• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of the support method for experiential learning to promote professional expertise of physical therapists

Research Project

Project/Area Number 17K01099
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionNaragakuen University (2019-2020)
Osaka Yukioka College of Health Science (2017-2018)

Principal Investigator

Ikeda Koji  奈良学園大学, 保健医療学部, 教授 (70709873)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords理学療法教育 / 経験学習 / 人材育成 / 理学療法 / 支援方法
Outline of Final Research Achievements

This study examined work beliefs and experiences that promote the experiential learning process of physical therapists (PT). There were three PT work beliefs found to promote experiential learning: a) building relationships, b) PT pride, enthusiasm, and broad practice, and c) therapeutic outcomes and giving back to society. In addition, the experiences that promoted PT growth (development) were principally: 1) struggling with physical therapy and the relationship with the patient in charge, 2) success in physical therapy, 3) feeling the difference in the treatment skills of seniors and supervisors, 4) presenting and participating in conferences, and 5) physical therapy for severe patients (multidisciplinary cooperation). We conclude that guidance that takes these factors into consideration is necessary in on-site education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、我が国のPTは急増したため現場のPTの質の担保が懸念されている。そのため,現場は人材育成が課題であり,PTに対する経験学習支援が重要視されている。しかし,PTの経験学習プロセスは解明されておらず,支援方法も開発されていない。
本研究では,経験学習能力を高め,学習を継続させるPTの3つの仕事の信念とPTの成長(発達)を促す経験の一部を明らかにしたが、これにより現場では3つの信念を育みながら,成長(発達)を促す経験を効率よく提供することができれば経験学習支援が可能になると考えることができる。よって,PTの質の担保に貢献できると考えられる。ここに本研究成果の学術的,社会的意義がある

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] An Investigative Study on the Experiential Learning Process of Physical Therapists (PT) and the Development of Support Methods2021

    • Author(s)
      池田 耕二、田坂 厚志、粕渕 賢志、城野 靖朋、松田 淳子
    • Journal Title

      Physical Therapy Japan

      Volume: 48 Issue: 1 Pages: 19-28

    • DOI

      10.15063/rigaku.11782

    • NAID

      130007988139

    • ISSN
      0289-3770, 2189-602X
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 理学療法臨床実習・現場教育を支援する教育的工夫と配慮2021

    • Author(s)
      池田 耕二、田坂 厚志、城野 靖朋
    • Journal Title

      奈良学園大学紀要

      Volume: 13 Pages: 1-8

    • NAID

      120006960345

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 在宅終末期リハビリテーションを実践しているセラピストの体験を探求する ―グループインタビューによる事例研究―2020

    • Author(s)
      池田耕二 , 根釜夢乃 , 岩永愛理奈 , 谷口茉恵 , 西本正樹
    • Journal Title

      大阪行岡医療大学紀要

      Volume: 7 Pages: 13-18

    • NAID

      40022298871

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理学療法士の経験学習プロセスの解明に向けて ―経験学習研究における理論的枠組みと課題―2019

    • Author(s)
      池田耕二、田坂厚志、粕渕賢志、城野靖朋、松田淳子
    • Journal Title

      大阪行岡医療大学紀要

      Volume: 6 Pages: 23-33

    • NAID

      40021919899

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 熟達理学療法士の経験学習プロセスにある成長を促す経験とは?2020

    • Author(s)
      池田耕二, 田坂厚志, 粕渕賢志, 城野靖朋, 松田淳子
    • Organizer
      第55回日本理学療法学術大会 第9回日本理学療法教育学会学術大会 第3回日本理学療法士学会・管理部門研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 熟達理学療法士の経験学習能力を支える 仕事に対する信念とは?2019

    • Author(s)
      池田 耕二 , 田坂厚志 , 粕渕賢志 , 城野靖朋 , 松田淳子
    • Organizer
      第54回日本理学療法学術大会・第8回日本理学療法教育学会・第2回理学療法管理部門研究会(名古屋)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 理学療法士の経験学習プロセスの解明にむけた探索的研究 -成長を促す経験と教訓―2018

    • Author(s)
      池田耕二、田坂厚志、粕渕賢志、城野靖朋、松田淳子
    • Organizer
      第7回日本理学療法教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 在宅終末期リハビリテーションを実践しているセラピストの体験を探求する2018

    • Author(s)
      根釜夢乃、岩永愛里奈、谷口茉恵、 西本正樹、池田耕二
    • Organizer
      第9回保健医療学学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi