• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Program Development for Building Teachers Resilience of Teachers in Japan

Research Project

Project/Area Number 17K01127
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionShimane University

Principal Investigator

Fukami Toshitaka  島根大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (80510502)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小柳 和喜雄  奈良教育大学, 教職開発講座, 教授 (00225591)
木原 俊行  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (40231287)
島田 希  大阪市立大学, 大学院文学研究科, 准教授 (40506713)
廣瀬 真琴  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授 (70530913)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywordsレジリエンス / BRiTE / 教師教育 / 現職教育 / 教員養成 / プログラム開発 / 教職実践演習 / 現職研修 / 教員志望学生 / 現職教員 / 教師の感情
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop programs that contribute to building teacher resilience in Japan. In developing the programs, we interviewed young, mid-career, and veteran teachers to identify the characteristics of their resilience. We also investigated and identified important components of BRiTE, which was developed by Australian researchers to build teacher resilience.
Based on these, resilience-building programs for prospective and in-service teachers were developed, implemented, and evaluated in FY2018 and FY2019. From the reflection of the participants, it was generally confirmed that the perspectives for building their resilience were obtained through the programs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,諸研究とインタビュー調査を踏まえて,レジリエンスは学習可能なものであり,問題解決に向けて「自ら行動する」ことによってレジリエントな教師となり得ることを示した。それを踏まえ,3時間程度で実践可能な,教員志望学生・現職教員対象のレジリエンス形成プログラムを開発・実施し,プログラムを通じて一定の成果を得ることができた。そして,プログラムの学習内容を2020年秋に書籍として公刊することになっている。これらの点が学術的意義と社会的意義であると言える。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 8 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Development and Trial of a Course of Building Resilience for Teachers in Japan2020

    • Author(s)
      深見 俊崇,木原 俊行,小柳 和喜雄,島田 希
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 43 Issue: Suppl. Pages: 177-180

    • DOI

      10.15077/jjet.S43099

    • NAID

      130007814558

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-02-20
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学校間連携型授業研究ハンドブックの開発に関する基礎的研究2020

    • Author(s)
      廣瀬真琴,宮橋小百合
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要

      Volume: 71 Pages: 187-196

    • NAID

      40022225036

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Reconsideration of Educational Psychology as a Positive Science:2019

    • Author(s)
      安藤寿康,鹿毛雅治,市川伸一,松下佳代,木原俊行,志水宏吉,松浦良充
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 58 Issue: 0 Pages: 226-235

    • DOI

      10.5926/arepj.58.226

    • NAID

      130007704350

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2019-03-30
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教師のレジリエンス形成を支援するフレームワークの検討2019

    • Author(s)
      深見俊崇,木原俊行,小柳和喜雄,島田希,廣瀬真琴
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 19(2) Pages: 203-208

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教職大学院の目的と役割を遂行していく際の悩みに関する研究.2019

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学 次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 5 Pages: 9-18

    • NAID

      120006630740

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 専門的な学習ネットワークが授業改善に向けた教員の指導性と主体性の構築に及ぼす影響に関する基礎研究2019

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学教職大学院研究紀要 学校教育実践研究

      Volume: 11 Pages: 1-10

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Instructional Roundsの日本における試行と評価2019

    • Author(s)
      廣瀬真琴、森久佳、宮橋小百合
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要

      Volume: 70 Pages: 249-261

    • NAID

      40021881684

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] カリキュラム・マネジメント遂行における看過に関する研究2018

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要. 人文・社会科学

      Volume: 67 Pages: 191-200

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Study of Curriculum Designs for Freshman Pre-service Teachers to Cultivate Lesson Observation Skills2018

    • Author(s)
      Toshitaka Fukami
    • Journal Title

      Educational technology research

      Volume: 40 Issue: 1 Pages: 33-40

    • DOI

      10.15077/etr.40088

    • NAID

      130006565607

    • ISSN
      0387-7434, 2189-7751
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教師教育者のアイデンティティと専門意識の関係考察 ーSelf-study, Professional Capital, Resillient Teachers の視点からー2018

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学「学校教育実践研究」

      Volume: 10 Pages: 1-10

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教務及び研修に携わるミドルリーダーの役割にみる学校組織改革の要点 : カリキュラム・マネジメントを視野に2018

    • Author(s)
      奥山茂樹・ 廣瀬真琴
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要. 教育科学編

      Volume: 22 Pages: 239-251

    • NAID

      40021543474

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教師教育におけるリフレクションに関する「批判的」検討2017

    • Author(s)
      深見俊崇
    • Journal Title

      大阪市立大学教育学会「教育学論集」

      Volume: 6 Pages: 25-31

    • NAID

      120006487349

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] モチベーションと学校教育2017

    • Author(s)
      木原俊行
    • Journal Title

      最新精神医学

      Volume: 22 Pages: 423-430

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中堅・ベテラン教師向けレジリエンス形成プログラムの評価2020

    • Author(s)
      深見俊崇,木原俊行,小柳和喜雄,廣瀬真琴,島田希
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 初任教師向けレジリエンス形成プログラムの開発と試行2020

    • Author(s)
      深見俊崇
    • Organizer
      日本教師学学会第21回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Building the Resilience of Japanese Preservice Teachers Based on BRiTE2019

    • Author(s)
      Toshitaka Fukami and Makoto Hirose
    • Organizer
      ISATT2019 Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教師のレジリエンス形成に寄与するプログラムの開発2018

    • Author(s)
      深見 俊崇・木原俊行・小柳和喜雄・廣瀬真琴・島田希
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Curriculum Design for Preparing Pre-service Teachers to Be Creative and Critical Practitioners.2018

    • Author(s)
      Toshitaka Fukami
    • Organizer
      SEAMEO RETRAC International Conference 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小中一貫教育推進校において教員のリーダーシップを発揮させる上で壁になっていることに関する研究2018

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Instructional Roundsにおける授業分析法の可能性と評価2018

    • Author(s)
      廣瀬真琴・森久佳・木原俊行・深見俊崇・宮橋小百合
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Development of practical images of prospective teachers in Japanese schools2017

    • Author(s)
      Toshitaka Fukami
    • Organizer
      ISATT2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育委員会指導主事による校内研修のコンサルテーションの現状と課題2017

    • Author(s)
      木原俊行・島田希
    • Organizer
      日本教師教育学会第27回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教育工学的な視点に基づく教師教育プログラムの試行的実践2017

    • Author(s)
      木原俊行・深見俊崇・坂本將暢・島田希・古田紫帆
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 授業研究のフロンティア2019

    • Author(s)
      吉崎静夫・村川雅弘・木原俊行・姫野完治・浅田匡・永田智子・田口真奈・田村知子・島田希・有本昌弘・田中博之・深見俊崇
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623085576
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教育の方法と技術―主体的・対話的で深い学びをつくるインストラクショナルデザイン―2019

    • Author(s)
      稲垣忠・市川尚・小林祐紀・佐藤靖泰・菅原弘一・寺嶋浩介・成瀬啓・深見俊崇・森下孟
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762830600
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi