• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The ecological approach to the integrated instructional model

Research Project

Project/Area Number 17K01095
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Kogo Chiharu  早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (00186610)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 冨永 敦子  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 教授 (60571958)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordseラーニング / 生涯学習 / 自己調整学習 / セルフ・ハンディキャッピング / グループワーク / オンライン大学 / 社会人学生 / レポート再提出方式 / ノンフォーマル学習 / 社会情動的スキル / 21世紀スキル / 教授デザイン / 生態学アプローチ / MOOCs / 反転学習
Outline of Final Research Achievements

In order to obtain the principles of teaching design for scale and media, we conducted an empirical study in the form of online and face-to-face learning with working students and young students as the targets. We were able to advance research on motivations for taking college extension courses, research on self-regulated learning strategies for online learning, and the development of a self-handicapping scale for working students studying in online courses. In parallel with this, we were able to advance research on the practice of the report resubmission method, the development of an attitude scale for group work, and the principle of group division in group work.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、生涯学習がよりよい生き方の基盤となる時代を目指している。社会人が自分のキャリアや専門性のためにリカレント教育を受ける一方で、より豊かで意味のある人生を送るための生涯学習という方向性がある。どちらも教育の重要な使命であり、それを実現するために、対面とオンラインの両側面を使った学習環境と教育プログラムの開発が必要である。本研究は以上のことを実現するための基礎となるだろう。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 7 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] Methodology of Instructional Design Research2019

    • Author(s)
      向後千春
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 43 Issue: 3 Pages: 207-214

    • DOI

      10.15077/jjet.43077

    • NAID

      130007798175

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2019-12-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of the Self-handicapping Scale for Adult Students in Correspondence Courses2019

    • Author(s)
      中村 康則, 向後 千春
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 42 Issue: 4 Pages: 355-367

    • DOI

      10.15077/jjet.42114

    • NAID

      130007618885

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2019-03-20
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Research on Motivation for Participating in University Extension College Class2018

    • Author(s)
      多喜 翠・伊澤幸代・堂坂更夜香・向後千春
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 42 Issue: Suppl. Pages: 141-144

    • DOI

      10.15077/jjet.S42072

    • NAID

      130007546303

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2018-12-20
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Self-Regulated Learning and Problem-Solving Strategies Used by Students in Online Universities2018

    • Author(s)
      石川 奈保子・向後千春
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 41 Issue: 4 Pages: 329-343

    • DOI

      10.15077/jjet.41063

    • NAID

      130006513979

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学エクステンション講座受講生の受講動機に関する調査2017

    • Author(s)
      向後千春・伊澤幸代・堂坂更夜香・多喜翠
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET17-5 Pages: 195-202

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] オンライン大学の学生のメンターに対する学業的援助要請態度とつまずき対処方略2017

    • Author(s)
      石川奈保子・向後千春
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET17-5 Pages: 203-210

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会人学生向けセルフ・ハンディキャッピング尺度の検討2017

    • Author(s)
      中村康則 ・向後千春
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET17-5 Pages: 251-258

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] グループワークメンバーへの期待とグループワークについての態度の関係2019

    • Author(s)
      丸山美紀・向後千春
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] セルフ・ハンディキャッピングとハーディネスを用いた社会人学生の類型化と成績・学習時間との関係2019

    • Author(s)
      中村康則・向後千春
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 成人向けライフキャリア支援プログラムの実践と評価2019

    • Author(s)
      廣瀬由美子・向後千春
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン大学の授業におけるレポート再提出方式の実践とその効果2019

    • Author(s)
      石川奈保子・阿部真由美・向後千春
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
  • [Presentation] グループワークについての態度はグループワーク中心の授業後にどう変化するか2019

    • Author(s)
      向後千春・阿部真由美
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン大学の授業におけるレポート再提出方式の導入とその効果2018

    • Author(s)
      杉浦真由美・石川奈保子・阿部真由美・向後千春
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] グループワークについての態度が授業内のグループワークの認知に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      向後千春・阿部真由美
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] メタ課題を用いたオンライン大学の学生に対する自己調整学習の支援2018

    • Author(s)
      石川奈保子・向後千春
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 社会人学生におけるセルフ・ハンディキャッピングの因果関係の検討2018

    • Author(s)
      中村康則・向後千春
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 大学エクステンション講座の受講者はどのような動機を持っているか2017

    • Author(s)
      伊澤幸代・堂坂更夜香・向後千春
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会発表論文集
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi