• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a rubric to evaluate Japanese writing skills from the perspective of technical communication

Research Project

Project/Area Number 17K01107
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Sannami Chihomi  筑波大学, 図書館情報メディア系, 講師 (40194328)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 島田 英昭  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (20467195)
高橋 尚子  國學院大學, 経済学部, 教授 (30459002)
森口 稔  京都外国語大学, 外国語学部, 非常勤講師 (40389094)
冨永 敦子  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 教授 (60571958)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords学習環境 / ライティング教育 / テクニカルコミュニケーション / ルーブリック
Outline of Final Research Achievements

This study developed a rubric for self-assessment by college students and working adults based on writing skills in technical communication. A list of items consisting of 23 items with three factors was created through a survey of university students. The same structure was confirmed for working adults, and criterion-related validity was confirmed for university students. Furthermore, this list was administered to university students in an actual class.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

社内外の業務において文書コミュニケーションが大きく求められ、日本語ライティング能力はあらゆるホワイトカラー業務に必須である。ライティング力の養成は高等教育・社員教育において行われているが、ライティング力の養成には学習者の自律的な学習が求められる。本研究は、テクニカルコミュニケーション研究の知見を応用しながら、学習者が自己評価できるルーブリックを開発し、実際に運用した。これにより、日本語ライティングの基礎的要素の分類を明らかにすることができた。また、本研究成果を応用することで、社会のライティング力を高めることが期待できる。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2022 2021 2019

All Presentation (4 results)

  • [Presentation] 大学授業における日本語ライティングの自己評価項目の運用―テクニカルライティング技術を応用して―2022

    • Author(s)
      島田英昭, 三波千穂美, 高橋慈子, 高橋尚子, 冨永敦子, 森口稔
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語ライティングにおける技術要素の分類の基準関連妥当性2022

    • Author(s)
      島田英昭, 三波千穂美, 高橋慈子, 高橋尚子, 冨永敦子, 森口稔
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語ライティングにおける技術要素の分類 ―社会人データによる妥当性検証―.2021

    • Author(s)
      島田英昭, 三波千穂美, 高橋慈子, 高橋尚子, 冨永敦子, 森口稔
    • Organizer
      第3回テクニカルコミュニケーション・リデザイン学術研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生の日本語ライティングにおける技術要素の分類 テクニカルライティング技術を応用して2019

    • Author(s)
      島田英昭・三波千穂美・高橋慈子・高橋尚子・冨永敦子・森口稔
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi