子
    • Publisher
      (株)クラップス
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] モラルシンキングを育む 「公正な個人」 編:あなたとわたし2020

    • Author(s)
      宮本康司・池田まさみ・森津太子・高比良美詠子
    • Publisher
      (株)クラップス
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] モラルシンキングを育む 「家族を想う個人」 編:家族とわたし2020

    • Author(s)
      宮本康司・池田まさみ・森津太子・高比良美詠子
    • Publisher
      (株)クラップス
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 知覚・認知心理学 (放送大学教材)2019

    • Author(s)
      石口彰(著) 池田まさみ(8章,9章,13章,14章)
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • ISBN
      9784595319242
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 心理学の神話をめぐって-信じる心と見抜く心2017

    • Author(s)
      邑本俊亮・池田まさみ(編)日本心理学会(監)
    • Total Pages
      178
    • Publisher
      誠信書房
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 視覚実験研究ガイドブック2017

    • Author(s)
      市原茂・阿久津洋巳・石口彰(編)池田まさみ(6章3節,7章2節 著)
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      朝倉書店
    • ISBN
      9784254520224
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 錯思コレクション100

    • URL

      https://www.jumonji-u.ac.jp/sscs/ikeda/cognitive_bias/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 錯思コレクション Collection of Cognitive Biases

    • URL

      http://www.jumonji-u.ac.jp/sscs/ikeda/cognitive_bias/index.html

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] ジュニアのためのクリティカルシンキング

    • URL

      http://www.jumonji-u.ac.jp/sscs/ikeda/critical_thinking/index.html

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi