Project/Area Number |
17K01107
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
Sannami Chihomi 筑波大学, 図書館情報メディア系, 講師 (40194328)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
島田 英昭 信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (20467195)
高橋 尚子 國學院大學, 経済学部, 教授 (30459002)
森口 稔 京都外国語大学, 外国語学部, 非常勤講師 (40389094)
冨永 敦子 公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 教授 (60571958)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 学習環境 / ライティング教育 / テクニカルコミュニケーション / ルーブリック |
Outline of Final Research Achievements |
This study developed a rubric for self-assessment by college students and working adults based on writing skills in technical communication. A list of items consisting of 23 items with three factors was created through a survey of university students. The same structure was confirmed for working adults, and criterion-related validity was confirmed for university students. Furthermore, this list was administered to university students in an actual class.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
社内外の業務において文書コミュニケーションが大きく求められ、日本語ライティング能力はあらゆるホワイトカラー業務に必須である。ライティング力の養成は高等教育・社員教育において行われているが、ライティング力の養成には学習者の自律的な学習が求められる。本研究は、テクニカルコミュニケーション研究の知見を応用しながら、学習者が自己評価できるルーブリックを開発し、実際に運用した。これにより、日本語ライティングの基礎的要素の分類を明らかにすることができた。また、本研究成果を応用することで、社会のライティング力を高めることが期待できる。
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