Project/Area Number |
17K01105
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
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Research Institution | National Institute for Japanese Language and Linguistics |
Principal Investigator |
yamaguchi masaya 大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 音声言語研究領域, 准教授 (30302920)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
森 篤嗣 京都外国語大学, 外国語学部, 教授 (30407209)
北村 雅則 南山大学, 国際教養学部, 准教授 (50455424)
柳田 直美 一橋大学, 森有礼高等教育国際流動化機構, 准教授 (60635291)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | ビデオアノテーション / 振り返り / プレゼンテーション練習 / ディスカッション練習 / 教師教育 / 学習者による観察 / 観察支援システム / 観察 / 分散協調教育システム / 教育工学 / 学習支援システム / ビデオアノテーションシステム / 模擬授業 |
Outline of Final Research Achievements |
In higher educational institutions such as universities, collaborative educational activities such as discussion exercises are conducted. The purpose of this study is to establish methods to support post-exercise reflection activities using video annotation. Although video annotation-based support methods have been proposed so far, they have mainly focused on sharing videos and annotations. This study developed a method to support learners to reach a common understanding during group reflection, and a method to support each learner's self-evaluation after group reflection. In addition, we developed and conducted five practical programs to introduce the methods into classes, and verified the effectiveness of the methods.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で対象としている協同型の実習活動は,一般的に「準備・練習・観察・振り返り」のプロセスを経て行われ,これを複数回実施することにより,学習者の実技が改善される。今回本研究で扱った,グループでの振り返り時の認識共有,グループでの振り返り後の自己評価に対する支援は,振り返りのプロセスを改善する手法として位置づけられる。振り返りのプロセスを改善することは,自分の実技の問題点を把握するのに役立ち,これは,次回の練習の準備,ひいては,実技の改善にもつながる。
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