• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical study on Authentic inclusive physical education

Research Project

Project/Area Number 17K01629
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Developmental mechanisms and the body works
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

UMEZAWA Akihisa  横浜国立大学, 教育学部, 教授 (90551185)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中道 莉央  びわこ成蹊スポーツ大学, スポーツ学部, 准教授 (30550694)
村瀬 浩二  和歌山大学, 教育学部, 教授 (90586041)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsインクルーシブ / 体育 / 共生 / 真正 / 互恵性 / アダプテーション / inclusive PE / adaptation game / 共生体育 / インクルージョン / ケア / ケアリング / スポーツ / インクルーシブ体育 / ダイバーシティ・インクルージョン / インクルーシヴ / 資質・能力 / 真正のインクルーシヴ
Outline of Final Research Achievements

In this research, we explored the way of physical education in diversity inclusion. Based on differences such as disability, gender difference, physical ability difference, skill gap, age gap, etc., we reconstructed the way of physical education that learns sports and health cooperatively. Practical research has revealed the following. (1) The foundation is to foster a learning atmosphere in which all learners mutually accept “differences”. (2) A learning design that allows all learners to be absorbed in the essence of sports is required. The "adaptation game" was effective in making all learners addicted to sports. The "adaptation game" is a game in which all students work together to generate handy rules that can exert their full potential.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

21世紀は共生社会の実現が不可避であり,加えて全ての人の健康を担保すべく豊かなスポーツライフの実現が求められている。本「共生体育」によって,体育授業場面で「できないから」「仲間に迷惑をかけるから」という理由で,運動・スポーツからの逃避していた学習者を運動世界に参入させることが可能になった。とりわけ〈自由の相互承認〉の感性を発揮し合うことで学級内の雰囲気が受容的になることが明らかとなった。また,全員が全力発揮可能なルール等〈合意解〉を協働創発する学びの過程において,思考力・判断力・表現力等の現代的な資質・能力の育成が可能になると考えられた。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (22 results) (of which Open Access: 5 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 豊かなスポーツライフに繋がるアダプテーション・ゲームの提案2019

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 69-1 Pages: 12-15

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼小連携による年齢差を包括した 運動遊び実践2019

    • Author(s)
      梅澤秋久,堀切遼一
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 69-1 Pages: 70-72

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 外国にルーツのある子どもを包括する体育──来日したばかりの二名の児童に着目して2019

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 69-4 Pages: 70-72

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 障害のある子を包括する長縄跳び実践──自閉症スペクトラムを抱える児童との協働探究2019

    • Author(s)
      鈴木亜美,梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 69-5 Pages: 70-72

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 障がいの有無、異年齢、性差を包括するインクルーシブスポーツ創造プロジェクト学習2019

    • Author(s)
      藤原亮治,梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 69-7 Pages: 70-72

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 豊かなスポーツライフの実現と共生体育─「落ちこぼれ」だけでなく「吹きこぼれ」もつくらない2019

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 69-10 Pages: 66-69

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼小連携による年齢差を包括した運動遊び実践2019

    • Author(s)
      梅澤秋久,堀切遼一
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 67(1) Pages: 70-72

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 四肢麻痺のある生徒の水泳授業の実践 ―結果の平等から機会の平等への保健体育の転換ー2019

    • Author(s)
      高野陽介,泉真由子
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 67(2) Pages: 70-72

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 総合型地域スポーツクラブにおけるインクルーシブ ―地域スポーツにおける共生の視点―2019

    • Author(s)
      中道莉央
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 67(3) Pages: 70-72

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 自閉症すペクトラム児を包摂する体育授業2018

    • Author(s)
      濱地優(研究協力者)
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 66(4) Pages: 70-72

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「気になる子」と周囲の関わり2018

    • Author(s)
      村瀬浩二
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 66(5) Pages: 70-72

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 就学前からの障がいのある子とない子のインクルーシブ遊び2018

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 66(6) Pages: 70-72

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 共生スポーツの実践者として育つ:電動車椅子サッカーのリバース・インテグレーションの学びから2018

    • Author(s)
      梅澤秋久,矢邉洋和
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 66(8) Pages: 70-72

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 複式学級に見るインクルーシブ体育2018

    • Author(s)
      村瀬浩二
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 66(9) Pages: 70-72

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 運動をする子としない子の格差を包括する体育2018

    • Author(s)
      矢邉洋和,梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 66(10) Pages: 70-72

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「運動格差」を包括するボール運動実践  ―アダプテーション・ゲームの活用ー2018

    • Author(s)
      梅澤秋久,矢邉洋和
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 66(11) Pages: 70-72

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校における共生ダンス  ―性別・障がいの有無・能力差のインクルージョン2018

    • Author(s)
      藤本照美,梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 66(12) Pages: 70-72

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 真正の共生体育の在り方ー4つのレベルで考えるー2018

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 66(2) Pages: 60-62

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] インクルーシブ体育の導入ー成功に導く教師のはたらきかけの実践例ー2018

    • Author(s)
      朝倉了健,露木隆夫,梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 66(3) Pages: 58-60

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 体育学習における「共生」を考える2017

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 65(11) Pages: 33-35

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 全ての学級で不可避なインクルーシブの教育原理2017

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 65(11) Pages: 46-48

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「良質の体育(QPE)」におけるインクルーシブ2017

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 65(12) Pages: 70-72

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 共生の視点を重視した保健体育科学習の在り方について2019

    • Author(s)
      藤本照美,梅澤秋久
    • Organizer
      日本体育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Collaborative creation of inclusive sports: Physical education in high school project-based learning2019

    • Author(s)
      Akihisa UMEZAWA
    • Organizer
      East Asian Alliance of Sport Pedagogy
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 真正のインクルーシブ体育理念の検討2017

    • Author(s)
      梅澤秋久
    • Organizer
      日本体育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 真正の「共生体育」をつくる2020

    • Author(s)
      梅澤秋久、苫野一徳
    • Total Pages
      253
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469268867
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi