• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of programs for outdoor education as liberal arts and sciences to nurture environmentally literate and empowered citizens

Research Project

Project/Area Number 17K01635
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Developmental mechanisms and the body works
Research InstitutionWakayama University

Principal Investigator

Fujinaga Hiroshi  和歌山大学, 経済学部, 教授 (20238596)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords野外教育 / 教養教育 / 市民教育 / 環境教育 / 開発教育 / 順応的ガバナンス / 持続可能な開発 / ボランティア学習 / 持続可能な開発のための教育 / 環境保全 / 自然再生 / 自然共生社会 / 沿岸域総合管理 / 環境創造 / 市民科学 / 市民的教養
Outline of Final Research Achievements

This research project was carried out to develop liberal education programs for the outdoors to nurture environmentally literate citizens. The project consists of two parts: theoretical research and program contents development. In the theoretical research, the foundations and methods of outdoor education, citizenship education, and other areas were reviewed and integrated to construct the framework of the programs. The educational contents designed in this project target the variables involved in environmental citizenship behavior, which are divided into three levels:entry, ownership, and empowerment levels. The main contents are associated with monitoring and conservation activities of coral colonies and nearby ecotones along the coastline of Wakayama. Their unique feature of the programs is that the selected areas are monitored by students at different levels working together from the sky (using drones), from the surface of the sea (using snorkels), and in the sea (using SCUBAs).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果である「環境に責任ある行動をとれる市民の育成」をミッションとする教養野外教育プログラムは、野外教育、環境教育、自然体験学習、市民教育、持続可能な開発のための教育などの教育活動と「沿岸域総合管理」、「順応的ガバナンス」、「環境創造」、「持続可能な開発目標(SDGs)」などの社会的・経済的活動を包摂している点、環境マインドをもった市民の育成すなわちエンパワーメント(主体的力量形成)を目指すという点で社会的意義があると考えられる。また、野外教育をとおしたエンパワーメントの構造、要因、形成プロセス、測定・評価方法などの精緻化に取り組んでいる点に学術的意義があると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2020 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results)

  • [Journal Article] 市民的教養の形成を目指す教養教育について―これからの持続可能な社会を創る学生のための教養教育を考える―2020

    • Author(s)
      藤永 博
    • Journal Title

      和歌山大学「教養の森」センター 年報

      Volume: 第6号 Pages: 40-51

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 環境市民性を高める教養野外教育プログラムの開発に向けて―理念とミッションの構築―2018

    • Author(s)
      藤永 博
    • Journal Title

      経済理論(和歌山大学経済学会)

      Volume: 395 Pages: 143-159

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 豊かな自然に恵まれた和歌山県での地方創生―「環境・生命文化社会の実現に向けて―2017

    • Author(s)
      藤永 博
    • Journal Title

      21世紀WAKAYAMA (発行 一般財団法人和歌山社会経済研究所)

      Volume: 87 Pages: 4-7

    • NAID

      40021445902

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi