• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical study on the growth process of Yogo teachers as specialized professionals and development of a growth promotion training program

Research Project

Project/Area Number 17K01782
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Applied health science
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

ARAKAWA Masako  東京学芸大学, 教育学部, 講師 (60734928)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 朝倉 隆司  東京学芸大学, 教育学部, 名誉教授 (00183731)
竹鼻 ゆかり  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (30296545)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords養護教諭 / 成長プロセス / 研修プログラム / 養護実習 / 学校保健講話 / 養成段階 / 各キャリア段階
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to generate a growth process as a specialized professional for Yogo teachers and develop a training program based on it. In accordance with this purpose, the interview survey results with Yogo teachers with over 20 years of experience were analyzed using the M-GTA method, and the concept of the growth process of Yogo teachers was generated.
Furthermore, to promote growth from the Yogo teacher training stage, an investigation was conducted on the actual content of Yogo practicum, and foundational materials (study map of practicum items and practicum handbook) were created for the development of a Yogo practicum program. Additionally, the curriculum for Yogo teacher training, specifically "Theory and Practice of Health Counseling," was reconstructed, and its effectiveness was examined.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

平成28年より、文部科学省は、これからの学校教育を担う教員の資質能力の向上について検討し、校長及び教員としての資質の向上に関する指標の全国的整備を進めてきたが、本研究結果も養護教諭の成長プロセスを明らかにすることで、養護教諭の資質能力の向上に必要な要素を明らかにすることができた。また、資質の向上に関する指標(育成指標)は、各都道府県及び政令指定都市等自治体ごとに作成されているが、それらと合わせ、本研究で開発された研修プログラムを実施することで、養護教諭の養成並びに現職養護教諭の資質能力の向上が期待できる。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2019 2018 Other

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 「教職基礎としての子どもの安全管理」における学校保健・学校安全に対する意識と知識について2022

    • Author(s)
      荒川雅子
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 芸術・スポーツ科学系

      Volume: 第74集 Pages: 115-127

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校現場における社会的養護が必要とされる子供たちへの支援2022

    • Author(s)
      荒川雅子
    • Journal Title

      日本健康相談活動学会誌

      Volume: 17巻1号 Pages: 1-3

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 参加型シンポジウム報告 子供・若者の困難を希望に転換する学校ケア機能2022

    • Author(s)
      荒川雅子
    • Journal Title

      日本健康相談活動学会誌

      Volume: 17巻1号 Pages: 56-57

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「健康相談活動の理論と方法」の授業の検証―計量テキスト分析を用いて―2021

    • Author(s)
      荒川雅子
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 芸術・スポーツ科学系 第73集

      Volume: 73 Pages: 327-338

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学と附属学校の連携による養護実習分析並びにICT教育コンテンツの作成と検証2019

    • Author(s)
      荒川 雅子・佐藤 牧子・田岡 朋子・丸田 文子・倉澤 順子・遠藤 真紀子・ 中谷 千恵子・塚越 潤・新川 夕貴・武井 佑真・大関 智子・奥山 ゆりあ
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 芸術・スポーツ科学系 第71集

      Volume: 第71集 Pages: 173-181

    • NAID

      120007046742

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校養護教諭の子供観に基づいた救急処置の対応についての質的分析2019

    • Author(s)
      中井 里美、竹鼻ゆかり
    • Journal Title

      日本健康相談活動学会誌

      Volume: Vol.14 Pages: 27-33

    • NAID

      130008081365

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 貧困状態にある子供に対する多職種協働による取り組みの成果とそのプロセス―ポジティブ・デビエンスに着目した成功要因の抽出―2019

    • Author(s)
      齋藤千景、竹鼻ゆかり、朝倉隆司、荒川雅子
    • Organizer
      一般社団法人日本学校保健学会第66回学術大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 大学と附属学校の連携による体系的な養護実習の分析・検討12019

    • Author(s)
      田岡朋子、佐藤牧子、塚越潤、武井祐真、新川夕貴、荒川雅子
    • Organizer
      一般社団法人日本学校保健学会第66回学術大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 大学と附属学校の連携による体系的な養護実習の分析・検討22019

    • Author(s)
      大関智子、荒川雅子、遠藤真紀子、倉澤順子、中谷千恵子、角田桜
    • Organizer
      一般社団法人日本学校保健学会第66回学術大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 養護教諭養の成長プロセス~養成段階における姿~2018

    • Author(s)
      荒川雅子、 朝倉隆司、 竹鼻ゆかり
    • Organizer
      日本健康相談活動学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 2030年の学校教育-新しい資質・能力を育成する授業モデル2021

    • Author(s)
      西村徳行、柄本健太郎、他
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      明治図書出版株式会社
    • ISBN
      9784181022259
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 芸術・スポーツ科学系 教員紹介

    • URL

      http://univinfo.u-gakugei.ac.jp/u-gakugei/hp/arakawam1.html

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi