• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Support System for Collaborative Educational Activities Using Video Annotation

Research Project

Project/Area Number 17K01105
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionNational Institute for Japanese Language and Linguistics

Principal Investigator

yamaguchi masaya  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 音声言語研究領域, 准教授 (30302920)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森 篤嗣  京都外国語大学, 外国語学部, 教授 (30407209)
北村 雅則  南山大学, 国際教養学部, 准教授 (50455424)
柳田 直美  一橋大学, 森有礼高等教育国際流動化機構, 准教授 (60635291)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsビデオアノテーション / 振り返り / プレゼンテーション練習 / ディスカッション練習 / 教師教育 / 学習者による観察 / 観察支援システム / 観察 / 分散協調教育システム / 教育工学 / 学習支援システム / ビデオアノテーションシステム / 模擬授業
Outline of Final Research Achievements

In higher educational institutions such as universities, collaborative educational activities such as discussion exercises are conducted. The purpose of this study is to establish methods to support post-exercise reflection activities using video annotation. Although video annotation-based support methods have been proposed so far, they have mainly focused on sharing videos and annotations. This study developed a method to support learners to reach a common understanding during group reflection, and a method to support each learner's self-evaluation after group reflection. In addition, we developed and conducted five practical programs to introduce the methods into classes, and verified the effectiveness of the methods.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で対象としている協同型の実習活動は,一般的に「準備・練習・観察・振り返り」のプロセスを経て行われ,これを複数回実施することにより,学習者の実技が改善される。今回本研究で扱った,グループでの振り返り時の認識共有,グループでの振り返り後の自己評価に対する支援は,振り返りのプロセスを改善する手法として位置づけられる。振り返りのプロセスを改善することは,自分の実技の問題点を把握するのに役立ち,これは,次回の練習の準備,ひいては,実技の改善にもつながる。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results) Remarks (15 results)

  • [Journal Article] 観察支援システムFishWatchrを用いた「自律型対話プログラム」の実践方法の改善と評価2021

    • Author(s)
      山口 昌也,大塚 裕子
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

      Volume: 7 Pages: 25-37

    • NAID

      120007167597

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 挙手行動に代わる意見表明方法の提案 ―小学校におけるプレゼンテーション相互評価を例に―2020

    • Author(s)
      森 篤嗣,山口昌也
    • Journal Title

      社会言語科学会論文誌

      Volume: 23

    • NAID

      130007923574

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教室内コミュニケーション研究で何を目指すか2018

    • Author(s)
      森 篤嗣
    • Journal Title

      日本語学

      Volume: 37-1 Pages: 72-77

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ビデオアノテーションシステムFishWatchrを用いた日本語教育授業のふりかえりにおける気づきの共有方法の分析2020

    • Author(s)
      山口昌也,青木さやか,森 篤嗣
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] モバイルデバイスを用いたプレゼンテーション相互評価と振り返りの信頼性2020

    • Author(s)
      北村雅則,山口昌也
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 観察支援システムFishWatchr Miniにおけるビデオ参照機能の実現2019

    • Author(s)
      山口昌也,栁田直美
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] スマートフォンを用いた相互評価によるプレゼンテーションスキルの改善2019

    • Author(s)
      北村雅則
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集19-4
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教育活動に対するリアルタイムアノテーションの特徴と振り返りにおける効果分析-小学校におけるプレゼンテーション発表会を例にして-2019

    • Author(s)
      山口昌也,森 篤嗣
    • Organizer
      第43回社会言語科学会研究大会予稿集
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ビデオアノテーションシステムFishWatchrを用いたディスカッション練習における観察と振り返りの分析2018

    • Author(s)
      山口昌也,大塚裕子
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Development of a Mobile Observation Support System for Students: FishWatchr Mini2018

    • Author(s)
      Masaya Yamaguchi, Masanori Kitamura, and Naomi Yanagida
    • Organizer
      The Eleventh International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2018)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習者用モバイル観察支援ツールFishWatchr Miniを用いた 話し合い活動評価の実践2018

    • Author(s)
      栁田直美
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] リアルタイムアノテーションによる小学校におけるプレゼンテーション相互評価2018

    • Author(s)
      森 篤嗣,山口昌也
    • Organizer
      第41回社会言語科学会研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者用モバイル観察支援ツール FishWatchr Miniにおける振り返り支援機能の開発2017

    • Author(s)
      山口昌也,栁田直美,北村雅則,森 篤嗣
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] リアルタイムアノテーションによるプレゼンテーション相互評価の実践2017

    • Author(s)
      北村雅則,山口昌也
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] A video annotation system for learners to observe educational activities (included in Digital resources for learning Japanese)2018

    • Author(s)
      Masaya Yamaguchi (edited by Motoko Ueyama, Irena Srdanovic)
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      Bononia University Press
    • ISBN
      9788869232978
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 観察支援ツール FishWatchr

    • URL

      https://www2.ninjal.ac.jp/lrc/index.php?fw

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 観察支援ツール FishWatchr Mini

    • URL

      https://www2.ninjal.ac.jp/lrc/index.php?fwm

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 観察支援ツールFishWatchr

    • URL

      http://www2.ninjal.ac.jp/lrc/index.php?fw

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 観察支援ツールFishWatchr Mini

    • URL

      http://www2.ninjal.ac.jp/lrc/index.php?fwm

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] FishWatchr Miniで教育活動を観察しよう(教師用)

    • URL

      https://csd.ninjal.ac.jp/archives/Resources/fwm_de_kansatu_for_teachers.pdf

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] FishWatchr Miniで教育活動を観察しよう (学生用)

    • URL

      https://csd.ninjal.ac.jp/archives/Resources/fwm_de_kansatu_for_students.pdf

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 観察支援ツール FishWatchr (ホームページ)

    • URL

      http://www2.ninjal.ac.jp/lrc/index.php?fw

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 観察支援ツール FishWatchr Mini

    • URL

      http://www2.ninjal.ac.jp/lrc/index.php?fwm

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] FishWatchr Mini (Webアプリケーション)

    • URL

      https://csd.ninjal.ac.jp/f/m.html

    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
  • [Remarks] FishWatchr : Observation Support System (ソースコード公開)

    • URL

      https://github.com/himawari-san/FishWatchr

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] FishWatchr Mini (ソースコード公開)

    • URL

      https://github.com/himawari-san/FishWatchr_mini

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 観察支援ツール FishWatchr (ホームページ)

    • URL

      http://www2.ninjal.ac.jp/lrc/index.php?%B4%D1%BB%A1%BB%D9%B1%E7%A5%C4%A1%BC%A5%EB%20FishWatchr

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 観察支援ツール FishWatchr Mini (ホームページ)

    • URL

      http://www2.ninjal.ac.jp/lrc/index.php?%B4%D1%BB%A1%BB%D9%B1%E7%A5%C4%A1%BC%A5%EB%20FishWatchr%2FMini

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] FishWatchr : Observation Support System (ソースコード公開)

    • URL

      https://github.com/himawari-san/FishWatchr

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] FishWatchr Mini (ソースコード公開)

    • URL

      https://github.com/himawari-san/FishWatchr_mini

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi